Empik uratuje 40 tys. drzew rocznie. Marka stawia na rozwój ekologicznych dostaw w e-commerce

2022-04-29 | 09:00

Troska o przyszłość planety to wspólne zadanie społeczeństw, rządów i biznesu. Światowy Dzień Ziemi (22 kwietnia) jest więc dobrą okazją do dyskusji na temat ekopraktyk stosowanych przez firmy odpowiedzialne społecznie. Empik, jeden z liderów w branży e-commerce w Polsce, wprowadził na szeroką skalę rozwiązanie na rzecz zielonej logistyki. Zamówienia z oferty własnej, z dostawą do salonów stacjonarnych, klienci odbierają już bez opakowań i wypełniaczy.

Ogromna popularność tej opcji dostawy sprawia, że rocznie przełoży się to nawet na 40 000 uratowanych drzew. Ponadto firma zmniejszy o 50% w skali roku zużycie kartonów, w których transportowany jest towar od dostawców i z magazynu, dzięki ich wielokrotnemu wykorzystywaniu.

Biznes odpowiedzialny społecznie

Zakupy internetowe stale zyskują na popularności. Już ponad 77% internautów w Polsce kupuje online, z czego prawie 1/3 deklaruje, że obecnie zamawia w sieci więcej produktów niż przed wybuchem pandemii w 2020 roku*. Jednocześnie konsumenci są coraz bardziej świadomi tego, w jak dużym stopniu ich codzienne wybory wpływają na zmiany klimatu i stan naszej planety, a firmy odpowiedzialne społecznie inicjują kolejne proekologiczne zmiany. W przypadku obszaru e-commerce największy nacisk kładzie się na zieloną logistykę. Dobrym przykładem może być rozwiązanie, które wprowadził już na szeroką skalę Empik – rezygnacja z pakowania zamówień internetowych w opcji bezpłatnej dostawy do salonów.

– Odbiór zamówień w salonach stacjonarnych to najpopularniejszy sposób dostawy wśród klientów platformy Empik.com, a teraz także najbardziej ekologiczny. Od kilku miesięcy mogą oni odbierać większość produktów zamówionych online bez żadnych opakowań i wypełniaczy. Dzięki temu rozwiązaniu zmniejszamy zużycie kartonów nawet o 610 ton rocznie

- wskazuje Mateusz Rokita, Dyrektor ds. Logistyki B2C w Empiku.

Już niespełna 250 zamówień w opcji dostawy do salonów wystarczy, aby uratować 1 drzewo. Rocznie oznacza to ok. 40 000 drzew – to cztery razy więcej niż rośnie w Łazienkach Królewskich w Warszawie.

Zakupy bez opakowań

Już ponad 75% produktów z oferty własnej Empiku jest objętych ekodostawą, czyli trafia z magazynu centralnego do salonów stacjonarnych bez opakowań. Obecnie dotyczy to zamówień online zawierających jednocześnie do czterech sztuk produktów z kategorii: Książka, Muzyka, Film i Zabawki, a także części artykułów z kategorii Sport, Motoryzacja i AGD. Empik zapowiada wprowadzenie tego rozwiązania również dla wybranych artykułów papierniczych i produktów z sekcji Zdrowie i Uroda jeszcze w tym roku.

Zamówienia bez opakowań są odpowiednio zabezpieczone w trakcie transportu z magazynu. Przewożone są w zbiorczych, usztywnionych pudełkach, które chronią je przed uszkodzeniem. Z tej metody dostawy wyłączone są jednak między innymi produkty o wysokiej wartości, tzw. drobnogabarytowe oraz podatne na uszkodzenia mechaniczne (np. szklane flakony perfum, płyty winylowe czy figurki). Usługa ta nie obejmuje również zamówień od firm sprzedających swoje produkty w ramach Empik Marketplace (EmpikPlace).

– Na bieżąco śledzimy reakcje klientów. Okazuje się, że gdy odbierają swoje zamówienia w salonie bez opakowania, ich poziom zadowolenia (mierzony tzw. wskaźnikiem NPS) jest wyższy, niż gdy otrzymują paczkę w kartonie. Reakcje są bardzo pozytywne – nasi klienci wierzą w sens odpowiedzialnego kupowania i to motywuje nas do wprowadzenia kolejnych proekologicznych zmian – dodaje Mateusz Rokita.

Empik Kocha Planetę

Wycofanie opakowań dla zamówień do salonów wpisuje się w założenia programu Empik Kocha Planetę. Firma testowo wdraża ekoopakowania dla innych rodzajów dostaw, z myślą o ograniczeniu generowania dodatkowych odpadów, często trudnych do przetworzenia.

– Pierwsi klienci otrzymują już swoje paczki z nowym, papierowym wypełnieniem. Testujemy również papierowe taśmy. Docelowo, w ciągu kilku miesięcy całkowicie zaprzestaniemy wykorzystywania plastikowych folii do pakowania produktów zamówionych na Empik.com. Uruchomiliśmy także pilotażowy program odzysku kartonów, w których transportowane są produkty od dostawców oraz z magazynu do salonów stacjonarnych. Pozwoli to zmniejszyć ich zużycie o 50% rok do roku. Na naszej liście priorytetów znajduje się również ekologiczny zielony transport, który pomoże nam redukować ślad węglowy generowany w ramach procesów logistycznych

- podkreśla Mateusz Rokita.

Już wcześniej marka wprowadziła możliwość rezerwacji produktu online i odbioru w sklepie (alternatywę dla paczek internetowych – bez pakowania i dodatkowego transportu) oraz usługę Pay&Go (pozwalającą na samodzielne zakupy stacjonarne przy użyciu aplikacji mobilnej bez drukowanych paragonów i tylko z fakturami elektronicznymi, co znacznie ogranicza zużycie papieru). Z kolei usługi Empik Premium i Empik Premium Free dostępne są bez plastikowych kart. Już ponad 7 milionów osób korzysta z benefitów obu programów poprzez wirtualne konta w aplikacji mobilnej Empik.

Tagi: CSR Empik
Oceń artykuł:

Źródło: empik

Empik uratuje 40 tys. drzew rocznie. Marka stawia na rozwój ekologicznych dostaw w e-commerce

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.