Maxi Zoo stawia na kompetencje liderów

2022-04-11 | 16:05

Minione 12 miesięcy upłynęły w Grupie Fressnapf, do której należy Maxi Zoo, pod hasłem rozwoju kompetencji liderów. Programy szkoleniowe, samorozwój managerów, większe zaangażowanie i odpowiedzialność zespołów za tworzenie strategii, nacisk na budowanie zaufania to tylko wybrane działania podjęte przez firmę. O tym, jak odpowiedzialnie wspierać szefów zespołów i jakich efektów można po tych działaniach oczekiwać, opowiada Adam Kierecki – CFO Maxi Zoo w Polsce.

Odpowiedź na nową rzeczywistość

Pandemia i nowa normalność postawiły liderów w zupełnie odmiennej sytuacji, na całym świecie stając się katalizatorami zmian modelu zarządzania i przywództwa. W aktualnym modelu takie kompetencje lidera jak odpowiedzialność i wsparcie zyskały jeszcze większe znaczenie. W tym czasie Maxi Zoo konsekwentnie rozwija swoją politykę wspierania rozwoju managerów w budowaniu umiejętności zarządczych. W strukturach firmy miniony rok został nazwany Rokiem Leadership w Europie. Adam Kierecki, CFO Maxi Zoo Polska, właśnie tej kwestii poświęcił całe wystąpienie podczas jednego z najważniejszych dorocznych wydarzeń stworzonych z myślą o dyrektorach finansowych - CFO Excellence 2022.

- Jeszcze w I fali pandemii jako organizacja przeprowadziliśmy szereg szkoleń dotyczących tego, jak pracować zdalnie i odnaleźć się w nowej rzeczywistości. Postawiliśmy też na praktykę, którą stosuję do dziś – cotygodniowe regularne spotkania całego zespołu. Okazało się, że największym wyzwaniem wcale nie jest motywacja, ale zachęcenie pracowników, aby włączyli kamery. Warto o to zabiegać, bo to zmienia sposób i odbiór rozmowy. Dzięki kamerze, możemy zobaczyć mimikę i mowę ciała drugiej osoby. Wtedy łatwiej zbudować z nią nić porozumienia. A to prowadzi do większej otwartości w zespole i wspiera proces integracji

– wyjaśnia Adam Kierecki.

Chcesz mieć zespół – bądź otwarty

W Maxi Zoo liderzy odbywają trzy rodzaje regularnych spotkań z zespołami. Pierwsze z nich dotyczą planów na nadchodzący tydzień, pomagają ustrukturyzować pracę, omówić ostatnie osiągnięcia. W ich trakcie nie tylko ustalany jest podział zadań, ale też lider buduje ducha zespołu i wspiera relacje między jego członkami. Kolejny rodzaj to spotkania indywidualne, nastawione na rozwój danego pracownika i wsparcie go w codziennej pracy. To moment, kiedy dyskutowane są zarówno plany i cele danej osoby. W trakcie tej rozmowy ważne jest, żeby lider zachował perspektywę holistyczną w duchu H2H. Ostatni punkt dotyczy spotkań kilku zespołów, które dostarczają szeroką perspektywę, jak dane działania wpływają na całą organizację i jej strategię.

Praktyka czyni mistrza

Zrozumienie w Maxi Zoo to podstawa. Firma identyfikuje je na kilku poziomach. Obok zespołowego są to także poziom strategiczny i osobisty. - Kluczowe jest, aby łączył nas wspólny cel, niezależnie od kompetencji, pozycji w firmie czy okoliczności.  Misją Maxi Zoo, którą wszyscy podzielamy, jest, aby życie zwierząt i ich opiekunów stało się prostsze, lepsze i szczęśliwsze – wyjaśnia Wojciech Kamiński, Dyrektor Zarządzający Maxi Zoo. – To motto, którym się kierujemy, rozwijając naszą sieć sklepów, budując asortyment produktów, czy przygotowując ofertę. Dlatego w naszej organizacji świadomość strategii firmy to wartość nadrzędna.

