Według prognoz Statista© obroty światowego rynku dostaw jedzenia (Food Delivery) wyniosą około 121,8 mld dolarów w 2018 r. Oczekuje się, że w ciągu najbliższych czterech lat zyski wzrosną rocznie o 17,7 proc., co w konsekwencji przyniesie obrót wynoszący 234,2 mld dolarów w 2022 roku. Te dane ilustrują rosnącą popularność zamawiania jedzenia przez internet.
Na dynamiczny wzrost rynku dostaw jedzenia, bo w tempie około 20 proc. rocznie, wskazuje amerykańska firma doradcza McKinsey & Company. Prognozy Statista© dla Polski są imponujące. Oczekuje się, że krajowy rynek dostaw jedzenia (Food Delivery) wzrośnie średnio nawet o 22,9 proc. rocznie osiągając w 2022 roku wartość 322 mln dolarów. Rynek dostaw jedzenia zamawianego przez internet (Online Takeway) stanowi największy segment tej branży. Szacuje, że w 2018 roku jego obroty osiągną wartość 134 mln dolarów. Co sprawia, że coraz chętniej korzystamy z dostaw jedzenia?
Metamorfoza rynku
Podstawowym motorem zmian jest rozwój technologiczny. Upowszechnianie internetu i popularność zaawansowanych urządzeń mobilnych powodują, że mamy szybki oraz wygodny dostęp do szerokiej gamy usług. Zmienia się także nasz styl życia, w tym przyzwyczajenia związane ze spożywaniem posiłków. Dziś nikogo już nie dziwi jedzenie „na mieście”, czy zamawianie posiłku z dowozem do domu przez internet.
Przykładowo jeszcze 10 lat temu jedzenie zamawiane na telefon kojarzyło się głównie z tzw. chińczykiem czy pizzą, jednak wraz z rozwojem technologii i cyfryzacji w ostatnich latach, można obserwować trend wypierania zamówień telefonicznych przez te dokonywane online. Dobrą informacją dla branży są najnowsze badania Eurostatu, z których wynika, że już 78 proc. Polaków korzystało z sieci w 2017 roku. Co więcej, zwykle po pierwszym zrealizowanym z powodzeniem zamówieniu, pojawiają się kolejne. Aż 80 proc. zadowolonych z usług klientów, pozostaje lojalna wobec sprawdzonych dostawców.
Platformy internetowe, agregujące oferty, dają nam dostęp do tysięcy restauracji i barów, znajdujących się w zasięgu naszej lokalizacji, umożliwiając różnorodny wybór kuchni i dostawę dań na wskazany przez nas adres. Możemy je zamówić na komputerze lub przez aplikację na smartfonie. Wygoda, oszczędność czasu oraz szeroki wybór dań sprawiają, że coraz więcej Polaków korzysta z dostaw jedzenia. Analizując trendy warto zauważyć, że obok platform internetowych, zwiększa się popularność usług umożliwiających nie tylko zbieranie zamówień, lecz również ich dostarczanie.
Kiedyś przez telefon, teraz online
Dane Pyszne.pl wskazują, że pomiędzy sobotą a niedzielą, składanych jest do 50 proc. więcej zamówień niż w poniedziałek. Oprócz tego godziny szczytu przypadają na porę lunchową, a następnie w godzinach między 17 a 20. Może świadczyć to o tym, że korzystamy z dostawy w trakcie pracy lub by zamówić kolację do domu bądź zjeść posiłek w weekend z rodziną lub przyjaciółmi. W ostatnich latach rośnie też średnia wartość zamówienia. W porównaniu z Europą Zachodnią w Polsce to blisko 10 euro, ale w Holandii, Austrii czy Belgii – to już dwa razy więcej.
Piotr Czajkowski, współzałożyciel i Country Manager Poland Pyszne.pl, wskazuje na wiele atutów przemawiających na rzecz zamówień internetowych. – Począwszy od tej podstawowej, czyli oferty tysięcy restauracji w jednym miejscu, poprzez aplikacje mobilne, opinie, płatności online, po powtarzanie poprzednich zamówień za pomocą kilku kliknięć. Obecnie na Pyszne.pl jest ponad 6 000 aktywnych restauracji, a każdego miesiąca zostaje podłączonych ponad 200 nowych.
Szeroki wybór metod płatności
Rozwój technologii i zmiany cywilizacyjne wpływają na nasz styl życia. Zdaniem Piotra Czajkowskiego dziś zamawianie posiłków nie jest już nowym trendem, ale kolejną czynnością, która znalazła swoje odzwierciedlenie w sieci. Przyczynia się do tego przede wszystkim łatwość obsługi, powszechna dostępność internetu i popularyzacja smartfonów. Ekspert zwraca uwagę, że Polacy coraz chętniej płacą online – aż 56 proc. zamówień opłacanych jest przez internet. – Na platformie Pyszne.pl można zapłacić za zamówienie gotówką przy odbiorze lub bezgotówkowo za pośrednictwem karty kredytowej czy szybkich przelewów internetowych tj. PayU, PayPal czy Sofort z Grupy Klarna. Chcemy zaoferować płatności online jak najszerszej grupie naszych klientów. Aby to osiągnąć wybieramy płatności nie tylko szybkie i niezawodne, ale również dające możliwość skorzystania z transakcji bezgotówkowych każdej osobie posiadającej konto bankowe. Na przykład Sofort pozwala klientom dokonać przelewu z banków niedostępnych u innych operatorów.
Jeśli chodzi o różnice w wyborze metody płatności pomiędzy klientami składającymi zamówienia z poziomu komputera a użytkownikami urządzeń mobilnych ekspert przekonuje, że ci ostatni nieco chętniej płacą online i częściej używają kart płatniczych. – W tym roku dodaliśmy, jeszcze mało popularny i dostępny tylko w aplikacji na urządzenia Android, kanał płatności jakim jest Android Pay – przypomina Czajkowski.
Dania po które sięgamy najchętniej
Jakie są trendy żywieniowe i jak wygląda mapka Polski z najpopularniejszymi wśród konsumentów daniami? Polacy za pośrednictwem Pyszne.pl najchętniej zamawiają potrawy z kuchni włoskiej, następnie tureckiej i polskiej.
– Mimo zmieniających się trendów żywieniowych, flagowym daniem w dostawie jest pizza, która króluje w Poznaniu, Wrocławiu oraz Łodzi. Z kolei kebab jest najpopularniejszy w Warszawie i Gdańsku, zaś mieszkańcy Krakowa wybierają kuchnie polską. Zdecydowanie przybyło także lokali wegańskich i ofertujących dania kuchni slow food. Z ciekawostek w innych krajach, kebab jest najpopularniejszy w Belgii, natomiast w Niemczech królują burgery, a w Austrii pizza – podsumowuje Czajkowski.
Zmieniający się styl życia w ostatnich latach sprawia, że jedzenie poza domem staje się coraz bardziej popularne. Trend ten znajduje odzwierciedlenie w błyskawicznie rozwijającym się rynku dostaw jedzenia zamawianego przez internet.