Bezpłatne i prowadzone w języku migowym internetowe porady prawne pomogą zrozumieć zasady reklamacji, zwrotu towaru lub uczestnictwa w świątecznych promocjach. To pierwsze takie przedsięwzięcie w Polsce.
Osoby z wadami słuchu nie czerpią szczególnej przyjemności z zakupów. Nie mogą swobodnie porozumieć się z personelem butiku, nie wiedzą, jak zapytać o dostępność rozmiarów, nie rozumieją treści zapisanych na ulotkach ani nie znają konsumenckich praw. Z powodu barier komunikacyjnych nie są w stanie porozumieć się w kwestii otrzymania rabatu na zakup towaru – bardzo często opuszczają sklepy widząc, że sprzedawca niechętnie do nich podchodzi. Wizyta głuchego klienta jest również dyskomfortem dla obsługi sklepu – właśnie z powodów kłopotów komunikacyjnych.
Tę sytuację zamierza zmienić rzeszowskie Centrum Edukacji i Wsparcia RES-GEST. Dzięki dotacji od Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, prowadzi bezpłatne porady prawne dla niesłyszących klientów. Wystarczy za pomocą kamery internetowej lub smartfona nagrać swoje pytanie lub wątpliwość i wysłać je do telewizji Glusi.TV. Na pytanie odpowie prawnik specjalizujący się w prawie konsumenckim, a jego odpowiedź zostanie przetłumaczona na język migowy i przekazana osobie zainteresowanej. Oczywiście, porady prawne udzielane są za darmo.
W grudniu, w telewizji Glusi.TV regularnie publikowane będą także porady gwarantujące bezpieczne oraz świadome zakupy.
Do współpracy zaprosiliśmy wszystkie centra handlowe w Polsce. Liczymy, że wspólnie uda się nam poprawić trudną sytuację niesłyszących klientów
– mówi Piotr Krupa, sekretarz Centrum Edukacji i Wsparcia RES-GEST.
Zależy też na tym, aby te porady były pierwszym krokiem w kierunku uprzyjemnienia zakupów osób głuchych. Będziemy chcieli dalej działać z centrami handlowym
– dodaje.