Ustawowe ograniczenie handlu w niedziele i galopujący rozwój e-commerce – to tym żyła branża retailowa w 2019 roku. Wyzwania, przed którymi stanęły tradycyjne centra handlowe, okazały się jednak nie mieć wpływu na sprzedaż w outletach. Podsumowanie ubiegłego roku przez Designer Outlet Warszawa pokazuje wzrosty w zakresie obrotów i liczby odwiedzających.
Ubiegły rok upłynął pod znakiem obaw o poziom sprzedaży w galeriach handlowych ze względu na rozszerzenie ustawowego zakazu handlu w niedziele. W porównaniu do 2018 r., w 2019 liczba dni handlowych była mniejsza aż o 14. Stanowiło to ogromne wyzwanie dla centrów handlowych, zwłaszcza, że to właśnie weekendy mają decydujący wpływ na wyniki sprzedażowe i wskaźniki odwiedzin. W tym kontekście podsumowanie roku w Designer Outlet Warszawa pokazuje bardzo dobrą kondycję rynku outletowego.
- Pomimo wielu obaw związanych z ograniczeniem handlu w niedziele, wyniki za rok 2019 są dla nas bardzo zadowalające. Designer Outlet Warszawa odnotowało zwiększenie wskaźnika odwiedzin aż o 1,5% względem ubiegłego roku, przy jednoczesnym wzroście sprzedaży na poziomie 10,3%! Te dane pokazują, iż decyzja o rozbudowie i dalszym rozwoju centrum była ważna i potrzebna
- mówi Katarzyna Ciemińska, dyrektor Designer Outlet Warszawa, ROS Retail Outlet Shopping.
Dzięki rozbudowie Designer Outlet Warszawa zwiększy aktualną powierzchnię ponad 17 tys. mkw. o dodatkowe 5 tys. mkw. Zmiany obejmą także parking - centrum zyska nowe miejsca postojowe, ulokowane w wielopoziomowym garażu.
Wyniki Designer Oultet Warszawa pokazują, iż rynek centrów outletowych wciąż rośnie, rządząc się przy tym swoimi prawami, nieco innymi niż w przypadku galerii handlowych.
- Na sprzedaż i wskaźnik odwiedzin w naszych centrach duże przełożenie mają trendy rynkowe. Obserwujemy, że klienci nie odwiedzają obiektów Designer Outlet w Polsce przypadkowo, „po drodze”. Planują wizyty z wyprzedzeniem, zmieniają swoje przyzwyczajenia i coraz częściej wybierają zakupy w tygodniu. Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom naszych gości, wydłużyliśmy godziny otwarcia Designer Outlet Warszawa. Już od roku centrum jest czynne od poniedziałku do soboty aż do godz. 22:00, a w niedziele handlowe do 21:00.
Ważnym aspektem jest dostępność różnorodnych marek w jednym miejscu, a także atrakcyjność centrum. Czasy, w których outlet był postrzegany jako modowy dyskont, odeszły dawno do lamusa. Potwierdzają to również obserwacje Designer Outlet Warszawa:
- Centra outletowe to dla klientów atrakcyjne miejsca zakupów nie tylko ze względu na rabaty i zniżki, chociaż te również mają duże znaczenie. Współczesny konsument stawia na smart shopping – chce kupować dobre, jakościowe rzeczy, ale w korzystnej dla niego cenie. Klienci wybierają Designer Outlet Warszawa ze względu na atrakcyjny tenant mix. W naszym można znaleźć szeroki przekrój marek, zarówno masowych jak i tych z segmentu premium. W 2019 roku w gronie najemców powitaliśmy nowe brandy, w tym Geox, Sizeer i Wittchen Travel. Wśród nowości można wymienić także pop up Kazar Studio, jednocześnie pierwszy salon marki w Warszawie. Rozbudowa centrum pozwoli na zwiększenie liczby salonów o około 30, wśród których pojawią się z pewnością marki pożądane przez konsumentów
– mówi Katarzyna Ciemińska.
Doświadczenia i badania przeprowadzone przez ROS w centrach pokazują, że kluczowe znaczenie mają także doświadczenia klienta. Konsumenci „kupują oczami”, a customer experience ma ogromny wpływ na podejmowane decyzje zakupowe. W tym zakresie dla gości centrów outletowych ważne są m.in. visual merchandising, zachowanie i prezencja obsługi, aranżacja centrum i usługi dostępne w obiekcie. To obszar, w którym outlety coraz bardziej przypominają tradycyjne galerie handlowe. Zadowolenie i satysfakcja klientów przekładają się na zakupy i decyzję o ponownych odwiedzinach w centrum:
- W centrach ROS Retail Outlet Shopping dokładamy wszelkich starań, by sprostać oczekiwaniom naszych gości. Prowadzimy regularne badania dotyczące poziomu satysfakcji z odwiedzin. Podejmujemy też szereg cyklicznych akcji promocyjnych skierowanych do klientów, takich jak Szalony Weekend czy VIP Sale. Widzimy, że cieszą się one ogromnym zainteresowaniem ze strony gości, co przekłada się na obroty w salonach naszych najemców. Pozwala nam to również budować przewagę nad multibrandowymi sklepami on-line.