To nie AI, ale megatrendy kształtują modę przyszłości

2023-05-08 | 12:00

Ponad 350 projektów zostało zgłoszone do pierwszego na świecie AI Fashion Week, który odbył się pod koniec kwietnia. Choć warunkiem konkursu było zgłoszenie projektów wytworzonych z wykorzystaniem możliwości sztucznej inteligencji, nagroda jest jak najbardziej „rzeczywista”. Trzech nagrodzonych projektantów zobaczy swoje pomysły w formie fizycznej kolekcji ubrań. Jak przekonuje Marta Fryzowska, wiceprezeska VRG odpowiedzialna za segment fashion, przyszłość mody to równoczesny rozwój w obu tych światach. Przy czym na jego kierunek wpływać będzie nie tyle technologia, ile megartendy społeczne i kulturowe, już dziś kształtujące nasze życie.

- Moda zawsze była odzwierciedleniem czasów, w których żyjemy, owocem mieszanki kultury, ludzkiej kreatywności i warunków ekonomicznych. Dziś, wraz z postępem technologicznym, zmieniającymi się zachowaniami konsumentów i rosnącym naciskiem na zrównoważony rozwój, branża fashion szykuje się na radykalną zmianę – mówi Marta Fryzowska.

To właśnie te megatrendy: dążenie do bardziej zrównoważonej konsumpcji, zmieniający się klimat, ewolucja postrzegania ról społecznych i atrybutów płci (czy też szerzej dyskusja o gender) będą na przestrzeni najbliższych dziesięcioleci kształtować to, jak będziemy ubierać siebie… i swoje awatary.  Zdaniem Marty Fryzowskiej zmierzamy jednocześnie do prostoty i minimalizmu (w świecie realnym) i wolnej, kreatywnej ekspresji (w świecie wirtualnym).

Ratujmy planetę (lub to, co z niej zostało)!

W ostatnich latach projektanci i producenci stali się bardziej świadomi wpływu mody na przyrodę, co skutkuje zmianami nie tylko w zakresie wykorzystywanych tkanin, ale też samych projektów. Rezultatem jest zwrot w kierunku większej ponadczasowości i funkcjonalności ubrań, z naciskiem na wygodę i trwałość. Jest to trend, który będzie się nasilał, w miarę jak w zamożnych społeczeństwach półkuli zachodniej rosła będzie świadomość katastrofalnych skutków globalnego ocieplenia.

Efektem będzie zwrot w kierunku coraz bardziej wszechstronnych, sprawdzających się w różnych warunkach ubrań. W przyszłości możemy się spodziewać coraz większej prostoty strojów i podążanie w kierunku projektów unisex. Z jednej strony odpowiadają one bowiem na bardzo silne oczekiwanie inkluzywności, wyrażane przez najmłodsze pokolenia, a z drugiej - pozwalają ograniczyć koszty produkcji i konsumpcję. Nasze ubrania będą prawdopodobnie wykonane z termoaktywnych, oddychających materiałów, które zapewnią ochronę i komfort w różnych warunkach pogodowych. Zwłaszcza, że te mogą stawać się bardziej ekstremalne. Już dziś projektanci eksperymentują z materiałami syntetycznymi, które dostosowują się do środowiska.

- Wzrost świadomości ekologicznej konsumentów już teraz doprowadził do gwałtownego wzrostu wykorzystania zrównoważonych tkanin, takich jak bawełna organiczna, bambus i materiały pochodzące z recyklingu. Jednym z najbardziej obiecujących osiągnięć w tej dziedzinie jest wykorzystanie materiałów pochodzenia roślinnego, takich jak liście ananasa, grzyby i wodorosty. Te innowacyjne tkaniny stanowią zrównoważoną alternatywę dla tradycyjnych tekstyliów. W przyszłości pójdziemy o krok dalej – tworząc coraz więcej tkanin syntetycznych, ale nie szybko zbywalnych, a wręcz przeciwnie – służących nam przez wiele lat i to w możliwie różnych okolicznościach, tak w drodze do pracy, jak i podczas trekkingu

– mówi Marta Fryzowska, Wiceprezeska VRG.

Równoległe wybiegi

W związku z pandemią COVID-19, która zmusiła wiele pokazów mody do przeniesienia się do świata wirtualnego, projektanci wykorzystali potencjał platform cyfrowych, aby prezentować swoje kolekcje w nowy i innowacyjny sposób. Od renderingów i animacji 3D po hologramy i wirtualną rzeczywistość — możliwości cyfrowej mody okazały się nieograniczone.

- Uważam, że moda wirtualna będzie kwitnąć, ponieważ łączy dwa niezwykle silne mega trendy – dążenie do minimalizowania wpływu na środowisko oraz potrzebę ekspresji dla naszych cyfrowych ja przekonuje Marta Fryzowska.

