Sklepy spożywcze Aldi i Lidl przyczyniły się do wzrostu rynku supermarketów w Wielkiej Brytanii o połowę w trzecim kwartale br. Najnowsze dane z firmy badającej rynek Kantar Worldpanel wskazują, że sprzedaż supermarketów wzrosła o 3,1% w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku.
Fraser McKevitt, szef działu sprzedaży detalicznej i konsumenckiej w Kantar Worldpanel, powiedział: Aldi i Lidl wspólnie zwiększyły sprzedaż o 390 mln funtów w tym kwartale, co stanowi połowę całkowitego wzrostu całego rynku w tym okresie.
Sprzedaż Lidl wzrosła o 16% w porównaniu do analogicznego okresu ubiegłego roku, podczas gdy sprzedaż Aldi wzrosła o 13,4%.
Udział w rynku wzrósł o 0,6% w przypadku sklepów spożywczych, do 5,2% rynku dla Lidl i 6,8% dla Aldi.
Morrisons najszybciej rozwijał się wśród czterech dużych supermarketów - takich jak Tesco, Sainsbury's, Asda - przy wzroście sprzedaży o 2,8%.
McKevitt powiedział: Rosnąca sprzedaż w cegielniach i zaprawach Morrisons została uzupełniona przez szybką ekspansję na platformie e-commerce, szczególnie w Londynie i na południu, gdzie sprzedaż online wzrosła o 29%. Mimo wzrostu ogólny udział detalisty w rynku spadł o 0,1 punktu procentowego do 10,3%.
Ekskluzywny sklep spożywczy Waitrose odnotował wzrost sprzedaży o 2,3% w tym samym okresie. Jego udział w rynku spadł o 0,1%, ale nadal wyprzedza Lidl.
O ile inflacja w sklepach typu "like-for-like" pozostanie na poziomie 3,2%, konsumenci będą mogli zaobserwować spowolnienie cen w 2018 r., przy czym w pierwszym kwartale wskaźnik ten spadnie poniżej 2%.
Oddzielne dane z firmy Nielsen zajmującej się badaniem rynku pokazują, że w ciągu czterech tygodni, kończących się 7 października, supermarkety odnotowały ogólny wzrost przychodów ze sprzedaży o 3,9%. Był to siódmy miesiąc dalszego wzrostu sprzedaży powyżej 2,0%.
Dane Nielsena pokazują, że udział Lidla w rynku wynosi 5,1%, a Aldi 8,1%.