Lee przystępuje do projektu Fundacji Ellen MacArthur

2019-08-16 | 09:00

Nowe wytyczne dotyczące gospodarki obiegowej opublikowane 16 lipca przez fundację Ellen MacArthur zmuszają marki modowe i producentów odzieży do zmian w kwestii produkcji jeansu, zarządzania odpadami poprodukcyjnymi, ochrony środowiska oraz wykorzystania szkodliwych i nieetycznych praktyk produkcyjnych. Do projektu dołącza również marka Lee®.

Wytyczne Jeans Redesign określają podstawowe wymagania dotyczące trwałości ubrań, wykorzystywanych surowców, możliwości recyklingu oraz identyfikowalności. Zostały oparte na zasadach gospodarki obiegowej i mają zapewnić dłuższe życie produktów jeansowych, ich łatwy recykling oraz produkcję, która odbywa się z poszanowaniem środowiska naturalnego oraz zdrowia pracowników. Lista wytycznych Jeans Redesign – stworzona w ramach inicjatywy Make Fashion Circular, zapoczątkowanej przez Fundację Ellen MacArthur – powstała przy współudziale ponad 40 ekspertów ze świata akademickiego, przedstawicieli czołowych marek, sprzedawców, producentów, firm zajmujących się skupem i sortowaniem odzieży oraz organizacji pozarządowych.

Na liście potwierdzonych uczestników znaleźli się między innymi Arvind Limited, Bestseller (reprezentowany przez markę Vero Moda), Boyish Jeans, C&A, GAP, Hirdaramani, Grupa H&M (reprezentowana przez marki H&M oraz Weekday), HNST, Kipas, Lee®, Mud Jeans, Outerknown, Reformation, Saitex oraz Tommy Hilfiger. Lista wytycznych uzyskała również wsparcie firm skupujących oraz przetwarzających odzież jak Bank and Vogue, Circular Systems, EVRNU, HKRITA, I:CO, Infinited Fiber Company, Lenzing, Recover, re:newcell, Texaid, Tyton Biosciences LCC, Wolkat oraz Worn Again. Swoje poparcie wyraziły także organizacje pozarządowe jak Fashion Revolution i Textile Exchange.

Podjęte do tej pory przedsięwzięcia mające na celu usprawnienie produkcji jeansu jak wspólny projekt marki C&A oraz Fashion For Good – C2C Gold Certified™– którego celem było stworzenie ekologicznego jeansu, stały się bazą do opracowania wytycznych w ramach Jeans Redesign. Celem projektu Jeans Redesign jest zachęcenie kolejnych producentów odzieży do postępowania zgodnie z określonymi wymaganiami. Pierwsze jeansy wyprodukowane zgodnie z wytycznymi będą dostępne w sprzedaży w roku 2020.

Sposób, w jaki produkowane są jeansy, przyczynia się do zanieczyszczenia środowiska i stwarza problemy związane z utylizacją odpadów. To nie musi tak wyglądać. Podejmując wspólny wysiłek, możemy produkować jeansy, które będą noszone o wiele dłużej, które mogą zostać przetworzone w nową parę i które są tworzone z poszanowaniem środowiska naturalnego i zdrowia osób, które je wytwarzają. To dopiero początek, ale z czasem nabierzemy rozmachu i stworzymy prosperującą branżę modową opartą na zasadach gospodarki obiegowej

- powiedział Francois Souchet, nadzorujący projekt Make Fashion Circular.

Wytyczne Jeans Redesign

Poszanowanie zdrowia, bezpieczeństwo, respektowanie praw pracowników i polepszenie warunków pracy w przemyśle modowym na całym świecie stanowią niekwestionowaną podstawę. Wytyczne Jeans Redesign określają natomiast minimalne wymagania dla jeansu w zakresie jego trwałości, bezpiecznych dla zdrowia surowców, recyklingu i identyfikowalności.

Trwałość

• Jeansy powinny wytrzymać przynajmniej 30 prań w warunkach domowych, jednocześnie spełniając wymagania jakości określone przez markę

• Ubrania powinny zawierać etykiety z czytelnymi informacjami dotyczącymi konserwacji

Zdrowie i bezpieczeństwo

• Jeansy powinny być produkowane z włókien celulozowych pochodzących z upraw, które są organiczne, regenerują środowisko naturalne lub są w trakcie konwersji z upraw konwencjonalnych na ekologiczne

• Niedopuszczalne jest wykorzystanie niebezpiecznych dla zdrowia środków chemicznych i tradycyjnych powłok galwanizowanych. Wykańczanie ubrań poprzez pranie z dodatkiem pumeksu, wykorzystanie nadmanganianu potasu oraz piaskowanie są zabronione

Recykling

• Jeansy powinny być produkowane z wykorzystaniem minimum 98% włókien celulozowych (wagowo)

• Nity metalowe powinny zostać wyeliminowane lub zredukowane do niezbędnego minimum

• Każdy inny materiał dodany do jeansów powinien dać się z łatwością usunąć

Identyfikowalność

• Informacje potwierdzające spełnienie wymagań określonych przez wytyczne Jeans Redesign powinny być łatwo dostępne

• Organizacje, które sprostają wymaganiom będą mogły wykorzystywać logo Jeans Redesign na ubraniach jeansowych wyprodukowanych zgodnie z wytycznymi

• Możliwość wykorzystania logo będzie przyznawana co roku, po wcześniejszej ocenie zgodności produktu z wytycznymi

Lee Jeans®

Lee® to ponad 130 lat przemyślanego wzornictwa i kunsztu w tworzeniu odzieży roboczej. Marka niezmiennie inspiruje nowe pokolenia, oferując uniwersalny styl i doskonale dopasowane fasony. Od 1899 roku, zgodnie z wizją H.D Lee, kładzie nacisk na jakość produktu, zapewniając klientom lepszą przyszłość. Celowość przyświeca wszystkiemu, co robi, a zrównoważony rozwój leży u podstaw każdej podejmowanej przez Lee decyzji. 

Lee wprowadza innowacje na każdym etapie łańcucha dostaw, minimalizując zużycie wody i energii podczas pozyskiwania surowców, farbowania i produkcji. Na tym nie koniec. Podobnie jak 130 lat temu założyciel marki również i teraz marka ma wizję lepszej przyszłości. Dokłada wszelkich starań, by produkty miały dłuższe życie, nawet więcej niż jedno. Celem Lee nie jest tylko sprzedaż – marka chce być pomocna również wtedy, gdy można przetworzyć zużyte jeansy w nowy produkt.

W ramach projektu Jeans Redesign Lee chce skupić się na stworzeniu w pełni kompostowalnych jeansów. Planuje wypuścić krótką kolekcję do maja 2020 roku.

Podobnie jak inni ludzie na całym świecie również my w Lee dostrzegamy naglącą konieczność zajęcia się problemami kryzysu klimatycznego. Jako światowa marka z długą historią czujemy odpowiedzialność. Zaszczytem jest dla nas przystąpienie do projektu Fundacji Ellen MacArthur i możliwość wprowadzenia zmian w naszej branży oraz stworzenia lepszej, bardziej ekologicznej przyszłości

- mówi Roian Atwood, Dyrektor ds. Zrównoważonego Rozwoju, Lee.

Tagi: Lee Ellen MacArthur Roian Atwood Jeans Redesign Francois Souchet
Oceń artykuł:

Źródło: Lee

Zobacz także

Lee przystępuje do projektu Fundacji Ellen MacArthur

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.