Lidl: Najbardziej pożądana cecha? Neutralność

2021-09-22 | 10:00

Zmiany klimatu to jeden z najważniejszych problemów, z jakim mierzy się ludzkość. Dlatego konieczne są zdecydowane działania, także na poziomie biznesu. Lidl Polska od lat angażuje się w poprawę ochrony klimatu poprzez prowadzenie działań zarówno wewnątrz firmy, jak i w łańcuchu dostaw. Dziś sieć podejmuje zdecydowany krok naprzód i w swojej strategii klimatycznej stawia sobie ambitne cele redukcji emisji CO2.

Poprzez wdrożenie strategii klimatycznej oraz przyjęcie konkretnych celów klimatycznych opracowanych według metodologii Science Based Targets , sieć podejmuje liczne kroki na rzecz ochrony klimatu. Wnosi tym samym istotny wkład w osiągnięcie celu paryskiego porozumienia klimatycznego, którego założeniem jest globalne ograniczenie wzrostu temperatury.

Aby osiągnąć ambitne cele, Lidl Polska opracował w ramach swojej strategii klimatycznej plan działania –  dotyczy on zarówno emisji pośrednich, które powstają w łańcuchach dostaw firmy, jak i emisji bezpośrednich, które powstają we własnych sklepach i obiektach Lidl. Efektem ma być osiągnięcie do 2030 r. redukcji emisji operacyjnych CO2 we wszystkich krajach obecności marki o 80% (w porównaniu z 2019 r.).

Mniej znaczy lepiej
Wyeliminowanie plastikowych odpadów „od ręki” i „raz na zawsze” jest niemożliwe. Jednak minimalizowanie zużycia plastiku i zamykanie jego obiegu w gospodarce jest konieczne. Dlatego Lidl Polska od 2018 r. konsekwentnie realizuje strategię REset Plastic. Strategia REset Plastic zakłada, że do 2025 r. Lidl zmniejszy zużycie plastiku w opakowaniach marek własnych do 20% oraz, że 100% plastikowych opakowań marek własnych będzie nadawało się w maksymalnym stopniu do recyklingu. Chcąc ograniczyć ilość plastikowych opakowań, część bio warzyw i owoców jest znakowanych światłem naturalnym.

Pakt Plastikowy
W 2020 r. Lidl Polska przystąpił do Polskiego Paktu Plastikowego, w ramach którego podmioty z różnych branż i sektorów gospodarki dążą do zbudowania zamkniętego obiegu plastiku. Kluczowym celem Paktu jest ochrona środowiska naturalnego, ale inicjatorzy zwracają również uwagę na wartość plastiku jako surowca. 

Współprace i partnerstwa, m.in. z Polskim Paktem Plastikowym, pomagają nam lokalizować źródła problemu, znajdować efektywne rozwiązania, a także inspirować innych do zmian. Wierzymy, że kwestia ochrony środowiska dotyczy wszystkich, dlatego tylko spójne i konsekwentne działania pozwolą nam osiągnąć cel, jakim jest redukcja plastiku

– komentuje Aleksandra Robaszkiewicz, Head of Corporate Communications and CSR w Lidl Polska.

Odnawialne źródła energii
Minimalizacja zużycia plastiku to nie jedyny element związany z troską o środowisko. Kolejnym, nie mniej ważnym, jest redukowanie śladu węglowego, m.in. poprzez korzystanie z odnawialnych źródeł energii i stosowanie odpowiednich technologii. W 2020 r. Lidl Polska wdrożył System Zarządzania Energią, zgodny z normą ISO 50001, który wspomaga optymalizację zużycia energii w firmie.

W sklepach Lidl Polska od lat stosowane są ekologiczne rozwiązania, takie jak odzysk ciepła z urządzeń chłodniczych, wykorzystywany w celu ogrzewania obiektu, rekuperacja, pełne energooszczędne oświetlenie LED – zarówno wewnątrz obiektu jak i na parkingu, wraz ze sterowaniem oświetleniem mającym na celu optymalizację jego zużycia. Flagowym projektem są pompy ciepła jako odnawialne źródło energii. Co więcej, od tego roku wszystkie nowo wybudowane sklepy, posiadają instalację fotowoltaiczną, a dodatkowo zostanie ona zainstalowana w aż 60 istniejących już placówkach, co oznacza, że w 2021 r. Lidl Polska osiągnie liczbę ponad 120 obiektów z takim rozwiązaniem. 

Dobrostan zwierząt w centrum uwagi
Lidl Polska bierze pod lupę sprzedawane produkty odzwierzęce i zachęca swoich dostawców do podnoszenia standardów hodowli poszczególnych gatunków zwierząt. Osiągnięcie strategicznych celów zaplanowane jest na 2025 r., a wśród nich firma zapowiada m.in., że 100% ryb sprzedawanych pod marką własną w stałym asortymencie będzie certyfikowanych zgodnie ze standardem ASC/MSC, a jaja z chowu klatkowego będą wycofane ze sprzedaży. Już dziś Lidl Polska nie prowadzi sprzedaży żywych ryb, a 50 % świeżych jaj sprzedawanych w sklepach firmy stanowią jaja z chowu zrównoważonego (ściółkowego, wolnego wybiegu oraz ekologicznego). Firma rozszerza również asortyment o produkty neutralne dla klimatu, dając w ten sposób klientom możliwość aktywnego wspierania ochrony środowiska. Jedną z pierwszych marek wyróżniających się neutralnością klimatyczną jest Vemondo – szeroki asortyment produktów wegańskich.

Nie wyrzucaj, wykorzystaj
Zrównoważone podejście widać także w działaniach Lidl dotyczących przeciwdziałaniu marnotrawieniu żywienia. Sieć prowadzi liczne działania w tym kierunku, m.in. autorski projekt „Kupuję, nie marnuję” polegający na sprzedaży przecenionych nawet do 70%, ale wciąż pełnowartościowych produktów ze zbliżającym się do końca terminem przydatności do spożycia. Zainteresowaniem klientów cieszą się także sprzedawane po atrakcyjnej cenie niewymiarowe owoce i warzywa, np. jabłka i buraki. Nadwyżki żywności przekazywane są organizacjom charytatywnym, a odpady organiczne trafiają do recyklingu i biogazowni. Raz do roku we wszystkich swoich sklepach Lidl przeprowadza kampanię zachęcającą klientów do racjonalnego gospodarowania żywnością. Dodatkowo firma wspiera swoich partnerów, np. Federację Polskich Banków Żywności w organizowaniu programów edukacyjnych dla młodzieży na temat ograniczenia marnowania żywności. W ideę przeciwdziałania marnowaniu żywności idealnie wpisuje się również współpraca z Caritas Polska, której to organizacji Lidl regularnie przekazuje zarówno produkty żywnościowe, jak i nieżywnościowe. W okresie od 01.03.2020 r. do 28.02.2021 r. do Caritas Polska trafiło 103 609 kg towarów (w tym 81 608 kg żywności) o wartości ponad 1,6 mln zł.

Tagi: Aleksandra Robaszkiewicz Lidl Lidl Polska
Oceń artykuł:

Źródło: Lidl

Zobacz także

Lidl: Najbardziej pożądana cecha? Neutralność

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.