Zamiast gotować możemy zamówić posiłek online

2018-04-09 | 09:00

Według prognoz Statista© obroty światowego rynku dostaw jedzenia (Food Delivery) wyniosą około 121,8 mld dolarów w 2018 r. Oczekuje się, że w ciągu najbliższych czterech lat zyski wzrosną rocznie o 17,7 proc., co w konsekwencji przyniesie obrót wynoszący 234,2 mld dolarów w 2022 roku. Te dane ilustrują rosnącą popularność zamawiania jedzenia przez internet.

Na dynamiczny wzrost rynku dostaw jedzenia, bo w tempie około 20 proc. rocznie, wskazuje amerykańska firma doradcza McKinsey & Company. Prognozy Statista© dla Polski są imponujące. Oczekuje się, że krajowy rynek dostaw jedzenia (Food Delivery) wzrośnie średnio nawet o 22,9 proc. rocznie osiągając w 2022 roku wartość 322 mln dolarów. Rynek dostaw jedzenia zamawianego przez internet (Online Takeway) stanowi największy segment tej branży. Szacuje, że w 2018 roku jego obroty osiągną wartość 134 mln dolarów. Co sprawia, że coraz chętniej korzystamy z dostaw jedzenia?

Metamorfoza rynku

Podstawowym motorem zmian jest rozwój technologiczny. Upowszechnianie internetu i popularność zaawansowanych urządzeń mobilnych powodują, że mamy szybki oraz wygodny dostęp do szerokiej gamy usług. Zmienia się także nasz styl życia, w tym przyzwyczajenia związane ze spożywaniem posiłków. Dziś nikogo już nie dziwi jedzenie „na mieście”, czy zamawianie posiłku z dowozem do domu przez internet.

Przykładowo jeszcze 10 lat temu jedzenie zamawiane na telefon kojarzyło się głównie z tzw. chińczykiem czy pizzą, jednak wraz z rozwojem technologii i cyfryzacji w ostatnich latach, można obserwować trend wypierania zamówień telefonicznych przez te dokonywane online. Dobrą informacją dla branży są najnowsze badania Eurostatu, z których wynika, że już 78 proc. Polaków korzystało z sieci w 2017 roku. Co więcej, zwykle po pierwszym zrealizowanym z powodzeniem zamówieniu, pojawiają się kolejne. Aż 80 proc. zadowolonych z usług klientów, pozostaje lojalna wobec sprawdzonych dostawców.

Platformy internetowe, agregujące oferty, dają nam dostęp do tysięcy restauracji i barów, znajdujących się w zasięgu naszej lokalizacji, umożliwiając różnorodny wybór kuchni i dostawę dań na wskazany przez nas adres. Możemy je zamówić na komputerze lub przez aplikację na smartfonie. Wygoda, oszczędność czasu oraz szeroki wybór dań sprawiają, że coraz więcej Polaków korzysta z dostaw jedzenia. Analizując trendy warto zauważyć, że obok platform internetowych, zwiększa się popularność usług umożliwiających nie tylko zbieranie zamówień, lecz również ich dostarczanie.

Kiedyś przez telefon, teraz online

Dane Pyszne.pl wskazują, że pomiędzy sobotą a niedzielą, składanych jest do 50 proc. więcej zamówień niż w poniedziałek. Oprócz tego godziny szczytu przypadają na porę lunchową, a następnie w godzinach między 17 a 20. Może świadczyć to o tym, że korzystamy z dostawy w trakcie pracy lub by zamówić kolację do domu bądź zjeść posiłek w weekend z rodziną lub przyjaciółmi. W ostatnich latach rośnie też średnia wartość zamówienia. W porównaniu z Europą Zachodnią w Polsce to blisko 10 euro, ale w Holandii, Austrii czy Belgii – to już dwa razy więcej.

Piotr Czajkowski, współzałożyciel i Country Manager Poland Pyszne.pl, wskazuje na wiele atutów przemawiających na rzecz zamówień internetowych. – Począwszy od tej podstawowej, czyli oferty tysięcy restauracji w jednym miejscu, poprzez aplikacje mobilne, opinie, płatności online, po powtarzanie poprzednich zamówień za pomocą kilku kliknięć. Obecnie na Pyszne.pl jest ponad 6 000 aktywnych restauracji, a każdego miesiąca zostaje podłączonych ponad 200 nowych.

