ASM Sales Force Agency: Pandemia a ceny podstawowych produktów FMCG

2020-07-23 | 09:00

Czerwcowy Raport Koszyka Zakupowego ASM Sales Force Agency zamyka drugi kwartał roku 2020, na który przypadły najbardziej dynamiczne i bezprecedensowe wydarzenia związane z wybuchem pandemii koronawirusa. Ograniczenia w handlu i restrykcje epidemiologiczno-sanitarne miały niewątpliwy wpływ na ceny produktów szybkozbywalnych.

Zdecydowaliśmy się połączyć raporty koszyka zakupowego składające się na drugi kwartał 2020 r. (kwietniowy, majowy i czerwcowy) w jeden specjalny raport „pandemiczny”. Zestawienie wyników naszych badań z tych trzech miesięcy odzwierciedla sytuację w handlu i ogólne trendy konsumenckie, pozwalając na ciekawe obserwacje i wnioski – nie tylko natury ekonomicznej, ale i społecznej

- mówi Patryk Górczyński, dyrektor zarządzający ASM Sales Force Agency.

Kwartalna analiza cen „koszyka pandemicznego” wyraźnie ukazuje politykę cenową sieci handlowych w reakcji na sytuację w kraju:

Etap 1 – kwiecień: Boom zakupów online, ograniczenia w handlu

W kwietniu eksperci ASM SFA zbierali dane do raportu w dniach pokrywających się z ogłoszeniem stanu pandemii, a więc i z boomem panicznych wręcz zakupów „na zapas”. Wiele osób powodowanych obawami o zdrowie, a także zniechęconych gigantycznymi kolejkami w sklepach i nierzadko pustymi półkami, zdecydowało się na zakupy w sieci. Masowe zamówienia i narzucone wymogi sanitarne początkowo przeciążyły dostawców e-grocery, co spowodowało opóźnienia w dostawach. Adaptując się do zaistniałej sytuacji, sieci dostosowały opakowania, transport i obsługę do obowiązujących nowych norm. Siłą rzeczy wpłynęło to na wzrost cen w sklepach internetowych. 

Etap 2 – maj: Stopniowe odmrażanie sklepów wielkopowierzchniowych

W maju na polskim rynku działało już więcej dostawców e-grocery – oprócz tradycyjnych sklepów online pojawiały się także nowe rozwiązania, w tym hybrydy handlu stacjonarnego z opcją dowozu (np. w kooperacji z firmami przewozowymi czy kurierskimi). Wzrosła więc ich konkurencyjność (klienci chętnie korzystali z nowych opcji, skuszeni niższymi cenami, jakością produktów, ale przede wszystkim krótszym czasem dostawy). Ceny e-grocery musiały zacząć spadać. Jednocześnie w maju stopniowo odmrażane były sklepy wielkopowierzchniowe – z jednej strony świadome utraty pewnej grupy klientów, którzy z różnych względów pozostali wierni zakupom online; z drugiej strony pogrążone w kryzysie po kwietniowym lockdownie. Ceny w sklepach odczuwalnie wzrosły – konsumenci zmęczeni izolacją chętnie wychodzili z domów na zakupy, gotowi nawet zapłacić za nie nieco więcej niż zwykle.

Etap 3 – czerwiec: Back to (new) normal

Czerwiec, oprócz pięknej letniej pogody i początku wakacji przyniósł jeszcze dwa znaczące fenomeny, które odbiły się na cenach produktów FMCG: w sklepach stacjonarnych zniesiono większość ograniczeń dotyczących liczby klientów przebywających w budynku, a ludzie – niejako oswojeni już z sytuacją pandemiczną, a także przyzwyczajeni do obowiązkowych środków ochrony (maseczek, płynów do dezynfekcji, zwiększonych dystansów w kolejkach, większej liczby kas samoobsługowych etc.) – powrócili do trybu życia zbliżonego do czasu sprzed kryzysu. Sklepy wypełniły się klientami, choć część z nich pozostała – i prawdopodobnie już na stałe pozostanie – wierna zakupom online. Przybyło klientów „hybrydowych” – codzienne sprawunki i produkty świeże nabywających osobiście w sklepie, za to zamawiających w sieci  towary kupowane rzadziej – starczające na dłużej, w większych lub zbiorczych opakowaniach czy luksusowe.

Jedną z alternatyw do zakupów online podczas najostrzejszej fazy reżimu sanitarno-epidemiologicznego były zakupy w sklepach typu Żabka, które nie zostały całkowicie zamknięte. Wg analiz ekspertów ASM Sales Force Agency (bazujących na pomiarach wykonanych w ok. 20 punktach w całej Polsce) to nie konkurencyjne ceny stanowiły o wzmożonej popularności małych sklepików wielobranżowych, a ich – zgodna z nazwą ‘convenience store’ – wygoda (dostępność i kameralność).

Ceny w sklepach osiedlowych są co prawda często są wyższe niż w dużych sieciach handlowych, jednak klienci w drugim kwartale roku chętnie korzystali z tej bezpieczniejszej niż supermarkety i szybszej niż e-grocery opcji

- wyjaśnia Patryk Górczyński. 


Metodologia badania: 

Badanie ASM Sales Force Agency obejmuje porównanie cen 50 produktów FMCG (tych samych marek i o tych samych gramaturach) z różnych kategorii, w sklepach stacjonarnych, internetowych oraz tzw. hybrydach (czyli sieciach prowadzących zarówno sprzedaż online, jak i offline). Badanie przeprowadzane jest w dyskontach (Lidl i Biedronka), sieciach tradycyjnych (Auchan, Carrefour, E.Leclerc, Intermarché, Kaufland, Tesco) oraz cash & carry (Makro i Selgros). Do zbiorowej kategorii e-grocery zaliczają się 4 sklepy online: frisco.pl, dodomku.pl, polskikoszyk.pl oraz szybkikoszyk.pl. Hybrydę sprzedaży stacjonarnej i internetowej reprezentują odpowiednio Auchan vs. Auchan Direct, E.Leclerc vs. E.Leclerc online, Carrefour vs. E-Carrefour oraz Tesco vs. Tesco e-zakupy.

Tagi: ASM Sales Force Agency Koronawirus Patryk Górczyński
Oceń artykuł:

Źródło: ASM Sales Force Agency

Zobacz także

ASM Sales Force Agency: Pandemia a ceny podstawowych produktów FMCG

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.