Mazurek z szybką dostawą – czy q-commerce pomoże w świątecznych przygotowaniach?

2024-03-29 | 09:14

Wielkanoc rokrocznie przyciąga do sklepów miliony konsumentów. Na ostatnią chwilę kupujemy jednak często takie produkty jak napoje, wypieki, wędliny czy nawet gotowe dania. Zabrakło żurku, w cieście zakalec, a goście już w drodze? Czy trend szybkich dostaw może uratować świąteczne stoły Polaków?

Zdaniem Statista, do 2027 roku wartość europejskiego rynku e-grocery przekroczy 176 miliardów dolarów (dla porównania – w 2022 roku było to niespełna 100 miliardów). W tych wynikach swój udział mają dni świąteczne, podczas których szczególnie widoczny jest wzrost zapotrzebowania na zakupy last-minute z szybką dostawą. Możliwość otrzymania niezbędnych produktów pod drzwi w 30 minut staje się nieocenionym udogodnieniem, szczególnie gdy w sklepie brakuje potrzebnych artykułów, a kolejki do kasy zdają się nie mieć końca.

Spotkania w rodzinnym gronie i wspólne celebrowanie Wielkanocy generują coraz większy popyt na artykuły spożywcze. Według danych Stuart, w ciągu trzech dni poprzedzających zeszłoroczne święta zrealizowano prawie o 1/3 więcej dostaw z sieci sklepów Tesco (29 proc.), a tylko w niedzielę wielkanocną wzrost dostaw wyniósł 208 proc. (w porównaniu do tego samego dnia w 2022 roku). Łącznie podczas przygotowań do ubiegłorocznej Wielkanocy zrealizowano o prawie 17 proc. więcej dostaw żywności względem zwykłych dni. Czy i tej Wielkanocy będziemy mieć do czynienia z peakiem zamówień do domu?

Wielu konsumentów korzysta dziś z e-grocery i zamierza robić to nadal. Z badań  wynika, że decyduje się na to aż 64 proc. ankietowanych. Za co Polacy cenią ten format zakupów? Dla prawie połowy respondentów najważniejszy jest brak konieczności wychodzenia z domu (48 proc.), a dla 43 proc. oszczędność czasu. 38 proc. ankietowanych docenia również możliwość składania zamówienia z dowolnego miejsca, podczas gdy blisko co trzecią osobę cieszy możliwość uniknięcia kolejek w sklepie.

Tradycyjne marki z ekspresową dostawą

E-grocery i q-commerce nie są zarezerwowane jedynie dla globalnych koncernów. Na tego typu rozwiązania coraz częściej decydują się także tradycyjne marki obecne na polskim rynku od wielu pokoleń. W ubiegłym roku, działająca od ponad 150 lat sieć cukierni Blikle wdrożyła do swojej oferty usługi szybkich dostaw, szykując się na wzrost zamówień m.in. w takie dni jak Tłusty Czwartek, czy właśnie święta wielkanocne.
Co więcej, na innowacje ostatniej mili otworzyła się również sieć polskich sklepów Społem w Szczecinie, dzięki czemu marka dociera ze swoimi produktami zarówno do nowego pokolenia konsumentów, jak i wzmacnia relację z dotychczasowymi klientami. Jak wynika z analiz firmy, po rozpoczęciu współpracy logistycznej ze Stuart, wartość koszyka zakupowego w stosunku do zamówień z odbiorem osobistym wzrosła o 10 proc. Odbiorcy najchętniej sięgają w dostawie po niezbędne podczas wielkanocnych przygotowań świeże produkty spożywcze, takie jak mięso, wędliny, owoce i warzywa.

Eko produkty z eko dostawą

Polski rynek e-grocery kształtują przede wszystkim zmieniające się trendy konsumenckie, które w ostatnich latach charakteryzuje rosnąca świadomość na temat zdrowego odżywiania. To z kolei przekłada się na wzrost popytu na produkty organiczne. Dla wielu konsumentów, którzy przywiązują wagę do ekologii, istotne jest też to, by dbałość o te same wartości była zachowana także na ostatnim etapie realizacji zamówienia.

– Taką myślą kierowała się m.in. sieć Organic Market. Ekologiczna żywność wymaga ekologicznych dostaw. Jednoślady pozwalają dostarczać paczki w centrach miast średnio o 60 proc. szybciej niż samochody dostawcze, przy jednoczesnym zmniejszeniu emisji dwutlenku węgla na etapie last mile aż o 90 proc. w porównaniu do pojazdów z silnikiem diesla. Mamy nadzieję, że suma benefitów wynikających z wykorzystywania zrównoważonej floty w logistyce miejskiej sprawi, że na tego typu rozwiązania otworzy się jeszcze więcej firm w kraju 

– mówi Agnieszka Majewska, General Manager w Stuart.

Cel to jednak usprawnienie doświadczenia klienta nie tylko „od święta”, ale i każdego dnia. Podjęcie innowacyjnych kroków w zakresie logistyki ostatniej mili może pozytywnie wpłynąć zarówno na zwiększenie wydajności, jak i na poprawę jakości obsługi, prowadząc do zbudowania solidnej marki na rynku spożywczym. W Polsce to nadal obszar, który czeka na zagospodarowanie.

Tagi: Agnieszka Majewska Stuart
Oceń artykuł:

Źródło: Stuart

Mazurek z szybką dostawą – czy q-commerce pomoże w świątecznych przygotowaniach?

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.