Grupa CCC w Q4’22: dynamiczny wzrost przychodów, silny omnichannel CCC i umocnienie wysokiej rentowności HalfPrice

2023-02-07 | 11:33

Grupa CCC zamknęła czwarty kwartał 2022 roku (listopad’22-styczeń’23) dynamicznym, 19% wzrostem przychodów (2,4 mld PLN) – i to przy wymagającej zeszłorocznej bazie (+45%). E-commerce utrzymuje wysoki, ok. 56% udział w sprzedaży Grupy. Bogata, atrakcyjna cenowo oferta, rozpoznawalne marki oraz wygoda procesu zakupowego, to kluczowe elementy, które decydowały o wyborach Klientów w ostatnich miesiącach.

W CCC sprzedaż omnichannel/m2 wzrosła o 26% rdr i jest to już ósmy (w ujęciu rdr) kwartał z rzędu, kiedy wskaźnik ten notuje poprawę. W minionym okresie skutecznie i zgodnie z planem kontynuowano także optymalizację kapitału obrotowego. Rotacja zapasem w segmencie CCC została poprawiona o 80 dni rdr, a poziom zapasów zmniejszony o 481 mln PLN rdr. Konsekwentnie rozwijający swoją ofertę i zwiększający rozpoznawalność HalfPrice, w Q4 osiągnął 148% wzrost sprzedaży rdr (do poziomu 285 mln PLN) i wysoką, dwucyfrową rentowność EBITDA (12,6%). Grupa Modivo rozpoczęła monetyzację inwestycji w uruchomiony 3 miesiące temu Marketplace – w Q4’22 GMV wyniosło 8,2 mln PLN.

Grupa CCC konsekwentnie rozwija swoje linie biznesowe, zapewniając Klientom szeroką ofertę oraz sukcesywnie podnosząc jakość doświadczeń zakupowych dzięki innowacyjnym rozwiązaniom technologicznym. Pomimo wymagającej bazy zeszłorocznej (+45%), w ostatnim kwartale 2022 r. Grupa osiągnęła dynamiczny, 19% wzrost przychodów (do poziomu 2,4 mld PLN). Kanał e-commerce utrzymuje bardzo wysoki udział w sprzedaży, tj. 56%.

W związku z turbulentnym otoczeniem biznesowym, w Q3’22 Grupa ogłosiła roczny plan akumulacji kapitału. Zakłada on szereg działań mających na celu budowanie „poduszki finansowej” dla Grupy – m.in. ograniczenie kosztów, prace nad poprawą konwersji gotówki (w tym rotacji zapasów) czy optymalizację wydatków inwestycyjnych. W efekcie wdrożonych działań, w Q4’22 wskaźnik kosztów Grupy w relacji do przychodów poprawił się o 4,5  p.p. rdr, a dynamika kosztów była o ponad połowę niższa od tempa wzrostu przychodów - pomimo inflacyjnego otoczenia biznesowego.

Grupa CCC w minionym okresie odnotowała wynik EBITDA skorygowany o zdarzenia jednorazowe na zbliżonym rdr poziomie.

Koncentrujemy się na oczekiwaniach Klientów i doskonaleniu naszego modelu omnichannelowej sprzedaży, z wykorzystaniem monetyzacji wcześniej wdrożonych rozwiązań. Za nami bardzo wymagający rok, spodziewamy się, że taki może być również początek tego roku. Widzimy jednak, że wiele uwarunkowań ekonomicznych, w których funkcjonujemy, normalizuje się w szybkim tempie, np. koszty w łańcuchu dostaw, kursy walut czy koszty nośników energii. Spadki zaufania konsumenckiego wyhamowały, a ostatnie trzy miesiące pokazują możliwą zmianę trendu. Zwalniająca inflacja i zatrzymanie wzrostu stóp procentowych daje nadzieje na stabilizację otoczenia makroekonomicznego

– powiedział Marcin Czyczerski, Prezes Zarządu Grupy CCC.