Szeroki wybór metod płatności

Rozwój technologii i zmiany cywilizacyjne wpływają na nasz styl życia. Zdaniem Piotra Czajkowskiego dziś zamawianie posiłków nie jest już nowym trendem, ale kolejną czynnością, która znalazła swoje odzwierciedlenie w sieci. Przyczynia się do tego przede wszystkim łatwość obsługi, powszechna dostępność internetu i popularyzacja smartfonów. Ekspert zwraca uwagę, że Polacy coraz chętniej płacą online – aż 56 proc. zamówień opłacanych jest przez internet. – Na platformie Pyszne.pl można zapłacić za zamówienie gotówką przy odbiorze lub bezgotówkowo za pośrednictwem karty kredytowej czy szybkich przelewów internetowych tj. PayU, PayPal czy Sofort z Grupy Klarna. Chcemy zaoferować płatności online jak najszerszej grupie naszych klientów. Aby to osiągnąć wybieramy płatności nie tylko szybkie i niezawodne, ale również dające możliwość skorzystania z transakcji bezgotówkowych każdej osobie posiadającej konto bankowe. Na przykład Sofort pozwala klientom dokonać przelewu z banków niedostępnych u innych operatorów.

Jeśli chodzi o różnice w wyborze metody płatności pomiędzy klientami składającymi zamówienia z poziomu komputera a użytkownikami urządzeń mobilnych ekspert przekonuje, że ci ostatni nieco chętniej płacą online i częściej używają kart płatniczych. – W tym roku dodaliśmy, jeszcze mało popularny i dostępny tylko w aplikacji na urządzenia Android, kanał płatności jakim jest Android Pay – przypomina Czajkowski.

Dania po które sięgamy najchętniej

Jakie są trendy żywieniowe i jak wygląda mapka Polski z najpopularniejszymi wśród konsumentów daniami? Polacy za pośrednictwem Pyszne.pl najchętniej zamawiają potrawy z kuchni włoskiej, następnie tureckiej i polskiej.

Mimo zmieniających się trendów żywieniowych, flagowym daniem w dostawie jest pizza, która króluje w Poznaniu, Wrocławiu oraz Łodzi. Z kolei kebab jest najpopularniejszy w Warszawie i Gdańsku, zaś mieszkańcy Krakowa wybierają kuchnie polską. Zdecydowanie przybyło także lokali wegańskich i ofertujących dania kuchni slow food. Z ciekawostek w innych krajach, kebab jest najpopularniejszy w Belgii, natomiast w Niemczech królują burgery, a w Austrii pizza – podsumowuje Czajkowski.

Zmieniający się styl życia w ostatnich latach sprawia, że jedzenie poza domem staje się coraz bardziej popularne. Trend ten znajduje odzwierciedlenie w błyskawicznie rozwijającym się rynku dostaw jedzenia zamawianego przez internet.              


  • Statista.com, Digital Markets Outlook eCommerce, [online: https://www.statista.com/outlook/374/100/food-delivery/worldwide#, dostęp: 9.03.2018]
  •   Forbes.pl, Zamiast gotować – zamawiamy gotowe. Rynek dostaw jedzenia rośnie w dwucyfrowym tempie, [online: https://www.forbes.pl/opinie/rynek-dostaw-jedzenia-obecja-sytuacja-i-prognozy/6mc2ghf, dostęp:9.03.2018]
  •   Statista.com, Digital Markets Outlook eCommerce, [ online: https://www.statista.com/outlook/374/146/food-delivery/poland, dostęp: 9.02.2018]
  •   Alfabeat.pl, Jedzenie on demand, [online: http://alfabeat.pl/jedzenie-on-demand/, dostęp: 9.03.2018]
Tagi: Piotr Czajkowski Pyszne.pl Statista food delivery
Oceń artykuł:

Źródło: Klarna

Zamiast gotować możemy zamówić posiłek online

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.