Coraz mniej osób ma ochotę fatygować się do salonu samochodowego na przedmieściach. Ford postanowił temu zaradzić, otwierając butiki w galeriach handlowych: w USA, Belgii i Włoszech.
SmartLabs to eksperyment marki Ford w sprzedaży detalicznej. Jego główne założenie brzmi: spotykaj się z klientami samochodów, gdzie już są, zamiast oczekiwać, że pojawią się u dealera. Otwierając trzy pop-up story w centrach handlowych w trzech różnych krajach, producent samochodów odnotował wzrost zainteresowania samochodami.
SmartLab w Ameryce Północnej, otwarty właśnie w centrum handlowym w Quebec City w Kanadzie, potwierdza te zachęcające wyniki, które Ford uzyskał już w podobnych eksperymentach w centrach handlowych w Turynie, we Włoszech oraz w Brukseli i Belgii. Równie obiecująco sprawdził się koncept jazdy próbnej w Chinach, test-drive w Niemczech i Ford Hub, czyli „interaktywne centrum marki” w Nowym Jorku.
Ford eksperymentuje ze SmartLabs od dwóch lat. Punkt sprzedaży w centrum handlowym Quebec City to wystawa trzech obecnych pojazdów Forda, część wypoczynkowa do rozmów z przechodniami i ekrany cyfrowe, które prezentują technologię. W przeciwieństwie do europejskich SmartLabów, dealer Forda w Quebecu nie może sprzedać pojazdu w centrum handlowym.
Drugim unikalnym aspektem SmartLab są ceny. Pojazdy na wystawie są oferowane w znacznie niższych cenach, aby zachęcić klientów do interakcji. A projekt ma na celu generowanie ruchu i potencjalnych klientów.
Trzecim aspektem eksperymentu SmartLab jest personel lokalnego przedstawicielstwa. Są to młodzi ludzie, któzy nie kłócą się z klientem, nie angażują się proaktywnie, odpowiadają jedynie na pytania klientów.
SmartLab wnosi również czwarty element, który nie zawsze jest obecny w interakcjach konsumentów z dealerami: media społecznościowe. Fakt, że SmartLabs znajdują się w miejscach publicznych, zapewnia im wysoki poziom widoczności. Ponadto właściciele centrów handlowych postrzegają SmartLabs jako pewnego rodzaju atrakcję.
Pierwsze wyniki są obiecujące: 63% osób, które doświadczyły SmartLabu, oceniło ogólne doświadczenie jako „dobre”. W tym badaniu 68% uczestników rozmawiało z przedstawicielem dealera Forda na miejscu. A 85% poleciłoby odwiedzanie pop-upu innym.
Ford planuje otworzyć w lipcu kolejny SmartLab w centrum handlowym w Saarbrücken w Niemczech. Pod koniec roku mają powstać również SmartLaby w Australii, Norwegii i w ojczystym kraju Forda - gdzieś w Stanach Zjednoczonych.
Firma kontynuuje również eksperymenty z innymi alternatywnymi formatami detalicznymi i nowymi technologiami, wszystko w ramach inicjatywy znanej jako Ford Signature. Na przykład w Tajlandii Ford testuje „ekonomiczny, dwumiejscowy salon samochodowy i stanowisko serwisowe dla czterech do sześciu samochodów. Dealer sprawdza w jaki sposób może wykorzystać ten rodzaj formatu na obszarach wiejskich.