ASM Sales Force Agency przygotowało raport zamykający wyjątkowy dla wszystkich rok 2020. Również branża handlowa przeszła ogromną transformację, a dynamiczna sytuacja rynkowa wywołana przez pandemię nie pozostała bez wpływu zarówno na modele zakupowe konsumentów, ich nawyki, jak i działania sieci handlowych.
Mimo trwającej pandemii, grudzień tradycyjnie był miesiącem wzmożonej aktywności konsumentów i marek – bożonarodzeniowe zakupy, świąteczne akcje specjalne, wyjątkowe rabaty i zintensyfikowana komunikacja produktowa po raz kolejny stały się faktem. Czy Polacy skorzystali z aż trzech niedziel handlowych i otwartych galerii, czy wybrali jednak zakupy online, do których przyzwyczaili się już w 2020 roku? Jak w grudniu kształtowały się ceny produktów i który kanał był tym najtańszym? Jakie wnioski płyną z analizy kwartalnej i całorocznej koszyka zakupowego w 2020 roku? W nowym raporcie ASM Sales Force Agency znajdą Państwo odpowiedź na te i wiele innych pytań.
W raporcie już po raz kolejny przeanalizowano ceny przykładowego koszyka zakupowego, w którym znalazły się popularne artykuły FMCG (tj. nabiał, mięso i wędliny, napoje, słodycze, alkohole, chemia domowa, kosmetyki i inne).
Badanie koszyka zakupowego przeprowadzone przez ASM Sales Force Agency w grudniu wskazało spadek ceny koszyka maksymalnego w porównaniu z grudniem 2019 r. o 13,75 zł – z 319,83 zł do 306,08 zł, co daje obniżenie cen na poziomie 4,3%. W zestawieniu z listopadem 2020 r. koszyk maksymalny zaliczył nieznaczny wzrost cenowy – o 2,14% (299,67 zł w listopadzie vs 306,08 zł w grudniu).
W mijającym miesiącu najdroższym z badanych kanałów sprzedaży okazało się e-grocery. Za koszyk zakupowy trzeba było zapłacić średnio 255,52 zł. To o 33,64 zł, czyli o ponad 15% więcej względem średniej sumy koszyka kanału tradycyjnego, która kształtowała się na poziomie 221,88 zł.
Z kolei najtaniej zakupy można było zrobić w grudniu w sklepach sieci Auchan. Tam koszt analogicznego koszyka kształtował się na poziomie 204,02 zł. W kanale tradycyjnym najdroższy koszyk odnotowaliśmy w sklepach Selgros, gdzie średnia suma koszyka wyniosła 233,97 zł, co daje różnicę względem najtańszego koszyka w kanale tradycyjnym na poziomie 29,95 zł, czyli ponad 14%.