Branża zoologiczna rośnie rok do roku

2021-07-02 | 10:00

Branża zoologiczna w Polsce będzie rosnąć średnio o 5-8 procent rocznie – tak prognozuje Euromonitor International 2020. W 2019 roku wartość rynku wyniosła 1, 065 mld euro, w 2020 szacunkowy wzrost był na poziomie 11 procent. Główne powody są dwa – rośnie liczba zwierząt w gospodarstwach domowych oraz zwiększa się wielkość zakupów produktów dodatkowych, czyli akcesoriów i zabawek. O sytuacji na tym rynku i planach rozwoju opowiada Wojciech Kamiński, Dyrektor Zarządzający Maxi Zoo Polska.

Pandemia spowodowała wzrost liczby zwierząt w polskich domach – Euromonitor podaje, że obecnie mamy ponad 7,8 miliona psów, 6,8 miliona kotów i około 1 miliona małych zwierząt domowych. Wyraźnie zwiększa się także ich humanizacja. Ma to bezpośrednie przełożenie na obserwowane wzrosty w branży zoologicznej, która pomimo pewnych perturbacji związanych z pandemią przetrwała ubiegły rok bez strat. 

W pierwszych miesiącach pandemii obroty w niektórych punktach, które są ulokowane w centrach handlowych, spadły nawet o  80 procent, jednak w drugiej połowie roku radziliśmy sobie dobrze. Finalnie zwiększyliśmy przychody rok do roku, pomimo, że otworzyliśmy tylko 5 z planowanych 10 sklepów

– powiedział Wojciech Kamiński. 

W 2020 r. Maxi Zoo skoncentrowało się, podobnie jak konkurencja, na przetrwaniu,  wdrażanie innowacji zostało przesunięte na kolejne lata. Jedną z nich będzie nowy format sklepów. W Polsce większość sklepów zoologicznych to niewielkie, kilkudziesięciometrowe punkty. Maxi Zoo wyróżnia się na rynku placówkami o powierzchni 400, a nawet 650 metrów. Ze względu na problem z dobrymi lokalizacjami tej wielkości, firma będzie testować około trzystumetrowe sklepy. Pierwszy z nich, w bloku na warszawskim Żoliborzu, właśnie został uruchomiony, do końca roku powstanie jeszcze jeden. Jeżeli ten format się sprawdzi, w 2022 r. zostaną otwarte kolejne sklepy tej wielkości. Obecnie około 80 procent sklepów Maxi Zoo znajduje się w parkach handlowych, a pozostałe w galeriach i firma nie ma zamiaru zmieniać tych proporcji.

W Polsce około 80 procent wydatków na zwierzęta domowe stanowi podstawowa karma, ale, ze względu na coraz częstsze traktowanie zwierząt jak członków rodziny, coraz szybciej wzrasta zainteresowanie akcesoriami i wszelkiego rodzaju usługami (szkoleniowymi, groomerskimi, weterynaryjnymi, ubezpieczeniowymi itd.). 

Idziemy w kierunku omnikanałowości, dlatego w III kwartale zaczniemy testować wysyłanie produktów ze sklepów zamiast z magazynu, a także stacjonarny odbiór zamówień internetowych, by w miarę możliwości rozszerzyć te opcje na wszystkie placówki. W tym roku nie planujemy znaczących zmian, ale już w 2022 r. chcemy udostępnić kolejne funkcjonalności, które dodatkowo zintegrują rozmaite usługi dla zwierząt. Rozważamy też otwarcie w Polsce centrum logistycznego. Obecnie nasze produkty dostarczane są z Niemiec

– wyjaśnił Wojciech Kamiński.

Sklep internetowy został uruchomiony w ostatnich miesiącach 2019 r. W 2020 r. rósł bardzo szybko i skończyło się na wzroście o 300 procent. W tym samym roku została wdrożona duża  inwestycja w e-commerce – nowa, bardziej funkcjonalna platforma, pozwala m.in. łatwiej wyszukiwać produkty. Sprzedaż internetowa odpowiadała za około 10 procent przychodów Maxi Zoo w 2020 r. W tym roku, widząc dotychczasowe wyniki, firma zakłada wzrost udziału do 18-20 procent. Maxi Zoo będzie rozwijać własny sklep, nie planuje wchodzenia na żadne platformy. 

Nie odczuwamy wpływu rozwoju sklepu internetowego na stacjonarną sieć, raczej trafiamy do nowej grupy osób – ceniących sobie proste i szybkie zakupy z dostawą często ciężkich produktów do domu. Natomiast nasze sklepy odwiedzają przede wszystkim klienci ceniący sobie profesjonalne doradztwo m.in. w zakresie żywienia, oraz usługi dodatkowe, na przykład możliwość zważenia zwierzaka na miejscu

– podkreślił Wojciech Kamiński. 

Rok 2020 Maxi Zoo Polska zakończyło z 48 sklepami, w tym roku liczba ta zwiększy się do 64, przy czym pierwsze cztery już zostały otwarte. W kolejnych latach będzie powstawać co roku kilkanaście obiektów, tak by na koniec 2023 było ich około setki. W 2020 r. Maxi Zoo zainwestowała w rozwój około 2 mln EUR, a w latach 2021-2023 planuje wydać kilkanaście milionów euro. Firma finansuje rozwój z wypracowanego zysku oraz wsparcia Fressnapf, spółki-matki. 

Branża zoologiczna powinna rozwijać się coraz szybciej. Z jednej strony coraz częściej traktujemy zwierzęta jak członków rodziny i w związku z tym chcemy im zapewnić jak najlepsze warunki i dobrostan, z drugiej strony – zwierząt w domach przybywa. Decyzja o adopcji czy kupnie zwierzęcia jest z roku na rok coraz łatwiejsza – przybywa miejsc, również wakacyjnych, do których można udać się ze swoim pupilem, a rozwój takich usług jak petsitting gwarantuje opiekę nad zwierzęciem w razie niespodziewanych wypadków. 

Tagi: Maxi Zoo Wojciech Kamiński
Oceń artykuł:

Źródło: Maxi Zoo

Branża zoologiczna rośnie rok do roku

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.