Outlety w zgodzie ze środowiskiem

2023-01-18 | 11:56

Kwestie środowiskowe to obecnie jeden z priorytetów dla właścicieli i zarządców nieruchomości, w tym obiektów handlowych. Czy i w jaki sposób ESG zmienia rynek outletów? Jakie działania i jakie plany ma ROS w obszarze zrównoważonego rozwoju?

Środowisko naturalne i jego ochrona to obecnie już nie tylko modny, ale przede wszystkim bardzo potrzebny temat. Nadszedł czas na podejmowanie konkretnych kroków w kierunku minimalizowania negatywnego wpływu na najbliższe otoczenie: na społeczeństwo, środowisko, ale i wewnętrznie - na funkcjonowanie obiektu handlowego. Ta świadomość jest już powszechna, a działania w tym kierunku są bardzo namacalne.

Rynek retail zdał sobie sprawę, że po raz pierwszy w historii kwestie środowiskowe, społeczne, czy związane z ładem korporacyjnym mogą okazać się równie ważne jak tradycyjne kryteria ekonomiczne. Podmioty handlowe, które w swojej działalności nie wezmą pod uwagę kwestii zrównoważonego rozwoju, w perspektywie najbliższych kilku lat stracą na konkurencyjności. Według ostatniego raportu PRCH i PwC: aż 75% zarządców i właścicieli obiektów handlowych potwierdza już wprowadzenie  polityki zrównoważonego rozwoju do swojego biznesu, a 85% deklaruje uwzględnienie tych założeń w strategii firmy. Nie ma znaczenia czy mówimy o obiektach typu outlet, czy regularnych galeriach handlowych.

Centra Designer Outlet od dłuższego czasu sukcesywnie wprowadzają politykę zrównoważonego rozwoju. To nie tylko dostosowywanie się do rosnących wymogów legislacyjnych, ale także dbałość o nienaganną reputację każdego centrum. Wdrożenie Environmental, Social and Corporate Governance to dbałość o satysfakcję z prowadzonego biznesu, ale też odpowiedź na nowe potrzeby klientów, którzy oczekują realnych działań na rzecz dbałości o lokalny wellbeing.

W ostatnich latach sektor centrów outletowych wzbogacił swoje cele organizacyjne o zagadnienia związane właśnie z pozytywnym oddziaływaniem na lokalne otoczenie. Wzrosły inwestycje w zrównoważony rozwój i inicjatywy ESG. Centra Designer Outlet w dużej mierze wykorzystały do tego celu trwające modernizacje i rozbudowy. Dobrym przykładem są Designer Outlet Warszawa i Designer Outlet Sosnowiec.

- Już na etapie planowania budowy w Warszawie i prac modernizacyjnych w Sosnowcu i w Gdańsku wdrożono zmiany, których celem było rozpoczęcie zielonej transformacji. To była niepowtarzalna okazja, by zareagować z wyprzedzeniem na skokowy wręcz wzrost świadomości ekologicznej klientów i dostosowanie się do dyrektyw unijnych. Byliśmy pewni, że dla handlu to zjawisko nieuniknione i zmieniające oblicze branży

– mówi Izabela Jaworska-Piątkowska, Lead Property Manager Designer Outlet Gdańsk, ROS Retail Outlet Shopping.

Dzięki wprowadzonym w trakcie modernizacji zmianom, centra Designer Outlet uzyskały certyfikat BREEAM z doskonałym wynikiem. Certyfikacja wymagała wprowadzenia zmian w obszarze m.in. zarządzania odpadami, efektywnością energetyczną budynków, wykorzystaniem wód opadowych czy światła słonecznego. W każdym obiekcie wymieniono oświetlenie na energooszczędne, zastosowane zostały technologie redukujące zużycie wody czy wiele innych rozwiązań, z których część obecnie jest już wymagana prawnie. Oczywiście to tylko niektóre z działań związanych z funkcjonowaniem i administrowaniem centrum.
 
Równie ważne było dostosowanie zaplecza konsumenckiego, np. dostępność ścieżek rowerowych czy stacji ładowania dla pojazdów EV. Na parkingach Designer Outlet można znaleźć po 6 stanowisk ładowania pojazdów elektrycznych. Nie mniej istotne są też przedsięwzięcia pobudzające świadomość klientów. Stąd pojawiające się w obiektach informacje zachęcające do  działań proekologicznych (korzystanie z toreb wielokrotnego użytku, wygodnego transportu miejskiego czy roweru) oraz eventy dla całych rodzin promujące „slow lifestyle”. - W Sosnowcu przed wejściem do budynku powstała dedykowana strefa wypoczynkowa dla klientów, zaprojektowana tak, by oprócz relaksu pośród zieleni zapewnić bioróżnorodność i wrażenia estetyczne. Zbudowaliśmy ścieżkę dydaktyczną, opisującą roślinność wokół zarybionego oczka wodnego, która daje możliwość poznania nowych gatunków drzew i krzewów podczas relaksującego spaceru. To piękny i bogaty ekosystem stworzony z myślą o klientach - wylicza Izabela Jaworska-Piątkowska. Tereny zielone są ważne także w Warszawie i w Gdańsku. Łąki kwietne, stanowiska dla owadów zapylających i naturalne zielone rośliny we wnętrzach centrów Designer Outlet stanowią ważny element architektury obiektów.

