Podobnie jak w przypadku wielu innych firm, czynniki globalne również stanowiły wyzwanie dla JYSK w roku finansowym 2021/22, który właśnie zakończył się pod koniec sierpnia.
Pomimo tych wyzwań klienci nadal wybierali zakupy w ponad 3100 sklepów JYSK, w 48 krajach na całym świecie. Sklepy internetowe JYSK również były wielokrotnie odwiedzane.
W sumie obroty w JYSK wzrosły o 11 procent i wyniosły 4,87 miliarda EUR. To wzrost, z którego cieszy się Jan Bøgh, prezes i dyrektor generalny JYSK.
- Mając za sobą bardzo nietypowy rok, osiągnęliśmy dobry wynik w zakresie obrotów. Ten sukces zawdzięczamy przede wszystkim naszym oddanym pracownikom. Cieszymy się również, że nasi klienci nadal uważają, że JYSK ma dla nich świetną ofertę. Zwłaszcza w obecnej rzeczywitości ekonomicznej, kiedy ludzie naprawdę muszą ustalać priorytety, na które wydawać pieniądze
- mówi Jan Bøgh, prezes i dyrektor generalny JYSK.
WIĘCEJ KLIENTÓW W SKLEPACH
Zwłaszcza w okresie lata działalność JYSK znalazła się pod dużą presją. Ponieważ ze względu na rosnącą inflację, zmniejszyła się skala zakupów oraz zmniejszyła się liczba klientów.
Jednocześnie, w sumie całkowitej, w skali roku liczba klientów wzrosła o 7,7 mln.
Wyraźnie odczuwamy, że konsumenci zaczęli się wstrzymywać co do zakupów. Wzrost zarówno obrotów, jak i liczby klientów był większy przed okresem lata. Część dodatkowych klientów to także powracający klienci sprzed kryzysu koronawirusowego z wielu wówczas tymczasowo zamkniętych sklepów, więc nie wszyscy są nowymi klientami. Co więcej, nasze koszty rosną, więc można zdecydowanie powiedzieć, że sytuacja globalna miała na nas wpływ – mówi Jan Bøgh.
W ciągu minionego roku finansowego firma JYSK musiała zamknąć na stałe łącznie 30 sklepów w Rosji, na Białorusi i w Ukrainie.
KONTYNUACJA INWESTYCJI W PRZYSZŁOŚĆ
Mimo wielu wyzwań JYSK nie planuje zmniejszać skali inwestycji.
Będziemy kontynuować nasze inwestycje w biznes na niezmienionym poziomie, ponieważ wzrost jest częścią naszego DNA. Jesteśmy mniej więcej w połowie przebudowy istniejących sklepów na najnowszy i odnoszący sukcesy koncept, a w zeszłym roku otworzyliśmy 135 nowych sklepów. Obie aktywności są pozytywnie odbierane przez klientów, co także wpływa na zwiększanie naszej sprzedaży – wyjaśnia Jan Bøgh.
WIARA W SILNY MODEL BIZNESOWY
Jan Bøgh z optymizmem patrzy w przyszłość, mimo że okoliczności wciąź przynoszą dużo znaków zapytania.
Żyjemy w niepewnym świecie, więc po lockdownach i nowej wojnie w Europie przestałem skupiać się na szczegółowym przewidywaniu wydarzeń. Wierzymy w JYSK, że mamy mocny model biznesowy i wcześniej dobrze sobie radziliśmy podczas kryzysu finansowego, czy zwiększonej ostrożności konsumentów. Jestem przekonany, że możemy to zrobić ponownie – mówi.
W czwartek, 24 listopada br. JYSK opublikuje swój raport roczny, w którym pojawi się również informacja o zysku całej sieci globalnie, jak i wyniki finansowe JYSK Polska.
Najważniejsze dane liczbowe: