Za dużo centrów handlowych w Chinach?

2017-02-27 | 17:51
<p>Qingdao</p>

Wall Street Journal przekonuje, że w Chinach zbudowano w ostatnich latach za dużo galerii handlowych. Raport Chińskiej Akademii Nauk Społecznych dodaje, że za pięć lat co trzecia z nich zostanie zamknięta.

Wysokie wskaźniki wzrostu gospodarczego Chin w ostatnich latach miały związek z ogromem prowadzonych tam wtedy prac budowlanych, nie spotykanych nigdy wcześniej na taką skalę. Niektórzy komentatorzy zwracali wtedy uwagę, że taki wzrost gospodarczy jest sztuczny, bo powstałe w tym czasie miasta-widma i przeszacowane inwestycje nie przyczyniają się do budowania PKB a jedynie zawyżają wyniki w państwowej księgowości. Teraz okazuje się, że tak było rzeczywiście. Dowodem są tamtejsze galerie handlowe.

Z danych WSJ wynika, że nawet w okresie przedświątecznym, niektórym centrom nie udało się przyciągnąć zbyt wielu klientów. Coraz łatwiejsze zakupy on-line i rosnąca liczba outletów przy wciąż silnym w tym kraju tanim handlu ulicznym sprawiają, że galerie handlowe nie cieszą się popularnością wśród przeciętnych konsumentów. Z kolei ci z grubszymi portfelami wolą wybrać się za granicę lub do Pekinu, Singapuru czy Hong Kongu, niż zadowolić się wyborem w lokalnych sklepach. Z uwagi na zbyt małą liczbę kupujących pod koniec lata zamknięto obiekty w Qingdao, Chongqing i Dalian ale wciąż powstają kolejne. W ostatnich latach wybudowano ich 4 tysiące a do 2025 roku ma powstać jeszcze 7 tysięcy. W 2013 roku Forbes podawał, że w tylko jednym chińskim mieście budowano wtedy więcej shopping mall'i, niż w 86. europejskich miastach razem wziętych. Za imponującymi planami budowlanymi nie idzie jednak ilość najemców. Prawie 99 % powierzchni w największym dziś centrum handlowym świata (wybudowany w 2005 roku New South China Mall w Dongguan) jest wciąż pusta. Mimo to rząd wciąż finalizuje kolejne projekty budowlane. Jak przekonuje jednak Chińska Akademia Nauk, co najmniej 30 % z nich za kilkanaście lat będzie pusta i trzeba będzie je zrównać z ziemia.

Tagi:
Oceń artykuł:

Za dużo centrów handlowych w Chinach?

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.