Badanie Mokka: Rozważny jak Polak

2023-05-31 | 10:58

Polacy są rozważnymi konsumentami, którzy w znakomitej większości planują wydatki (81%), porównują ceny (97%) i analizują informacje o produktach (95%). Z zakupami często czekają na obniżki cen i promocje (98%). Praktycznie zawsze porównują ceny przez zakupem (97%) i szukają informacji o produktach (95%). Chętnie korzystają też z aplikacji i narzędzi elektronicznych pomagających w zarządzaniu finansami (60%). Coraz więcej osób sprzedaje swoje używane rzeczy i kupuje poprzez serwisy aukcyjne (75%). Taki obraz Polaków rysuje się w wynikach badania ARC Rynek i Opinia  zrealizowanych na zlecenie fintechu Mokka, specjalizującego się w płatnościach odroczonych i ratalnych.

 

Planowane zakupy

Polacy należą do rozważnych konsumentów, którzy dbają o swoje finanse i podejmują przemyślane decyzje zakupowe. Planowanie i zarządzanie wydatkami to mocna strona Polaków - aż 81% ankietowanych deklaruje, że sumiennie planuje swoje wydatki z wyprzedzeniem. Jedynie 5% przyznaje, że ma lekką rękę do zakupów, z kolei 14% nie potrafi tego określić. Równocześnie przyznajemy, że decyzje zakupowe zdarza się nam podejmować pod wpływem emocji (93%), jednak robimy to czasami lub bardzo rzadko (90%).

Nowe technologie pomagają zarządzać wydatkami

Polacy chętnie korzystają też z technologii, które pomagają im w zarządzaniu finansami osobistymi. Spośród nowych technologii pomagających w zarządzaniu finansami, najczęściej wybierana jest bankowość elektroniczna (60%) z której najchętniej korzystają osoby w wieku 55-65 lat, oraz aplikacje bankowe (50%). Z aplikacji i platform służących do kontroli wydatków i elastycznego zarządzania finansami korzysta 29% badanych. Jednak 18% w ogóle nie korzysta z tego typu narzędzi. Osoby młode, w wieku 18-24 lat oraz 25-34 lat chętniej niż pozostali korzystają z aplikacji służących do kontroli wydatków i budżetu domowego.

Kuszące promocje

Znakomita większość badanych (98%) deklaruje, że chętnie korzysta z ofert promocyjnych. Na pytanie o częstotliwość korzystania z ofert promocyjnych aż 42% z nas przyznaje, że korzysta z nich robiąc zakupy praktycznie zawsze, a 32% bardzo często. Pozostałe osoby (26%) decydują się na korzystanie z promocji rzadko lub sporadycznie.

Polacy mają sprecyzowane preferencje, jeżeli chodzi o typy promocji. Z jednorazowych rabatów korzysta 77% ankietowanych, 64% korzysta z kart lub aplikacji lojalnościowych, w ramach których zbiera się punkty lub otrzymuje zniżki na produkty, 50% badanych decyduje się na zakupy w ramach sezonowych wyprzedaży, a 27% zbiera kupony i kody rabatowe z gazet. Kluby i grupy zakupowe interesują jedynie 12% rodaków. Pozostałe 3% nie korzysta z żadnych tego typu rozwiązań. Starsi respondenci częściej korzystają z kart i programów lojalnościowych, a co ciekawe młodsi wybierają kupony i kody rabatowe z gazet.

Informacja o produkcie to podstawa

Badania potwierdzają, że Polacy są konsumentami wrażliwymi cenowo, niezależnie od kategorii produktów jakie kupują. Polacy w znakomitej większości porównują ceny produktów przed ich zakupem (97%). Niemal połowa (48%) używa w tym celu porównywarek cenowych online (częściej mężczyźni – 53% niż kobiety – 42%). Nieco mniej sprawdza ceny odwiedzając sklepy i kupując tam, gdzie jest najkorzystniej (44%). Polacy często sprawdzają też ceny w sklepach online w porównaniu do stacjonarnych (44%). Spora grupa osób sprawdza ceny w ofertach, katalogach reklamowych lub gazetkach sklepowych (39%), przy czym kobiety robią to częściej (45%) niż mężczyźni (33%). Pozostałe 6% sprawdza ceny w inny sposób.

Aż 95% respondentów deklaruje, że szuka opinii na temat produktów przed zakupem. Aż 71% badanych tego typu weryfikację przeprowadza prawie zawsze lub często, 11% czasami, 12% rzadko, a 4% nigdy, a 1% trudno jest to określić. Co więcej, 84% badanych deklaruje, że kupuje produkty z wyprzedzeniem (np. kupno kurtki zimowej latem), aby uzyskać niższą cenę. Jest to dla Polaków dość częsta praktyka (56%), dla 39% rzadka lub sporadyczna, a 16% w ogóle tak nie kupuje lub nie potrafi tego określić.

Cena v. jakość

28% badanych deklaruje, że kupuje wyłącznie tanie produkty, ale dla niemal 67% cena nie jest jedynym kryterium wyboru. 6% nie potrafi tego określić, a 2% w mniejszym stopniu bierze pod uwagę cenę, skupiając się na jakości. Równocześnie 91% ankietowanych deklaruje, że zwraca uwagę na jakość podczas zakupów.

Zakupy coraz bardziej proekologiczne

Interesujące jest również to, że niemal połowa badanych (49%) zwraca uwagę na kwestie ekologiczne podczas zakupów, co pokazuje, że coraz więcej Polaków ma świadomość wpływu swoich decyzji zakupowych na środowisko naturalne. 34% deklaruje, że wybiera pod tym względem różnie, a dla 28% nie ma to żadnego znaczenia. Dodatkowo, coraz więcej osób sprzedaje swoje używane rzeczy za pomocą aplikacji lub internetowych serwisów aukcyjnych, co pomaga w ograniczeniu ilości odpadów. 75% ankietowanych twierdzi, że sprzedaje swoje używane rzeczy w Internecie. Najczęściej robią to kobiety oraz osoby młode, do 35 roku życia. Jedynie 25% ankietowanych nie ma takiego zwyczaju. Jesteśmy też zwolennikami kupowania rzeczy używanych. 78% respondentów kupuje używane przedmioty przez aplikacje lub aukcyjne serwisy internetowe, w tym ponad połowa z nas robi to regularnie (53%). Jedynie 22% Polaków nie podejmuje się takiego wyzwania.

 

Tagi: E-commerce / Omnichanel Mokka Raport
Oceń artykuł:

Źródło: Mokka

Badanie Mokka: Rozważny jak Polak

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.