Obiekt powstał tuż obok istniejącego centrum logistycznego Arvato w dzielnicy Bemerode. Dla marki Rituals sercem magazynu jest wydajny system AutoStore, umożliwiający szybką i efektywną obsługę coraz większej liczby zamówień online.
- Z Arvato łączy nas wieloletnie i sprawdzone partnerstwo”, wyjaśnia Mark Hoppenbrouwers, Director Supply Chain w Rituals Cosmetics. „Współpraca rozpoczęła się w 2014 roku, początkowo od dwóch stołów do pakowania produktów w magazynie w holenderskiej miejscowości Venray i wraz z rozwojem naszej marki powierzchnia logistyczna stale się poszerzała”. Obecnie Arvato obsługuje kanał online firmy Rituals w krajach Beneluksu, Wielkiej Brytanii, USA, Hongkongu, Hiszpanii i Portugalii. „Region DACH i Polska były dotychczas obsługiwane z naszego oddziału w Gennep w Holandii”, mówi Julia Börs, President Consumer Products w Arvato Supply Chain Solutions. „Ale liczba zleceń rosła tak szybko, że razem z Rituals zaczęliśmy poszukiwać alternatyw i opcji rozbudowy. Ostatecznie zdecydowaliśmy się na otworzenie kolejnego oddziału w Hanowerze”.
Szybką obsługę procesów zapewni przede wszystkim rozwiązanie AutoStore. System ten o wysokości ośmiu metrów i powierzchni niemal 4000 metrów kwadratowych umożliwia ustawienie łącznie 32 000 pojemników z produktami Rituals w ułożonych blokami rzędach. Na górze systemu może pracować do 120 robotów. Poruszają się one autonomicznie na szynach jezdnych, wyjmują pojemniki z systemu zgodnie ze zleceniem i transportują je do odpowiednich stacji roboczych i stacji pakowania. System jest wyposażony w sześć stanowisk do rozmieszczania towarów w magazynie oraz 13 portów pobierania towarów. Wszystkie wcześniejsze i późniejsze procesy logistyczne także są połączone z tym rozwiązaniem za pomocą techniki transportu poziomego – przykładowo oprócz 18 stołów do pakowania są to także urządzenia do sortowania oraz automatyczne maszyny przygotowujące kartony oraz maszyny zamykające. AutoStore może obsłużyć od 20 000 do 30 000 zamówień dziennie, w zależności od tego, czy pracuje w trybie dwu-, czy trzyzmianowym. Julia Börs: „Łącznie w oddziale Messe zatrudniamy około 650 osób, dzięki Rituals dojdzie około 50 nowych miejsc pracy. Wychodzimy jednak z założenia, że w szczytowych okresach będziemy potrzebować znacznie większego zespołu”.
Wdrożenie systemu nastąpiło w rekordowym czasie. Po ukończeniu hal system AutoStore zainstalowano zaledwie w pięć miesięcy. Firma Arvato Supply Chain Solutions bazowała na doświadczeniach i wiedzy zdobytej dzięki licznym innym projektom, w ramach których firma wyposaża swoje magazyny zgodnie ze strategią automatyzacji. „Nadal ok 15 do 20 procent wolumenu obsługujemy poza systemem AutoStore”, mówi Jan van Meerbeck, Vice President Consumer Products w Arvato Supply Chain Solutions. „Są to produkty szybkozbywalne, czyli charakteryzujące się bardzo wysokim popytem, czy też wyroby ponadwymiarowe, która obejmuje ponad 2000 artykułów”. Przykładem mogą być popularne kalendarze adwentowe Rituals, które, ze względu na swoje wymiary, nie mieszczą się w pojemnikach. Ponadto przejęto szereg działań w ramach usług dodatkowych (VAS). Zamówienia są pakowane w papier ozdobny, a do pudełka wkładane są kartki z pozdrowieniami i karty prezentowe, a także – jak w sklepie – istnieje możliwość skomponowania spersonalizowanych perfum lub szamponu dla klienta końcowego na specjalnie utworzonym w magazynie stanowisku Hair Temple i House of Rituals Talisman Station.
Kolejnym wyjątkowym rozwiązaniem w systemie AutoStore w Hanowerze jest przechowywanie towarów niebezpiecznych w specjalnie przygotowanym obszarze dla produktów takich jak dezodoranty. „Po raz pierwszy wprowadziliśmy to rozwiązanie jako światową nowość przy rozwiązaniu AutoStore w Gennep, a teraz zaadaptowaliśmy je dla Hanoweru”, wyjaśnia Jan van Meerbeck. Przeprowadzka do nowego centrum dystrybucji zapewnia dodatkowe korzyści. W sieci Arvato Hanower stanowi głównym węzeł dla transportu bezpośredniego do regionu DACH oraz Europy Północnej, Wschodniej i Południowej. Oznacza to nie tylko lokalizację bliższą rynkom, ale także szybszą obsługę w przypadku późnych odbiorów paczek przez firmy kurierskie i krótszych czasów realizacji dostawy do klienta końcowego. Mark Hoppenbrouwers: „Oprócz rozbudowy naszego biznesu DACH, rozważamy opcje dalszego rozwoju”. Tym bardziej, że wraz ze wzrostem liczby zamówień online – możliwe będzie także zwiększenie pojemności systemu AutoStore. Jan van Meerbeck: „Mamy potencjał, do zwiększenia wydajności do 50 000 zamówień na dzień”.
Rituals Cosmetics to marka oddana idei zrównoważonego rozwoju i dobrego samopoczucia w świecie luksusowych produktów beauty. Umieszczając w jednym portfolio kosmetyki do kąpieli, do pielęgnacji ciała oraz produkty do domu, Rituals proponuje klientom nowy styl życia polegający na zamianie codziennych rytuałów w chwile warte zapamiętania. Każdy produkt jest inspirowany starożytną tradycją i pomaga odnaleźć szczęście w najmniejszych rzeczach. Poprzez szerokie portfolio produktów Rituals do naturalnej pielęgnacji ciała i skóry, zapachów do domu, oraz odzieży home wear, klienci mogą wzbogacić swoje życie o chwile dobrego samopoczucia. Firma Rituals powstała w 2000 roku w Amsterdamie i od tego czasu została uznanym światowym ekspertem w branży w ponad 36 krajach, w metropoliach, takich jak Londyn, Paryż, Hongkong czy Nowy Jork, posiadając łącznie ponad 1000 sklepów, 3000 punktów w ramach shop-in-shop oraz 5 obiektów spa. Dzięki podejściu opartemu o trzy filary: Czystość, Świadomość i Troskę, (Clean, Conscious and Caring) Rituals została dumnym posiadaczem certyfikacji B CorporationTM. Marka jest oddana temu, by nieustannie ulepszać swój wpływ w kwestiach społecznych i środowiskowych – główne założenia to składy w 90% pochodzenia naturalnego oraz opakowania, które będą się nadawały do ponownego napełnienia i/lub recyklingu, czy wykonane z materiałów z recyklingu. Ponadto, Rituals z zapałem wspiera 3 fundacje. Marka Rituals chce być prekursorem wśród luksusowych brandów, który udowodni, że piękno i dobre samopoczucie mogą iść w parze ze zrównoważonym rozwojem.