Należy podkreślić fakt, że format outletowy sam w sobie zawiera założenia zrównoważonego biznesu – wprowadza do obiegu niewykorzystane zasoby producentów – marek fashion i lifestylowych. – Możemy jednak zrobić coś więcej. Jednym z celów Unii Europejskiej jest przejście na model gospodarki o obiegu zamkniętym, tj. gospodarki, w której minimalizuje się zużycie surowców i ilość odpadów. Na terenie naszych obiektów pojawiły się np. pojemniki na niepotrzebną odzież, którą współpracująca z nami Fundacja Eco Textil przekazuje do recyklingu lub na sprzedaż. To świetna CSR-owa inicjatywa, ponieważ środki uzyskane dzięki tej aktywności wesprą lokalne placówki opiekujące się osobami z niepełnosprawnościami, zapewniając im niezbędny sprzęt rehabilitacyjny – wyjaśnia Jaworska-Piątkowska.

ROS blisko środowiska – kolejne zadania do realizacji

W działaniach na rzecz dobrobytu środowiska i lokalnej społeczności to stała zmiana w funkcjonowaniu obiektu, nie jednorazowe zrywy. Dlatego stałe podnoszenie wskaźnika recyklingu odpadów w każdym z polskich obiektów oraz dalsza redukcja zużycia energii elektrycznej i cieplnej to plan na kolejne lata.

– W Designer Outlet Warszawa rozpoczynamy modernizację instalacji HVAC, co przekłada się na zmniejszenie zużycia energii elektrycznej i wpływa pozytywnie na ochronę środowiska. Dodatkowo do zapisów w umowach najmu lokalu w naszych centrach wprowadzamy zapisy o zobowiązaniach proekologicznych w zakresie aranżacji salonu. To m.in. stosowanie lamp w technologii LED oraz kabli bezhalogenowych. W Designer Outlet Sosnowiec zaplanowana jest wymiana dotychczasowych urządzeń grzewczo/chłodniczych na urządzenia z klasą energetyczną A+, co przekłada się na zmniejszenie zużycia energii elektrycznej oraz niższe zużycie czynnika chłodzącego, a to wpływa na ochronę warstwy ozonowej – wylicza nasza rozmówczyni.

Kolejnym krokiem, jaki podjął ROS Retail Outlet Shopping jest jeszcze lepsze dostosowanie budynków do potrzeb osób z niepełnosprawnościami i rozpoczęcie starań o przyznanie centrom Designer Outlet certyfikatów OBIEKT BEZ BARIER, który Fundacja Integracja przyznaje obiektom architektonicznym, w tym handlowym. Centra Designer Outlet poddane będą wnikliwemu audytowi, po przeprowadzeniu którego zostaną dostosowane do wytycznych ekspertów podpowiadających najlepsze rozwiązania w zakresie dostępności i użyteczności dla osób z rożnymi niepełnosprawnościami, starszych lub przemieszczających się z małymi dziećmi. Certyfikat OBIEKT BEZ BARIER to również widoczne potwierdzenie konkretnych wysiłków i właściwych postaw właściciela budynków oraz zarządcy na rzecz osób z ograniczoną sprawnością oraz wyraźny sygnał, że firma traktuje poważnie odpowiedzialność społeczną i zasady zrównoważonego rozwoju. Te działania zwiększają dostępność obiektu dla co najmniej dodatkowych 12% społeczeństwa.
 
Dodatkowym, ważnym elementem poprawy bezpieczeństwa klientów są dostępne na terenie centrów defibrylatory AED, które w razie potrzeby mogą uratować życie. – Prowadzimy szkolenia pracowników oraz najemców z dodatkowych umiejętności np. właśnie użycia defibrylatorów AED i udzielania pierwszej pomocy, które mogą okazać się niezbędne – mówi Izabela Jaworska-Piątkowska. - Nasze gdańskie centrum uczestniczy także w lokalnym programie prewencyjnym o tematyce ochrony przeciwpożarowej „Pali się, bądź czujny”. Najemcy zapraszani są na szkolenie z omówieniem zasad bezpieczeństwa pożarowego w domu i w pracy. Współorganizatorem programu jest Związek Ochotniczych Staży Pożarnych RP - dodaje.

 

Tagi: Designer Outlet Gdańsk Designer Outlet Sosnowiec Designer Outlet Warszawa ESG ROS Retail Outlet Shopping Izabela Jaworska-Piątkowska
Oceń artykuł:

Źródło: ROS

Outlety w zgodzie ze środowiskiem

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.