Jeszcze w lipcu IKEA otworzy swój pierwszy sklep w Indiach. Największy na świecie dostawca mebli zaoferuje wszystko to, z czego słynie - od menu po model montażu "zrób to sam".
IKEA, która ma wkrótce otworzyć sklep o powierzchni 37 000 w kw. w południowoindyjskim mieście Hyderabad, tworzy swój pierwszy zespół zajmujący się montażem w domu. Kompletuje również kucharzy, którzy zaoferują lokalne przysmaki, takie jak samosas.
Punktem wyjścia dla nas było to, by zaoferować tożsamość marki IKEA, która znana jest na całym świecie. Ale na przykład, mieszkańcy Indii lubią twarde materace, więc musieliśmy dostosować naszą ofertę do oczekiwań klientów. Taką personalizację będzie można zobaczyć także w innych przedmiotach, od sztućców po układy salonów
- powiedział Juvencio Maeztu, dyrektor finansowy IKEA.
Indyjski rynek meblarski jest w dużej mierze zdominowany przez niezorganizowanych sprzedawców detalicznych i lokalnych, a konsumenci są przyzwyczajeni do korzystania z komfortu gotowych na zamówienie lub w pełni zmontowanych mebli dostarczanych do ich drzwi. IKEA z kolei chce nauczyć mieszkańców Indii kultury "zrób to sam". Ponadto IKEA będzie musiała przyjrzeć się potrzebom w zakresie dostaw i montażu, aby przyciągnąć uwagę Indian.
Podczas gdy popularne meble dla majsterkowiczów IKEA są dobrze znane, to kupujący są czasami przytłoczeni wizją montażu złożonych jednostek. Dlatego szwedzki detalista organizuje 150-osobowy zespół, którybędzie pomagał w montażu mebli, a także współpracuje z UrbanClap, usługą opartą na aplikacjach, która łączy wszytskich ludzi, od nauczycieli do stolarzy. - Własny zespół montażowy IKEA będzie nieco droższy od usług UrbanClap - powiedział Patrik Antoni, zastępca dyrektora IKEA w Indiach.
Obie firmy odmówiły ujawnienia szczegółów cenowych, ale obecnie UrbanClap pobiera od klientów około 250 rupii (3,73 USD) za 30-minutową pracę stolarską, na przykład przy instalowaniu popularnego regału bibliotecznego firmy Billy. Dla porównania TaskRabbit, platforma usług nabyta przez IKEA w 2017 r., pobiera od klientów w USA min. 36 USD za każde zadanie instalacyjne.
Lokalne smaki
IKEA odwiedziła ponad 800 domów w Indiach, aby zobaczyć, jak ludzie żyją w całym kraju. - Należy najpierw zrozumieć, jakie jest codzienne życie, a następnie można przedstawić zakres rozwiązań, ktore będą spełaniać potrzeby klientów odpowiadać na ich frustracje - powiedział Maeztu.
Podobnie jak wiele międzynarodowych sieci restauracji w Indiach, IKEA zmienia również część swojego menu, aby dostosować je do lokalnych podniebień i kultury. Dlatego zamiast klopsików z wołowiny będzie serwować kulki z kurczakiem i warzywami, a także zaoferuje biryani, samosas i wegańskie hot dogi.
Jedną ze sprawdzonych formuł, które IKEA zamierza utrzymać w Indiach, są niskie ceny. Dlatego zaoferuje 1000 produktów wycenionych na 200 rupii (2,97 USD)
- powiedział Jesper Brodin, dyrektor generalny Grupy IKEA, dodając, że chce uniknąć błędów z Australii i Chinach, gdzie początkowo ceny zniechęciły potencjalnych klientów.
Chociaż IKEA planuje stopniowo zwiększać lokalne zaopatrzenie, jednym z wyzwań dla utrzymania niskich cen będą podatki.