CCC

W Q4’22 Przychody w segmencie CCC osiągnęły poziom wyższy rdr o 21%, tj. 1,0 mld PLN, przy zbliżonym poziomie powierzchni handlowej i poziomie zapasów zredukowanym aż o 32% (najniższa wartość dla CCC od 2016 roku). Siłą szyldu jest szeroka, atrakcyjna cenowo oferta oraz innowacyjny model omnichannel. Jednym z jego kluczowych elementów jest aplikacja mobilna, którą pobrało już ponad 10 mln osób i właśnie stała się głównym kanałem sprzedaży online CCC. W omawianym okresie przychody omnichannel/m2 wzrosły o 26% rdr. Jest to już ósmy kwartał z rzędu, kiedy wskaźnik ten notuje poprawę w ujęciu rdr.

W przychodach segmentu coraz większy udział zyskuje ccc.eu (30%, +10 p.p. rdr). Wzrost sprzedaży w tym kanale wyniósł aż 81% rdr. Przy istotnym wzroście sprzedaży (+21%) i w inflacyjnym otoczeniu biznesowym, w Q4’22 szyld CCC obniżył koszty sprzedaży i administracji o 3% rdr. Jest to kolejny efekt wdrożonego w 2022 roku programu redukcji kosztów. W minionym kwartale znacząco obniżyliśmy także poziom zapasów, tj. o 481 mln PLN (-32% rdr), co przy dynamicznym wzroście przychodów pozytywnie wpłynęło na rotację (lepsza o 80 dni rdr). W efekcie, znacząco zredukowaliśmy inwestycję w kapitał obrotowy. Jego optymalizacja jest na tę chwilę głównym czynnikiem wpływającym na delewarowanie i poprawę sytuacji bilansowej szyldu.

– powiedział Łukasz Stelmach, Dyrektor Zarządzający ds. Finansów w Grupie CCC

CCC utrzymuje rentowność operacyjną na zbliżonym rdr poziomie. EBITDA skorygowana o zdarzenia jednorazowe osiągnęła poziom 46 mln PLN w porównaniu do 12 mln PLN w 2021. Dzięki kolejnemu z rzędu kwartałowi z pozytywnym wynikiem EBITDA oraz znaczącej optymalizacji kapitału obrotowego, segment CCC generuje przepływy pieniężne w pełni pokrywające potrzeby rozwoju HalfPrice.

HalfPrice

W Q3’22 HalfPrice osiągnął rentowność operacyjną, a w Q4’22 po raz kolejny potwierdził dojrzałość oraz siłę modelu biznesowego i umocnił wyniki. W omawianym okresie przychody najmłodszego konceptu Grupy były wyższe rdr aż o 148% i wyniosły 285 mln PLN, przy wzroście powierzchni handlowej rdr o 94%.
Duży wpływ na wyniki HalfPrice miał wzrost sprzedaży w sklepach porównywalnych (tzw. like-for-like) o 30% rdr. Stało się to głównie za sprawą większej o ok. 40% rdr liczby odwiedzin Klientów. Duże znaczenie ma także stale rosnąca rozpoznawalność marki, która po niespełna 2 latach od debiutu osiągnęła już 50%. Marża brutto szyldu wyniosła 44% i była o blisko 4 p.p. rdr wyższa dzięki rozwojowi współpracy z dostawcami, optymalizacji asortymentu i wielkości zamówień.

- Zbudowaliśmy silne fundamenty, które pozwalają sukcesywnie wzmacniać naszą pozycję na rynku i osiągać bardzo dobre rezultaty. Dziś jesteśmy obecni w 8 krajach, gdzie działa 91 sklepów stacjonarnych. Rok temu w Polsce uruchomiliśmy także sprzedaż online, która już dziś odpowiada za blisko 5% przychodów – powiedział Adam Holewa, Prezes Zarządu HalfPrice – Kontynuujemy nasz rozwój, który dostosowujemy do aktualnej sytuacji na rynku handlu. Widzimy, że nasz pomysł na off-price się sprawdza i w 2023 roku chcemy sukcesywnie rozbudowywać sieć sprzedaży. W Q4’22 HalfPrice utrzymał wysoką, dwucyfrową rentowność EBITDA (12,6 %). W ujęciu kdk urosła ona o 0,3 p.p.