Wirtualna moda pozwala chronić środowisko i ograniczać koszty producentów. Umożliwia konsumentom przymierzanie ubrań i akcesoriów w wirtualnym środowisku. - Korzystając z rzeczywistości rozszerzonej i modelowania 3D, klienci mogą zobaczyć, jak ubrania będą na nich wyglądać, bez konieczności wychodzenia z domu. Ta technologia zmieni już niedługo diametralnie sposób, w jaki kupujemy ubrania, zmniejszając ilość odpadów i poprawiając ogólne wrażenia z zakupów – przekonuje wiceprezeska VRG.

Rozwój wirtualnej, czy też rozszerzonej rzeczywistości, otwiera również nowy rynek dla projektantów i marek, którzy będą tworzyć i sprzedawać wyłącznie wirtualne ubrania. Następnie, użytkownicy, czy też raczej ich awatary, będą ją kupować i użytkować w wirtualnym świecie. Dzięki możliwościom jakie dają nam technologie immersyjne będziemy też mogli „nosić” wirtualną modę w fizycznej rzeczywistości - dzięki filtrom nakładającym części garderoby lub wzory na bazowy outfit, aktywowanym przy użyciu smartfonów lub specjalnych gogli.

One of the kind

Mocnym trendem w modzie jest dziś personalizacja – a świat wirtualny daje dla niej nieograniczone wręcz możliwości. Użytkownicy będą mogli tworzyć i dostosowywać swoje awatary, aby odzwierciedlały ich osobisty styl. Pozwoli to wyrażać swoją indywidualność i dać upust kreatywności w sposób, który nie jest możliwy w świecie fizycznym.

Zaletą wirtualnej mody jest to, że eliminuje potrzebę fizycznej produkcji i dystrybucji, zmniejszając negatywny wpływ branży modowej na środowisko. Co ważne i niezwykle inspirujące dla twórców, w świecie cyfrowym możemy również łamać prawa i zasady fizyki. W metawersum nie obowiązują prawa ciążenia a stroje mogą być wykonane z materiałów, które w rzeczywistości są nieprzetwarzalne lub niebezpieczne, jak np. ogień czy lód. Na naszych oczach budują się początki mody, jakiej jeszcze nie było.

Szary dres rzeczywistości?

W miarę jak coraz więcej osób będzie eksperymentować z modą w rzeczywistości wirtualnej, zmniejszyć się może zapotrzebowanie na modowe nowości w rzeczywistości fizycznej. Czy to znaczy, że będziemy ubierać się w jednokolorowe, pozbawione kształtu ubrania? Niekoniecznie. Zdaniem Marty Fryzowskiej, podążając za mega trendami w przyszłości realna moda będzie mniej szalona i bardziej uniwersalna. Będzie to odpowiedź na naszą potrzebę strojów praktycznych, funkcjonalnych, wygodnych i minimalizujących nasz negatywny wpływ na otoczenie. Nie zrezygnujemy jednak całkowicie z możliwości ekspresji, jakie daje moda. Nowe możliwości otwiera postęp technologiczny.

- Już teraz widzimy na wybiegach tkaniny, które mogą zmieniać kolor w zależności od ilości światła, które otrzymują. Co stałoby się, gdyby materiały reagowały na inne bodźce, pozwalając nam wyrazić swój nastrój? Moglibyśmy pokazywać innym swoją osobowość w subtelny, ale jednocześnie wyjątkowy sposób, jednocześnie zmniejszając potrzebę posiadania wielu ubrań – mówi Marta Fryzowska.
 
Nacisk na maksymalne wykorzystanie już dostępnych materiałów oraz skupienie się na środowiskowych i etycznych aspektach związanych z branżą fashion odcisną swoje piętno na modzie kilku następnych lat. Młodsze pokolenia napędzą te zmiany, stawiając na modę unisex, będącą wynikiem transformacji społecznej, w tym zmian w postrzeganiu płci i ról społecznych z nimi związanych. Granica między męskim a kobiecym zatrze się również w cyfrowym świecie, gdzie ludzie będą mogli swobodnie wyrażać siebie w sposób, który nie będzie już ograniczony tradycyjnymi gender-normami.

- W tym nowym świecie ludzie będą mieli większą swobodę wyrażania siebie poprzez modę, bez odczuwania presji ze strony społeczeństwa. Moda stanie się sposobem na uzewnętrznienie naszego nastroju i osobowości, a nie narzędziem dopasowywania się do społecznych oczekiwań. Jednocześnie, to, co w modzie cyfrowej pozwoli na większą personalizację i kreatywność, zostanie zrównoważone w świecie fizycznym. Będziemy zwracać większą uwagę na to, z czego zrobione jest nasze ubranie, niż na to, jak wygląda – podsumowuje ekspertka.

 

Tagi: AI Marta Fryzowska Sztuczna Inteligencja VRG S.A.
Oceń artykuł:

Źródło: VRG

To nie AI, ale megatrendy kształtują modę przyszłości

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.