Marcin Mordak, Komputronik: Salony stacjonarne nie mogą konkurować ze sprzedażą internetową

2021-06-18 | 10:00

Marcin Mordak, Dyrektor Sieci Sprzedaży Komputronik, opowiada o obecnej sytuacji salonów stacjonarnych i przybliża przyszłość tych miejsc.

Jak wygląda ruch w salonach stacjonarnych? Czy po luzowaniu obostrzeń klienci wrócili do sklepów?
Sprzedaż rośnie, ruch w salonach stacjonarnych też wraca pomału do poziomu, jaki znaliśmy sprzed pandemii. Warto podkreślić, że nawet w czasie lockdownu klienci mogli korzystać z oferty salonów usytuowanych bezpośrednio przy ulicach miast. Z naszych obserwacji wynika, że znaczna część klientów bardzo ceni sobie możliwość bezpośredniego kontaktu ze sprzedawcą – mogą wtedy spytać się o opinię na temat danego produktu lub skorzystać z fachowej porady, dlatego jestem przekonany, ruch w salonach w końcu wróci do poziomów sprzed lockdownu. Salony warto odwiedzić także z innego powodu. To właśnie w nich można na miejscu skorzystać z szerokiego wachlarza profesjonalnych usług: konfiguracji, personalizacji, zabezpieczenia czy naprawy sprzętu.

Pandemia spowodowała wzmocnienie kanału e-commerce. Już od kilu lat obserwujemy ten trend, w ostatnich miesiącach znacznie on przyspieszył. Jednak dzięki naszej strategii omnichannel rozwijamy zarówno sprzedaż online jak i offline, które wzajemnie się uzupełniają.

W ostatnich tygodniach otworzyliście salony m.in. w Częstochowie, Zielonej Górze oraz zmieniliście lokalizację w Gdyni. Czy to oznacza, że widzicie duży potencjał w salonach stacjonarnych?
Oczywiście. Będziemy dalej rozwijać i modernizować sieć naszych sklepów. Największy potencjał naszym zdaniem mają salony, które są w galeriach handlowych z dużą ilością odwiedzających oraz te usytuowane przy ulicach, niezależne od centrów handlowych - nauczeni doświadczeniem wiemy, że nawet w przypadku kolejnych ewentualnych ograniczeń te miejsca będą mogły funkcjonować bez zakłóceń. Salony stacjonarne mają ważną przewagę nad sprzedażą internetową: dają możliwość bezpośredniego kontaktu ze sprzedawcą. Dodatkowo pełnią one także rolę punktu odbioru zamówień oraz sprzedaży usług.

Wiele usług, np. konfiguracja sprzętu czy serwis komputera dużo łatwiej przeprowadzić w salonie niż zdalnie. To też skraca czas obsługi. Widzimy, że klienci coraz chętniej korzystają z szerokiego wachlarza usług, dlatego będziemy dalej je rozwijać, tak by sprostać ich oczekiwaniom.

Na przestrzeni lat bardzo mocno zmieniły się oczekiwania i potrzeby konsumentów. Czy salony to nadal tylko miejsca, w których można kupić elektronikę?
Rzeczywiście salony zmieniły swoją funkcję. Rozwój handlu i usług spowodował, że stały się one showroomami – miejscami, gdzie klienci mogą obejrzeć sprzęt, porozmawiać z doradcą, który przedstawi produkt, a także mogą skorzystać z serwisu, konfiguracji i czy załatwić od ręki korzystne finansowanie.

Klienci zwracają także na sam wygląd salonów, ich funkcjonalność i design. Muszą to być miejsca, w których klient chce być.

Wiele firm przeprowadza remodeling swoich sklepów. Wynika to głównie ze zmieniającej się oferty. Czy Komputronik również planuje zmienić swoja salony, tak by odpowiadały klientom?
Jak już powiedziałem wcześniej, salony muszą być miejscami, w których klienci chcą być. To właśnie dlatego w najbliższym czasie planujemy przeprowadzić remodeling naszych salonów. To skomplikowany logistycznie proces, dlatego będziemy realizować go stopniowo.

W naszych salonach chcemy bardziej wyeksponować najpopularniejszy sprzęt – laptopy i smartfony, a także wyodrębnimy przestrzeń przeznaczoną na zyskujące na popularności komputery stacjonarne z dedykowaną strefą gamingową. E-sport cieszy się dużym zainteresowaniem zarówno wśród młodych i starszych osób, stąd nasz pomysł na to. Planujemy również strefę przybliżającą naszym klientom urządzenia smart home. Swoją wydzieloną przestrzeń będą miały usługi, z których klienci będą mogli skorzystać na miejscu w salonie.

Czy Pana zdaniem salony stacjonarne mają szanse konkurować z kanałem e-commerce?
Salony stacjonarne nie mogą konkurować ze sprzedażą internetową, są uzupełnieniem sprzedaży w kanale e-commerce. Nasza strategia zakłada maksymalne wykorzystanie wszystkich kanałów sprzedaży, dlatego pomimo wzrostów w sprzedaży online nie zapominamy o tradycyjnym kanale. Pomimo zmian w zachowaniu konsumentów, nadal spora grupa nie jest przekonana do zakupów w Internecie – potrzebują rozmowy z ekspertem, który doradzi i pomoże im zrealizować zakup. I to właśnie chociaż dla tych ludzi salony stacjonarne powinny normalnie działać.

Klienci chętnie kupują w sieci tłumacząc to wygodą i niższymi cenami. Czy rzeczywiście salony stacjonarne nie są w stanie konkurować ceną ze sklepami internetowymi?
Prowadzenie sprzedaży internetowej generuje mniejsze koszty – nie płacimy czynszu za lokal i media czy wynagrodzenia pracowników salonów. Stąd okresowo mogą się pojawiać różnice w cenach np. jeśli zmuszeniu jesteśmy dopasowywać ofertę do sytuacji rynkowej czy działań naszych konkurentów. Nie oznacza to jednak, że salony stacjonarne nie są konkurencyjne cenowo – to właśnie w naszych salonach stacjonarnych pojawiają się okresowe przeceny i wyprzedaże, które pozwalają klientom zrobić zakupy taniej niż w Internecie.

Tagi: Komputronik Marcin Mordak
Oceń artykuł:

Źródło: Komputronik

Marcin Mordak, Komputronik: Salony stacjonarne nie mogą konkurować ze sprzedażą internetową

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.