Nowe wytyczne dotyczące gospodarki obiegowej opublikowane 16 lipca przez fundację Ellen MacArthur zmuszają marki modowe i producentów odzieży do zmian w kwestii produkcji jeansu, zarządzania odpadami poprodukcyjnymi, ochrony środowiska oraz wykorzystania szkodliwych i nieetycznych praktyk produkcyjnych. Do projektu dołącza również marka Lee®.
Wytyczne Jeans Redesign określają podstawowe wymagania dotyczące trwałości ubrań, wykorzystywanych surowców, możliwości recyklingu oraz identyfikowalności. Zostały oparte na zasadach gospodarki obiegowej i mają zapewnić dłuższe życie produktów jeansowych, ich łatwy recykling oraz produkcję, która odbywa się z poszanowaniem środowiska naturalnego oraz zdrowia pracowników. Lista wytycznych Jeans Redesign – stworzona w ramach inicjatywy Make Fashion Circular, zapoczątkowanej przez Fundację Ellen MacArthur – powstała przy współudziale ponad 40 ekspertów ze świata akademickiego, przedstawicieli czołowych marek, sprzedawców, producentów, firm zajmujących się skupem i sortowaniem odzieży oraz organizacji pozarządowych.
Na liście potwierdzonych uczestników znaleźli się między innymi Arvind Limited, Bestseller (reprezentowany przez markę Vero Moda), Boyish Jeans, C&A, GAP, Hirdaramani, Grupa H&M (reprezentowana przez marki H&M oraz Weekday), HNST, Kipas, Lee®, Mud Jeans, Outerknown, Reformation, Saitex oraz Tommy Hilfiger. Lista wytycznych uzyskała również wsparcie firm skupujących oraz przetwarzających odzież jak Bank and Vogue, Circular Systems, EVRNU, HKRITA, I:CO, Infinited Fiber Company, Lenzing, Recover, re:newcell, Texaid, Tyton Biosciences LCC, Wolkat oraz Worn Again. Swoje poparcie wyraziły także organizacje pozarządowe jak Fashion Revolution i Textile Exchange.
Podjęte do tej pory przedsięwzięcia mające na celu usprawnienie produkcji jeansu jak wspólny projekt marki C&A oraz Fashion For Good – C2C Gold Certified™– którego celem było stworzenie ekologicznego jeansu, stały się bazą do opracowania wytycznych w ramach Jeans Redesign. Celem projektu Jeans Redesign jest zachęcenie kolejnych producentów odzieży do postępowania zgodnie z określonymi wymaganiami. Pierwsze jeansy wyprodukowane zgodnie z wytycznymi będą dostępne w sprzedaży w roku 2020.
Sposób, w jaki produkowane są jeansy, przyczynia się do zanieczyszczenia środowiska i stwarza problemy związane z utylizacją odpadów. To nie musi tak wyglądać. Podejmując wspólny wysiłek, możemy produkować jeansy, które będą noszone o wiele dłużej, które mogą zostać przetworzone w nową parę i które są tworzone z poszanowaniem środowiska naturalnego i zdrowia osób, które je wytwarzają. To dopiero początek, ale z czasem nabierzemy rozmachu i stworzymy prosperującą branżę modową opartą na zasadach gospodarki obiegowej
- powiedział Francois Souchet, nadzorujący projekt Make Fashion Circular.
Wytyczne Jeans Redesign
Poszanowanie zdrowia, bezpieczeństwo, respektowanie praw pracowników i polepszenie warunków pracy w przemyśle modowym na całym świecie stanowią niekwestionowaną podstawę. Wytyczne Jeans Redesign określają natomiast minimalne wymagania dla jeansu w zakresie jego trwałości, bezpiecznych dla zdrowia surowców, recyklingu i identyfikowalności.
Trwałość
• Jeansy powinny wytrzymać przynajmniej 30 prań w warunkach domowych, jednocześnie spełniając wymagania jakości określone przez markę
• Ubrania powinny zawierać etykiety z czytelnymi informacjami dotyczącymi konserwacji
Zdrowie i bezpieczeństwo
• Jeansy powinny być produkowane z włókien celulozowych pochodzących z upraw, które są organiczne, regenerują środowisko naturalne lub są w trakcie konwersji z upraw konwencjonalnych na ekologiczne
• Niedopuszczalne jest wykorzystanie niebezpiecznych dla zdrowia środków chemicznych i tradycyjnych powłok galwanizowanych. Wykańczanie ubrań poprzez pranie z dodatkiem pumeksu, wykorzystanie nadmanganianu potasu oraz piaskowanie są zabronione
Recykling
• Jeansy powinny być produkowane z wykorzystaniem minimum 98% włókien celulozowych (wagowo)
• Nity metalowe powinny zostać wyeliminowane lub zredukowane do niezbędnego minimum
• Każdy inny materiał dodany do jeansów powinien dać się z łatwością usunąć
Identyfikowalność
• Informacje potwierdzające spełnienie wymagań określonych przez wytyczne Jeans Redesign powinny być łatwo dostępne
• Organizacje, które sprostają wymaganiom będą mogły wykorzystywać logo Jeans Redesign na ubraniach jeansowych wyprodukowanych zgodnie z wytycznymi
• Możliwość wykorzystania logo będzie przyznawana co roku, po wcześniejszej ocenie zgodności produktu z wytycznymi
Lee Jeans®
Lee® to ponad 130 lat przemyślanego wzornictwa i kunsztu w tworzeniu odzieży roboczej. Marka niezmiennie inspiruje nowe pokolenia, oferując uniwersalny styl i doskonale dopasowane fasony. Od 1899 roku, zgodnie z wizją H.D Lee, kładzie nacisk na jakość produktu, zapewniając klientom lepszą przyszłość. Celowość przyświeca wszystkiemu, co robi, a zrównoważony rozwój leży u podstaw każdej podejmowanej przez Lee decyzji.
Lee wprowadza innowacje na każdym etapie łańcucha dostaw, minimalizując zużycie wody i energii podczas pozyskiwania surowców, farbowania i produkcji. Na tym nie koniec. Podobnie jak 130 lat temu założyciel marki również i teraz marka ma wizję lepszej przyszłości. Dokłada wszelkich starań, by produkty miały dłuższe życie, nawet więcej niż jedno. Celem Lee nie jest tylko sprzedaż – marka chce być pomocna również wtedy, gdy można przetworzyć zużyte jeansy w nowy produkt.
W ramach projektu Jeans Redesign Lee chce skupić się na stworzeniu w pełni kompostowalnych jeansów. Planuje wypuścić krótką kolekcję do maja 2020 roku.
Podobnie jak inni ludzie na całym świecie również my w Lee dostrzegamy naglącą konieczność zajęcia się problemami kryzysu klimatycznego. Jako światowa marka z długą historią czujemy odpowiedzialność. Zaszczytem jest dla nas przystąpienie do projektu Fundacji Ellen MacArthur i możliwość wprowadzenia zmian w naszej branży oraz stworzenia lepszej, bardziej ekologicznej przyszłości
- mówi Roian Atwood, Dyrektor ds. Zrównoważonego Rozwoju, Lee.