Śmieci, odpady. Jakkolwiek się do tego odwołamy, jest to poważny i szybko rosnący problem, który zagraża powietrzu, którym oddychamy i wodzie, którą pijemy. Do 2025 r. oczekuje się, że światowa produkcja odpadów stałych osiągnie poziom 6 milionów ton dziennie, co stanowi wzrost o 70 proc. w stosunku do 2010 r. Ale co, jeśli marnotrawstwo może być okazją, zamiast problemem? McDonald's stara się to udowodnić.
Ambicją McDonald's jest wykorzystywanie mniejszej ilości opakowań, pochodzących z odpowiedzialnych źródeł i zaprojektowanych tak, aby można było je wykorzystać po posiłku, zwiększyć recykling i kompostowanie oraz pomóc w tworzeniu czystszych społeczności.
Dbają o to również nasi klienci. Konsekwentnie mówią nam, że odpady opakowaniowe to najważniejszy problem środowiskowy, który powinniśmy rozwiązać. Klienci chcą, aby nasze jedzenie było gorące, bezpieczne i wysokiej jakości, a nasze opakowania odgrywają w tym dużą rolę. Chcą, aby były pozyskiwane w sposób odpowiedzialny
- informuje Francesca DeBiase, Chief Supply Chain and Sustainability Officer, McDonald’s Corporation.
McDonald's posiada 37 000 restauracji w ponad 100 krajach i obsługuje ponad 69 milionów klientów każdego dnia. Dlatego też ma nadzieję, że poprowadzi branżę i klientów ku bardziej zrównoważonej przyszłości.
Firma poinformowała, że do 2025 r. 100% opakowań McDonald's będzie pochodziło ze źródeł odnawialnych, pochodzących z recyklingu lub certyfikowanych, z preferencją certyfikacji Forest Stewardship Council.
Postęp w pakowaniu
Cel ten jest bliski realizacji, ponieważ już 2016 roku 64 proc. światowych opakowań McDonald's opartych na włóknie pochodziło z certyfikowanych lub pochodzących z recyklingu źródeł, a kilka rynków osiągnęło prawie 100 proc.
McDonald's od dawna pracuje nad zrównoważonymi opakowaniami. Pierwszym krokiem było nawiązanie 25 lat temu współpracy z Funduszem Ochrony Środowiska (EDF) i uruchomienie inicjatywy, która wyeliminowała ponad 300 milionów opakowań, wykorzystała 1 milion ton pudeł z tektury falistej i zredukowała marnotrawstwo w restauracjach o 30 proc. w następnej dekadzie.
McDonald's połączył także siły z World Wildlife Fund w zakresie silnej polityki zapobiegania wylesianiu i ochrony różnorodności biologicznej, a także z Forest Stewardship Council (FSC) w zakresie odpowiedzialnego pozyskiwania opakowań opartych na włóknie.
W 2014 r. firma dołączyła do programu Global Forest & Trade Network firmy WWF i ustaliła cele dotyczące zaopatrzenia w włókna, w tym preferencje FSC dla opakowań wykonanych z włókien drzewnych.
Ułatwienie recyklingu
McDonald's chce, aby recykling był łatwiejszy i bardziej dostępny. Jest to jednak bardzo złożone działanie, które wymaga różnych rozwiązań dostosowanych do poszczególnych rynków, na których działa sieć restauracji. Na przykład restauracje McDonald's w Wielkiej Brytanii oferują pojemniki na recykling, a w Niemczech pracownicy oddzielają opakowania.
McDonald's poczynił także postępy w zakresie recyklingu i zmniejszania ilości śmieci poza restauracjami, wprowadzając programy na 12 z 16 rynków, na których prowadzi działalność. Na przykład w Wielkiej Brytanii 78 proc. wolno stojących restauracji McDonald's oferuje recykling w restauracjach, a w sumie zorganizowało ponad 2600 imprez o charakterze ekologicznym, angażując 78 000 pracowników i klientów od 2011 roku.