Pandemia i nowa normalność postawiły liderów w zupełnie odmiennej sytuacji, na całym świecie stając się katalizatorami zmian modelu zarządzania i przywództwa. W aktualnym modelu takie kompetencje lidera jak odpowiedzialność i wsparcie zyskały jeszcze większe znaczenie. W tym czasie Maxi Zoo konsekwentnie rozwija swoją politykę wspierania rozwoju managerów w budowaniu umiejętności zarządczych. W strukturach firmy miniony rok został nazwany Rokiem Leadership w Europie. Adam Kierecki, CFO Maxi Zoo Polska, właśnie tej kwestii poświęcił całe wystąpienie podczas jednego z najważniejszych dorocznych wydarzeń stworzonych z myślą o dyrektorach finansowych - CFO Excellence 2022.
- Jeszcze w I fali pandemii jako organizacja przeprowadziliśmy szereg szkoleń dotyczących tego, jak pracować zdalnie i odnaleźć się w nowej rzeczywistości. Postawiliśmy też na praktykę, którą stosuję do dziś – cotygodniowe regularne spotkania całego zespołu. Okazało się, że największym wyzwaniem wcale nie jest motywacja, ale zachęcenie pracowników, aby włączyli kamery. Warto o to zabiegać, bo to zmienia sposób i odbiór rozmowy. Dzięki kamerze, możemy zobaczyć mimikę i mowę ciała drugiej osoby. Wtedy łatwiej zbudować z nią nić porozumienia. A to prowadzi do większej otwartości w zespole i wspiera proces integracji
– wyjaśnia Adam Kierecki.
W Maxi Zoo liderzy odbywają trzy rodzaje regularnych spotkań z zespołami. Pierwsze z nich dotyczą planów na nadchodzący tydzień, pomagają ustrukturyzować pracę, omówić ostatnie osiągnięcia. W ich trakcie nie tylko ustalany jest podział zadań, ale też lider buduje ducha zespołu i wspiera relacje między jego członkami. Kolejny rodzaj to spotkania indywidualne, nastawione na rozwój danego pracownika i wsparcie go w codziennej pracy. To moment, kiedy dyskutowane są zarówno plany i cele danej osoby. W trakcie tej rozmowy ważne jest, żeby lider zachował perspektywę holistyczną w duchu H2H. Ostatni punkt dotyczy spotkań kilku zespołów, które dostarczają szeroką perspektywę, jak dane działania wpływają na całą organizację i jej strategię.
Zrozumienie w Maxi Zoo to podstawa. Firma identyfikuje je na kilku poziomach. Obok zespołowego są to także poziom strategiczny i osobisty. - Kluczowe jest, aby łączył nas wspólny cel, niezależnie od kompetencji, pozycji w firmie czy okoliczności. Misją Maxi Zoo, którą wszyscy podzielamy, jest, aby życie zwierząt i ich opiekunów stało się prostsze, lepsze i szczęśliwsze – wyjaśnia Wojciech Kamiński, Dyrektor Zarządzający Maxi Zoo. – To motto, którym się kierujemy, rozwijając naszą sieć sklepów, budując asortyment produktów, czy przygotowując ofertę. Dlatego w naszej organizacji świadomość strategii firmy to wartość nadrzędna.
Spotkania strategiczne kadry kierowniczej odbywają się kilka razy w roku. W ich trakcie omawiane są cele długoterminowe i plany firmy. - To pomaga każdemu członkowi zespołu w definiowaniu jego osobistych celów i daje świadomość, jak ich realizacja wspiera cele strategiczne firmy – dodaje Adam Kierecki.
W codziennej pracy CFO Maxi Zoo Polska Adam Kierecki kieruje się zasadą „Trzech celów dziennie”. - Zawsze rób to, co jest ważne – to motto, które sobie powtarzam. Trzy cele dzienne odnoszą się do tych działań, które są spójne ze strategią organizacji i wspierają jej rozwój. Dodatkowe zadania będą się pojawiać, ale filtrem dla nich powinno być to, jak wpływają na realizację celów firmy – wyjaśnia i podkreśla, że w tak dynamicznie rozwijającej się organizacji jak Maxi Zoo, obok wypracowanej codziennej rutyny pracy równie ważna jest praktyka uważności i optymalizacji. - Konieczne jest wypracowanie w sobie nawyku, aby cyklicznie sprawdzać, które elementy wymagają dopracowania. Znane, sprawdzone mechanizmy, które działały na początkowym etapie rozwoju, mogą nie być już tak skuteczne w rozbudowanej organizacji. Dlatego tak istotna jest refleksja i rewizja utartych schematów – dodaje Adam Kierecki.
Takie podejście wymaga świadomego i otwartego modelu zarządzania. Dlatego firma od początku istnienia kładła duży nacisk na rozwój kompetencji kadry zarządzającej. Nie inaczej było w czasach pandemii. To właśnie wtedy, kiedy zaangażowanie liderów i ich wpływ na codzienne życie nabrały nowego znaczenia, firma mocno postawiła na samorozwój i szkolenia. W organizacji funkcjonują liczne programy nastawione na wsparcie liderów. Wśród nich warto wymienić program Top Talent dla najzdolniejszych w całej organizacji, który opiera się na cyklu warsztatów poświęconych strategii i rozwojowi. Drugi program – Peak Performance Accelerator – przeznaczony dla 100 dyrektorów z całej organizacji, kładzie z kolei mocny nacisk na doskonalenie w dziedzinie mikrorutyny, samorozwój oraz budowanie samoświadomości lidera. Firma w ubiegłym roku umożliwiła także pracownikom biura i kierownikom sklepów udział w szkoleniach wzmacniających zarówno efektywność osobistą, jak i zespołów
- Każdy w zespole wykorzystuje tę wiedzę w inny sposób. Jedni stawiają na medytację i wewnętrzne wyciszenie, inni skupiają się na pracy w odpowiedniej ćwiartce priorytetów, ale to, co jest największym benefitem płynącym z takich szkoleń to zrozumienie mechanizmów i wspólny język. To bardzo pomaga liderowi i ułatwia rozwój kompetencji zespołu
– dodaje Kierecki.
- Takie podejście procentuje większą skutecznością, zaangażowaniem oraz poczuciem odpowiedzialności całego zespołu za sukces firmy. Tylko w zeszłym roku w Maxi Zoo zrealizowano ponad 100 działań wspierających strategię. Nad ich założeniami pracowało czterdzieści osób w czterech grupach projektowych. Dzięki tak zaangażowanemu zespołowi możemy skutecznie realizować cele i dynamicznie się rozwijać. To pozwala również z optymizmem patrzeć w przyszłość i kreślić nowe, ambitne plany – podsumowuje Wojciech Kamiński, dyrektor zarządzający Maxi Zoo Polska.