CBRE: Parki handlowe z wyższą odwiedzalnością w pandemii. Czynsze dużo niższe niż w centrach

2021-05-11 | 11:00

Od początku pandemii parki handlowe notują wyższą odwiedzalność niż duże centra, średnio o kilkanaście punktów procentowych. W niektórych momentach ubiegłego roku łączna liczba klientów w parkach handlowych była nawet wyższa niż przed pandemią – wynika z danych CBRE. Potwierdzają to dane Nielsena dotyczące sprzedaży, z których wynika, że sklepy małego formatu (do 100 mkw.), w tym tzw. convenience, w skali roku zanotowały stabilną sprzedaż na poziomie +1%. Eksperci CBRE wskazują, że to efekt m.in. struktury najemców parków handlowych, która jest dopasowana do bieżących potrzeb klientów i jest kluczowa z punktu widzenia funkcjonowania w czasie trwania obostrzeń.

Parki handlowe są ukierunkowane na klienta, który odwiedza je regularnie i potrzebuje kupić wszystkie najbardziej potrzebne rzeczy w jednym miejscu, bez krążenia między alejkami. W odróżnieniu od dużych centrów, pozwalają na oszczędność czasu podczas poszukiwania produktów oraz skrócenie dystansu między miejscem parkingowym a wejściem do sklepu. Jednocześnie, w przeciwieństwie do zakupów „online”, parki handlowe zapewniają komfort otrzymania potrzebnych produktów „od ręki”. Brak powierzchni wspólnych, dobrze wentylowane sklepy dostępne bezpośrednio z zewnątrz, kompaktowość obiektu czy duża rotacja na parkingu zwiększają poczucie bezpieczeństwa wśród klientów w pandemii. Te zalety idealnie wpisały się w potrzeby obecnych czasów

– mówi Piotr Karpiński, szef działu zarządzania nieruchomościami w CBRE.

Parki handlowe są ukierunkowane na klienta, który mieszka w pobliżu i często robi w nich zakupy, dlatego wśród najemców dominują m.in. sklepy spożywcze, drogerie czy dyskonty wielobranżowe. Pozostali najemcy, najczęściej występujący w parkach handlowych, oferują produkty z branży elektronicznej, modowej, obuwniczej, sportowej, a także zabawki i artykuły dziecięce. Często pojawiają się również apteka czy sklep zoologiczny.

Parki bardziej opłacalne 
Oprócz lepszego przystosowania do potrzeb klientów w pandemii, parki handlowe wyróżniają się atrakcyjnymi, relatywnie niskimi czynszami i opłatami eksploatacyjnymi, które wynikają z prostej konstrukcji obiektu oraz braku lub minimalnego udziału w częściach wspólnych. Średnie czynsze dla większości lokalizacji i kategorii zakupowych wynoszą od ok. 8 do 12 euro za mkw. za miesiąc. Stawki mogą być wyższe w przypadku lokalizacji w dużych miastach. Prognozuje się, że czynsze w parkach handlowych pozostaną w najbliższej przyszłości na stabilnym poziomie. 

Z punktu widzenia zarówno najemców, jak i inwestorów, parki handlowe okazały się bardziej odporne na negatywne skutki pandemii niż centra handlowe. W przeciwieństwie do dużych obiektów, nie ucierpiały na skutek wzrostu powierzchni niewynajętej. Przeciwnie, pomimo zahamowania planów ekspansji w niektórych branżach, wśród kategorii zakupowych popularnych w parkach handlowych, takich jak operatorzy spożywczy czy dyskonty, obserwowany jest trend wzrostowy. Jednocześnie trzeba pamiętać, że każdy z wymienionych formatów ma różne funkcje i z pewnością mniejsze obiekty nie są w stanie przejąć roli dużych galerii, które nie tylko mają znacznie większą ofertę, ale dają możliwość ciekawszego spędzenia czasu

– podsumowuje Piotr Karpiński.

Tagi: CBRE Koronawirus Piotr Karpiński
Oceń artykuł:

Fot: Immofinanz Źródło: CBRE

Zobacz także

CBRE: Parki handlowe z wyższą odwiedzalnością w pandemii. Czynsze dużo niższe niż w centrach

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.