Jak nadążyć za stale ewoluującymi nawykami zakupowymi klientów e-commerce?

2022-06-27 | 11:56

Klienci gotowi są zrezygnować z danej marki po zaledwie jednym złym doświadczeniu! Współczesny konsument branży fashion oczekuje ścieżki zakupowej, która będzie dostosowana do jego trybu życia. Chciałby robić zakupy w dowolnym miejscu i czasie. Nieprzypadkowo obserwujemy więc wysokie dynamiki sprzedaży w e-commerce, ale też coraz bardziej rozbudowany model omnichannel - mówi Aleksandra Tomalska, dyrektor ds. retail w MODIVO S.A.

Badania przeprowadzone na początku ubiegłego roku przez PwC wskazują, że lojalizacja klienta to klucz do sukcesu. Największe szanse w utrzymaniu stałych odbiorców i w walce o nową grupę konsumentów mają te firmy, które w ostatnich latach rozpoczęły proces łączenia światów online i offline. Budowanie pozytywnych doświadczeń zakupowych klientów w każdym z tych kanałów, wdrażanie rozwiązań opartych na nowych technologiach i automatyzacja procesów logistycznych, pozwalających na maksymalne skrócenie czasu dostaw oraz optymalizację ścieżki zwrotów, to najlepsza droga do dalszego rozwoju organizacji i wzmacniania lojalności wśród kupujących.

Powrót do centrów handlowych

Rok 2020 i początek 2021 przeniósł wiele aspektów naszego życia do sieci. Za sprawą pandemii COVID-19 gospodarka cyfrowa nabrała gwałtownego rozpędu. Autorzy wspomnianego raportu przewidują, że wartość brutto polskiego rynku handlu e-commerce osiągnie do 2026 r. poziom 162 mld zł, co oznacza średnioroczny wzrost aż o 12 proc. Pomimo tej ogromnej dynamiki w e-handlu, obserwujemy powolny zwrot klientów w stronę świata offline. Z prognoz Euromonitor International wynika, że sprzedaż stacjonarna w ciągu najbliższych czterech lat zwiększy się o 10,5 proc. Z pewnością nie będzie to jednak powrót do czasów sprzed pandemii, bowiem duża część społeczeństwa zauważyła, że zakupy przez Internet to dla nich wygodniejszy sposób na szybkie transakcje bez konieczności wychodzenia z domu. Na jakich więc obszarach w nadchodzących miesiącach powinni skupić się właściciele marek z branży modowej, aby zoptymalizować rozwój swojego biznesu?

Doświadczenie omnikanałowości

Klient branży fashion oczekuje ścieżki zakupowej, która będzie dostosowana do jego trybu życia i indywidualnych preferencji. Chce mieć możliwość realizowania transakcji w dowolnym miejscu i czasie. Nieprzypadkowo obserwujemy wysokie dynamiki sprzedaży w e-commerce, ale też coraz bardziej rozbudowany model wielokanałowy. Przyszłością handlu jest właśnie omnichannel. Firmy, które chcą wzmacniać relację z konsumentami, muszą spotykać ich tam, gdzie się oni znajdują, oferując przy tym wszelkie możliwe formy robienia zakupów. Handel stacjonarny nadal jest bardzo ważny, jednak stopniowo zmieni się jego rola i sposób funkcjonowania.

Wyzwaniem dla właścicieli sklepów stacjonarnych i internetowych na pewno jest udostępnienie konsumentom jak najszerszego wachlarza form płatności za zakupy. Według danych rynkowych, prawie 20 proc. sprzedawców internetowych w Polsce wciąż oferuje tylko jeden sposób płatności, a 22 proc. - dwa. Obecnie popularność zdobywa usługa ,,buy now, pay later’’, czyli metoda płatności odroczonych, która pozwala konsumentom na zrobienie zakupów i zapłacenie za nie w przyszłości, często bez odsetek. Szacuje się, że rynek ten może rosnąć w naszym kraju w latach 2021-2028 rok do roku średnio nawet o 30 proc.