Grupa Modivo

W czwartym kwartale 2022 r. przychody Grupy Modivo osiągnęły poziom 1,1 mld PLN, tj. wyższy rdr o blisko 7%. Na wzrost sprzedaży w największym stopniu wpłynął szyld Modivo (+42%) oraz w sieć sklepów hybrydowych eobuwie.pl (+40%). Dzięki rozwojowi Marketplace oraz usług marketingowych dla partnerów, udział Modivo w przychodach Grupy Modivo znacząco rośnie. W Q4’22 wyniósł on 29%, co oznacza wzrost o 7 p.p. rdr. Szyld z sukcesem monetyzuje inwestycję w Marketplace – GMV od uruchomienia usługi 3 miesiące temu osiągnęło poziom 8,2 mln PLN.
Branża multibrand e-commerce pozostaje pod wpływem niesprzyjającego otoczenia makroekonomicznego, w tym w szczególności wysokiej inflacji, która istotnie ograniczyła popyt. Otoczenie konkurencyjne, które boryka się z istotnym przetowarowaniem oraz wysoka wrażliwość cenowa konsumentów przyczyniają się także do pogorszenia marży brutto.

Na osiągnięty w Q4’22 przez Grupę Modivo poziom kosztów, wpłynął przede wszystkim wzrost przychodów (koszty zmienne) oraz rynkowy wzrost jednostkowych kosztów usług i materiałów (m.in. spedycji, opakowań i performance marketingu). Grupa ogranicza bazę kosztów stałych m.in. w obszarze marketingu wizerunkowego (ATL), czy zużycia energii.
Za nami intensywny rok, który był wyzwaniem dla całego sektora e-commerce. Uwzględniając globalne trendy, istotnym priorytetem jest efektywność operacyjna. Kontynuujemy optymalizację kluczowych obszarów takich jak: logistyka, zwroty czy inwestycje w performance marketing.

Jednocześnie wdrażamy projekty, w których widzimy przyszłość biznesu. Inwestujemy w rozwój sieci retail, uruchamiając kolejne sklepy stacjonarne w Polsce i za granicą (pierwszy sklep w Rumunii, drugi w Pradze) oraz testujemy koncept stref eobuwie.pl w sklepach CCC. Korzystamy także z możliwości, jakie oferuje nasz marketplace, rozszerzając ofertę o nowe kategorie produktowe: beauty oraz home&decor. Zakładamy, że w połączeniu ze zrealizowanymi inwestycjami technologicznymi, m.in. w aplikacje mobilne, nową platformę Magento2 oraz już działającym centrum fulfillmentu dla Modivo w Woli Bykowskiej, pozwoli nam to osiągnąć założone cele powiedział Damian Zapłata, Prezes Zarządu Grupy Modivo.

W 2023 roku Grupa Modivo realizować będzie plan podniesienia efektywności biznesowej, zakładający dalsze skalowanie biznesu, poprawę marż i ograniczenie kosztów. Płynność i sytuację bilansową Grupy wzmacniać będą działania na rzecz optymalizacji kapitału obrotowego.

Tagi: Adam Holewa CCC Damian Zapłata eobuwie.pl HalfPrice Marcin Czyczerski Modivo Podsumowania i wyniki finansowe Łukasz Stelmach
Oceń artykuł:

Źródło: CCC

Grupa CCC w Q4’22: dynamiczny wzrost przychodów, silny omnichannel CCC i umocnienie wysokiej rentowności HalfPrice

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.