Nowe badanie Mood Media: Klienci chcą zakupów w sklepach stacjonarnych

2023-02-23 | 10:46

Z raportu Mood Media wynika, że 71% konsumentów na całym świecie robi zakupy w sklepach stacjonarnych równie często lub nawet częściej niż przed pandemią. Mood Media – wiodący dostawca rozwiązań z zakresu Customer Experience, opublikował swoje najnowsze globalne badanie „Charting In-Store Trends”, które pokazuje, w jaki sposób tworzenie odpowiedniej atmosfery - obejmującej cyfrowe technologie, marketing sensoryczny oraz zaangażowanie marki w zrównoważony rozwój, przyczynia się do zwiększania ilości wizyt konsumentów w sklepach stacjonarnych.

W ramach raportu Mood Media przeprowadziło ankietę wśród ok 12 000 konsumentów w Stanach Zjednoczonych, Wielkiej Brytanii, Francji, Hiszpanii, Niemczech, Holandii i Chinach. Okazało się, że 38% konsumentów na całym świecie robi zakupy w sklepach stacjonarnych częściej niż dwa lata temu (przed pandemią), a 33% robi zakupy w sklepie na przynajmniej tym samym poziomie.

Poproszeni o określenie powodu zakupów w sklepie stacjonarnym, 45% konsumentów stwierdziło, że kluczowe jest dla nich natychmiastowe dokonanie zakupu i tym samym posiadanie produktu, a 38% respondentów podobają się doświadczenia empiryczne związane z zakupami stacjonarnymi. Z kolei shopping - jako forma spędzania wolnego czasu z przyjaciółmi i rodziną - był trzecim najczęściej wymienianym powodem.

- Nie toczy się już debata na temat tego, czy ludzie wrócą do klasycznego handlu detalicznego po pandemii – mówi Scott Moore, Global CMO w Mood Media. Ludzie już wrócili do sklepów stacjonarnych. Teraz musimy skupić się na tym, jak najlepiej wykorzystać ciągłe zapotrzebowanie na projektowanie cyfrowych i sensorycznych doznań wewnątrz lokali – dodaje.

Co może zdziałać odpowiednia atmosfera?

Kluczowe dla ustaleń raportu jest to, że ponad trzy czwarte, czyli 77% kupujących na całym świecie, ze względu na przyjemną atmosferę w sklepie, będzie przedkładać zakupy stacjonarne nad e-commerce. A po wejściu do sklepu aż 79% kupujących przyznaje, że przyjemna atmosfera skłoniłaby ich do dłuższego pozostania w sklepie, a 84% badanych odwiedziłaby go ponownie. Ponad jedna trzecia (39%) globalnych konsumentów twierdzi, że muzyka w sklepie poprawia im nastrój podczas zakupów. 35% uważa z kolei, że bardzo korzystny wpływ na atmosferę zakupów ma przyjemny zapach wewnątrz lokalu.

- Wyniki naszego badania jednoznacznie wskazują, że konsumenci oczekują od odwiedzanych przez siebie miejsc, iż będą one oferowały świetną atmosferę, a marka będzie starała się tworzyć emocjonalną więź. Konsumenci szukają również interakcji międzyludzkich i stymulacji sensorycznej, w przypadku których sklepy stacjonarne mają ogromną przewagę nad internetowymi mówi Miya Knights, konsultantka raportu „Charting In-Store Trends”, specjalizująca się w handlu detalicznym.

Ewoluująca rola cyfrowego sklepu

Zgodnie z wynikami badania, angażujące treści digital signage odgrywają kluczową rolę w decyzjach zakupowych konsumentów. Cyfrowy content sprawia, że 26% ankietowanych jest bardziej skłonna do zakupu czegoś w danym sklepie, 23% deklaruje wracanie do tego sklepu, a 22% zostaje w nim dłużej dzięki tym treściom.

Interaktywne ekrany cyfrowe zajmują szczególnie wysokie miejsce wśród konsumentów w sektorze motoryzacyjnym, gdzie 26% ankietowanych wskazało, że są one najważniejszym elementem tworzenia przyjemnego doświadczenia w sklepie lub salonie, zaraz po przyjaznym i kompetentnym personelu (49%) oraz rzeczach, które można zobaczyć, dotknąć i powąchać - 30%.

Nieco ponad połowa kupujących (57%), oczekuje obecnie, że sklepy zainwestują w technologię płatności cyfrowych i samoobsługi, a 55% spodziewa się interaktywnych ekranów, które pozwolą im przeglądać opcje i dostosowywać usługi lub produkty do własnych potrzeb. Równie ważne dla prawie połowy respondentów (48%), oczekuje, są  inwestycje sklepów i lokali w atrakcyjne duże wyświetlacze wideo.