Nowe technologie w dwóch światach sprzedaży

Maksymalny komfort i wygoda zakupów – to kolejny aspekt, który dla klientów stanowi priorytetowy czynnik przy wyborze modowego brandu. Dlatego na bieżąco należy obserwować rynek innowacji technologicznych i wprowadzać do swojego biznesu najbliższe profilowi marki rozwiązania. Potrzeby i narzędzia w przypadku handlu stacjonarnego, a online mogą znacząco się różnić. Ważne jest natomiast, aby wprowadzać je w obu kanałach równocześnie. Chodzi oto, aby zapewnić odbiorcom taką samą ofertę i doświadczenia, niezależnie od miejsca kontaktu z marką/sklepem.

Nic dziwnego, że obecnie coraz więcej sklepów dostarcza kupującym wyjątkowych wrażeń zakupowych. Oprócz możliwości skorzystania z porady asystenta sprzedaży, odwiedzający sklepy stacjonarne mogą liczyć na wiele innych atrakcji. Można tu wspomnieć chociażby o interaktywnych przymierzalniach MODIVO, które pozwalają m.in. sterować oświetleniem czy zamawiać kolejne rozmiary i kolory bezpośrednio do przymierzalni. Innym przykładem technologii, która kreuje zakupowe zachowania współczesnych konsumentów, są roboty humanoidalne. Wchodzą one w interakcje z klientami, przejmując rolę gospodarza salonu i prezentując w atrakcyjny sposób aktualną ofertę produktową.

Wyzwania ostatniej mili

Istotnym elementem dla współczesnych użytkowników e-commerce jest na pewno czas dostarczenia zamówienia. Klienci chcą otrzymywać paczki w możliwie najkrótszym czasie, stąd też dynamiczny rozwój trendu q-commerce oraz Same Day Delivery. Na rynku działa już kilka sklepów, w tym również eobuwie.pl (a w niedalekiej przyszłości także MODIVO), które realizują wysyłki ze sklepowych magazynów w ciągu 2-3 godzin od momentu złożenia zamówienia. Sklepy zdają sobie jednak sprawę, że można w tym obszarze zrobić jeszcze więcej.

Nieodłącznym elementem procesu zakupowego są zwroty. Zarówno podczas transakcji dokonywanych w tradycyjnym kanale, jak i w sieci, klient może oddać towar do sklepu stacjonarnego w dogodnym dla siebie momencie. W naszych sklepach ma na to aż 100 dni.

Nie jest zaskoczeniem, że każda osoba kupująca w sieci chce otrzymać korzystną ofertę, niską cenę i szybką dostawę - ale również pewność, że w przypadku nietrafionego produktu, otrzyma zwrot pieniędzy najszybciej jak to możliwe. Z tego względu każdy właściciel marki z branży fashion powinien zastanowić się, co zrobić, aby te pieniądze ponownie zostały zainwestowane w ofertę ich firmy – poprzez wymianę lub zakup nowego towaru.

Istnieją na rynku rozwiązania, które pozwalają zminimalizować szansę na nieudany zakup. W eobuwie.pl  umożliwiają to na przykład - narzędzie esize.me, które pozwala wykonać skan stopy w formacie 3D czy usługa Reserve&Collect. Dzięki niej klient może w kilku prostych krokach, nie ponosząc przy tym żadnych kosztów, zamówić do sklepu interesujące go produkty, gdzie następnie po ich przymierzeniu, dokonać zakupu w tradycyjny sposób.

- Handel elektroniczny sprawił, że zakupy stały się wygodne, a konsumenci mają coraz większe oczekiwania wobec marek. Aby nadążyć za wszystkimi zmianami, a być może nawet je kreować, sprzedawcy muszą umiejętnie wykorzystywać dogłębne informacje o konsumentach.

Aleksandra Tomalska, dyrektor ds. retail w MODIVO S.A.

Tagi: E-commerce / Omnichanel MODIVO S.A. Aleksandra Tomalska
Oceń artykuł:

Źródło: Modivo

Jak nadążyć za stale ewoluującymi nawykami zakupowymi klientów e-commerce?

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.