Giacomo Conti odstępuje od niemalże 1/3 umów najmu

2020-05-05 | 16:00

Marka Giacomo Conti to polskie bardzo dynamicznie rozwijające się przedsiębiorstwo, które od ponad 13 lat plasuje się w ścisłej czołówce branży mody męskiej. Łącząc tradycje polskiego krawiectwa oraz włoskiego design’u z wielkim sukcesem od lat kształtuje gusta modowe Polaków, trafiając zarówno do miłośników klasycznej elegancji jak i poszukiwaczy nowoczesnego szyku. Dzięki wysokiej jakości stylowych produktów oraz świetnemu serwisowi polscy panowie pokochali tą markę. Przez cały ten okres firma inwestowała duże środki w aranżacje salonów oraz prężnie działała w mediach społecznościowych jak FB czy Instagram. 

Rozwój e-commerce, duża konkurencja w branży mody męskiej oraz zmiana stylu ubierania się Polaków z eleganckiego na bardziej „casualowy’ już od kilku lat stanowiły duże wyzwanie dla marki, która też szybko podążała za nowym trendami, dopasowując do nich każdą kolejną kolekcję. Kolejny problem, z którym firma borykała się w ostatnich latach, to duża liczba operatorów mody męskiej w galeriach i centrach handlowych. Prowadziło to często do „wojny cenowej” wszystkich graczy tego segmentu, zmuszanych do wielokrotnego organizowania akcji wyprzedażowych i promocyjnych. Bardzo dynamiczny wzrost kosztów personalnych oraz mediów w ostatnich 3 latach pogarszał dodatkowo wynik finansowy przedsiębiorstwa. Prowadząc jednak ostrożną politykę rozwoju oraz kosztową, firmie udawało się przetrwać na rynku, utrzymując przy tym niezmiennie wysoką jakość oferty produktowej i serwisu. 

Marka Giacomo Conti, jak chyba wszystkie małe i średnie przedsiębiorstwa tego segmentu, bardzo dotkliwie odczuła okres pandemii i zamknięcia galerii handlowych. Brak jakichkolwiek przychodów w okresie prawie dwóch miesięcy to ogromny cios finansowy dla każdej firmy z naszej branży, które przecież w dalszym ciągu musi ponosić koszty personalne, zakupu towarów, utrzymania biura, magazynów itd.

- powiedział Zbigniew Markowski, jeden z właścicieli Giacomo Conti.

- Wyjątkowe okoliczności, z którymi mamy teraz do czynienia są bezdyskusyjne i bezprecedensowe. Przewidywana przez nas niska frekwencja w obiektach handlowych, brak imprez masowych, jak śluby, komunie, imprezy rodzinne, które dotychczas były głównym generatorem naszych obrotów, prawdopodobna zmiana zachowań konsumentów, wzrost bezrobocia, a co za tym idzie spadek siły nabywczej Polaków oraz wiele innych negatywnych skutków ograniczenia handlu na gospodarkę nie pozwala nam na kontynuowanie wielu umów najmu po zniesieniu zakazu na warunkach pierwotnie w nich ustalonych. Z tego więc powodu zdecydowaliśmy się odstąpić od 21 umów najmu i nie otwierać tych salonów. Pomimo tych wszystkich trudności w dalszym ciągu będziemy jednak walczyć o utrzymanie większości lokalizacji, miejsc pracy dla naszego, szkolonego przez lata, świetnego personelu i bacznie przyglądać się sytuacji na rynku, który pewnie jeszcze przez kilkanaście miesięcy będzie podnosić się ze „zgliszcz”. W tym celu już od ubiegłego tygodnia prowadzimy intensywne renegocjacje warunków we wszystkich umowach najmu. Przez lata inwestowaliśmy duże środki w aranżacje salonów, terminowo regulowaliśmy wszystkie należności. Liczymy zatem obecnie na pomocną dłoń wynajmujących, którzy przez jakiś czas też powinni zrezygnować ze swoich przychodów wzgl. renegocjować umowy kredytowe z bankami – tłumaczy Z. Markowski.

Sytuacja sektora retail po pandemii oraz groźba kolejnych fal zachorowań pociąga za sobą tak dużą niepewność oraz trudność w oszacowaniu przyszłych obrotów, iż instrument czynszu od obrotu wydaje się być tu najbardziej bezpiecznym i sprawiedliwym dla oby stron umowy najmu. W przypadku spadku sprzedaży obciążenia z tytułu najmu najemcy spadają adekwatnie do poziomu obrotów, w przypadku natomiast ich wzrostu wynajmujący partycypuje w wyższym czynszu od obrotu. Rozumiemy oczywiście także trudną sytuację właścicieli obiektów, zwłaszcza tych związanych umowami kredytowymi. Obecna sytuacja wymusza jednak na nas wszystkich niestandardowe rozwiązania, bazujące na naprawdę dużym kompromisie obu stron umowy. Najemcy i wynajmujący są przecież skazani na siebie i bez porozumienia obiekty handlowe będą świecić pustkami, tracąc przy tym na atrakcyjności, a co za tym idzie frekwencji

– dodaje Anna Strauchold z „AS” Real Estate Advisor, odpowiedzialna za rozwój i utrzymanie sieci. 

- Oprócz nowych warunków najmu liczymy i czekamy obecnie bardzo na obiecaną pomoc polskiego rządu, bez której nasze przedsiębiorstwo zmuszone byłoby do ogłoszenia upadłości względnie postępowania restrukturyzacyjnego. Mamy także nadzieję, iż rząd szybko podejdzie do kolejnych etapów odmrażania gospodarki, a także wyrazi zgodę na powrót do niedzieli handlowych, które naszym zdaniem bardzo pomogą w odbudowaniu całego sektora retail. Należy bowiem zdawać sobie sprawę, iż rozwijający się prężnie – także w okresie epidemii – kanał on-line jest tylko uzupełnieniem sprzedaży w naszej branży, która wymusza przecież osobiste przymiarki czy korekty kroju. Niemniej jednak będziemy zastanawiać się nad dopasowaniem całego naszego modelu biznesowego, by jak najlepiej uchronić go przed podobnymi sytuacjami w przyszłości – podsumowuje Zbigniew Markowski, jeden z właścicieli marki Giacomo Conti.

Tagi: Giacomo Conti Koronawirus Zbigniew Markowski Anna Strauchold
Oceń artykuł:

Źródło: Giacomo Conti

Giacomo Conti odstępuje od niemalże 1/3 umów najmu

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.