- W momencie powrotu konsumentów do sklepów stacjonarnych widzimy, że wracają Oni z ewoluującymi nawykami zakupowymi i oczekiwaniami. Obecnie coraz częściej łączą podczas zakupów ścieżkę online ze ścieżką offline. Co więcej, ze względu na rosnący poziom komfortu w przestrzeni online oczekują teraz podobnego poziomu rozwiązań technologii cyfrowej jako integralnej części sklepów i lokali stacjonarnych — mówi Moore.

Podejmij działania na rzecz zrównoważonego rozwoju

Zrównoważony rozwój sprzedawców detalicznych, jest czynnikiem przyciągającym kupujących na całym świecie, przy czym dwóch na trzech kupujących - 66%, wskazuje, że praktyki te wpływają na ich chęć pozostania dłużej, powrotu do sklepu, a nawet poinformowania znajomych i kupienia więcej.

Ponad połowa kupujących (57%), chce być edukowana w zakresie informacji o walorach środowiskowych i cechach sprzedawanych towarów. Prawie dwie trzecie badanych (61%) oczekuje, że sprzedawcy detaliczni zapewnią różne opcje recyklingu produktów w swoich sklepach. Większość kupujących chce, aby przedsiębiorcy ograniczyli także zużycie energii poprzez zamykanie drzwi do klimatyzowanych pomieszczeń (57%), zamykanie przestrzeni chłodniczych i wyłączanie oświetlenia ekspozycji gdy sklepy i lokale są zamknięte (54%).

Konsumenci są gotowi mówić otwarcie i nagradzać sprzedawców za stosowanie zrównoważonych praktyk, a 58% kupujących na całym świecie twierdzi, że będą bardziej skłonni coś kupić od przedsiębiorców zorientowanych na zrównoważony rozwój.

Jak kupujący na całym świecie różnią się pod względem Customer Experience?

- Najnowsze badanie Mood Media pokazuje, jak ważne jest zrównoważenie technologii cyfrowych z fizycznymi aspektami w sklepach stacjonarnych. Kupujący nadal oczekują przyjemnej atmosfery, dobrego oświetlenia, muzyki i rzeczy, które można dotknąć i zobaczyć. Kompetentny personel i możliwość natychmiastowego zakupu lub odbioru zamówień online są również nie do przecenienia. Jednak rosnące znaczenie technologii cyfrowej dla samoobsługi, zaangażowania i interakcji oraz przyjęcie zrównoważonych praktyk i produktów, odgrywają szybkorosnącą rolę w wyborze sklepu, intencjach i częstotliwości zakupów mówi Knights.

• Amerykańscy konsumenci wracają do zakupów w sklepach stacjonarnych - 48% kupujących robi zakupy w sklepie stacjonarnym częściej niż dwa lata temu. Średnia światowa wynosi 38%.
• W porównaniu ze średnią światową wynoszącą 57%, kupujący w Chinach przodują w aspektach technologicznych i dążeniu do zrównoważonych praktyk zakupowych – 85% chce samoobsługowej technologii cyfrowej, AR i VR.
• 84% amerykańskich konsumentów twierdzi, że sklepy z przyjemną atmosferą najprawdopodobniej zachęcają do kolejnych wizyt, a 90% deklaruje, że dzięki temu zostają dłużej.
• Niemieccy kupujący najczęściej przywiązują bardzo dużą uwagę do zrównoważonego rozwoju w handlu – 67% respondentów twierdzi, że jest bardziej skłonna kupować od sprzedawców nastawionych na zrównoważony rozwój (średnią światowa w tym zakresie to 59%)
• Angażujące treści cyfrowe i spersonalizowane doświadczenia mają największy wpływ na decyzje zakupowe konsumentów w USA.
• 58% kupujących w USA twierdzi, że umiejętnie dobrane playlisty muzyczne i zapachy sprawią, że pozostaną dłużej w danym miejscu sprzedaży.

A jak sytuacja wygląda w Polsce?

- Nasze badanie pokazuje trendy w zachowaniach Klientów na rynkach zdecydowanie najbardziej rozwiniętych pod względem stosowania nowinek technologicznych związanych z brandingiem oraz Customer Experience. Zauważamy jednak, że polscy konsumenci wykazują bardzo podobne zachowania. Mam wrażenie, że u nas np. wpływ marketingu sensorycznego, jest już równie wysoki jak w krajach które zostały uwzględnione w badaniach. Uważam, że w niektórych branżach takich jak finanse i bankowość, użyteczne wykorzystywanie cyfrowych technologii jest nawet bardziej wydajne niż w niektórych wysokorozwiniętych gospodarkach świata

– mówi Aleksandra Potrykus, Country Manager Poland & Baltics w Mood Media.

Tagi: Raport Mood Media Aleksandra Potrykus
Oceń artykuł:

Źródło: Mood Media

Nowe badanie Mood Media: Klienci chcą zakupów w sklepach stacjonarnych

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.