Spotkania strategiczne kadry kierowniczej odbywają się kilka razy w roku. W ich trakcie omawiane są cele długoterminowe i plany firmy. - To pomaga każdemu członkowi zespołu w definiowaniu jego osobistych celów i daje świadomość, jak ich realizacja wspiera cele strategiczne firmy – dodaje Adam Kierecki.

W codziennej pracy CFO Maxi Zoo Polska Adam Kierecki kieruje się zasadą „Trzech celów dziennie”.  - Zawsze rób to, co jest ważne – to motto, które sobie powtarzam. Trzy cele dzienne odnoszą się do tych działań, które są spójne ze strategią organizacji i wspierają jej rozwój. Dodatkowe zadania będą się pojawiać, ale  filtrem dla nich powinno być to, jak wpływają na realizację celów firmy  – wyjaśnia i podkreśla, że w tak dynamicznie rozwijającej się organizacji jak Maxi Zoo, obok wypracowanej codziennej rutyny pracy równie ważna jest praktyka uważności i optymalizacji. - Konieczne jest wypracowanie w sobie nawyku, aby cyklicznie sprawdzać, które elementy wymagają dopracowania. Znane, sprawdzone mechanizmy, które działały na początkowym etapie rozwoju, mogą nie być już tak  skuteczne w rozbudowanej organizacji. Dlatego tak istotna jest refleksja i rewizja utartych schematów – dodaje Adam Kierecki.  

Samorozwój kluczem do sukcesu

Takie podejście wymaga świadomego i otwartego modelu zarządzania. Dlatego firma od początku istnienia kładła duży nacisk na rozwój kompetencji kadry zarządzającej. Nie inaczej było w czasach pandemii. To właśnie wtedy, kiedy zaangażowanie liderów i ich wpływ na codzienne życie nabrały nowego znaczenia, firma mocno postawiła na samorozwój i szkolenia. W organizacji funkcjonują liczne programy nastawione na wsparcie liderów. Wśród nich warto wymienić program Top Talent dla najzdolniejszych w całej organizacji, który opiera się na cyklu warsztatów poświęconych strategii i rozwojowi. Drugi program – Peak Performance Accelerator – przeznaczony dla 100 dyrektorów z całej organizacji,  kładzie z kolei  mocny nacisk na doskonalenie w dziedzinie mikrorutyny, samorozwój oraz budowanie samoświadomości lidera. Firma w ubiegłym roku umożliwiła także pracownikom biura i kierownikom sklepów udział w szkoleniach wzmacniających zarówno efektywność osobistą,  jak i zespołów

- Każdy w zespole wykorzystuje tę wiedzę w inny sposób. Jedni stawiają na medytację i wewnętrzne wyciszenie, inni skupiają się na pracy w odpowiedniej ćwiartce priorytetów, ale to, co jest największym benefitem płynącym z takich szkoleń to zrozumienie mechanizmów i wspólny język. To bardzo pomaga liderowi i ułatwia rozwój kompetencji zespołu

– dodaje Kierecki.

- Takie podejście procentuje większą skutecznością, zaangażowaniem oraz poczuciem odpowiedzialności całego zespołu za sukces firmy. Tylko w zeszłym roku w Maxi Zoo zrealizowano ponad 100 działań wspierających strategię. Nad ich założeniami pracowało czterdzieści osób w czterech grupach projektowych. Dzięki tak zaangażowanemu zespołowi możemy skutecznie realizować cele i dynamicznie się rozwijać. To pozwala również  z optymizmem patrzeć w przyszłość i kreślić nowe, ambitne plany – podsumowuje Wojciech Kamiński, dyrektor zarządzający Maxi Zoo Polska.  

 

Tagi: Maxi Zoo Adam Kierecki
Oceń artykuł:

Źródło: Maxi Zoo

Maxi Zoo stawia na kompetencje liderów

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.