Polskie marki wśród liderów retailu w Rumunii

2022-11-23 | 11:49

Wartość rynku mody w Rumunii szacuje się na 3,77 mld EURO. Mimo to jedynie trzy polskie marki: CCC, Sinsay oraz e-obuwie znajdują się w TOP/10 chętnie wybieranych firm oferujących odzież i obuwie w tym kraju. Mokka, wiodącego dostawcy usług płatności odroczonych w Rumunii oraz regionie Europy Środkowo-Wschodniej przeprowadził analizę form finansowania zakupów.

Rynek mody w Rumunii

Rynek mody w Rumunii odnotował w 2022 r. 6% wzrost rok do roku, a jego wartość osiągnęła 3,77 mld EURO (dane Eurostat i Fashion Consumer Trends.Live .) Prawie połowa klientów w Rumunii kupuje artykuły modowe w centrach handlowych (46%), natomiast 21% konsumentów kupuje wyłącznie online. Klienci dokonują średnio 2,5 zakupów modowych miesięcznie, wydając 300 RON na jedne zakupy (ok. 60 EUR). Wartość internetowego handlu detalicznego modą w 2021 roku wyniosła natomiast 894 mln euro, co oznacza wzrost o 26% r/r. Tym samym jest to sektor o największym wzroście na rumuńskim rynku e-commerce.

Najpopularniejsze marki modowe w Rumunii

Pomimo możliwości które tworzy ten rynek, jedynie trzy polskie marki znajdują się wśród chętnie wybieranych firm oferujących odzież i obuwie w Rumunii – wynika z badań firmy analitycznej Consumer.trends.live. Na pierwszym miejscu zestawienia marek modowych znajduje się sieć H&M, w której zakupy w ostatnim czasie deklaruje 7,6% konsumentów kupujących odzież. W dalszej kolejności Rumuni wybierają Decathlon (6,7%) i C&A (6,6%). 5,1% konsumentów wskazuje też polską markę Sinsay, za którą pozycjonuje się Adidas (4,8%), Pepco (4,8%) oraz Bershka (4,7%), LC Waikiki, Zara oraz EMAG. Jeśli chodzi o marki oferujące obuwie, na szczycie zestawienia znajduje się Deichmann - 9,8%. W dalszej kolejności na liście znajduje się polska marka CCC (8,1%) oraz Decathlon (8%). CCC wyprzedza markę Adidas (6,6%), EMAG (5,1%), czy C&A (3,8%). Epantofi.ro (czyli polskie e-obuwie), w której konsumenci robili ostatnio zakupy obuwnicze wskazało 3,5% klientów.

- Wiele firm w Polsce myśli o rozwoju w regionie Europy Środkowo-Wschodniej w szczególności teraz, kiedy apetyty konsumenckie w Polsce stygną. Rynki, które interesują polskich handlowców to np. Rumunia czy Bułgaria. Z jednej strony są one bardzo perspektywiczne i wzrostowe, z drugiej jednak mają swoją specyfikę, którą trzeba znać by prowadzić tam efektywną sprzedaż. Wpływa na nią bowiem wiele lokalnych uwarunkowań, do których zalicza się m.in. dostępne metody płatności, w tym płatności odroczone - komentuje Marek Biernacki, CEO fintechu Mokka Polska, która jako pierwsza firma w Rumunii zaoferowała płatności odroczone, a obecnie współpracuje na tym rynku z wieloma detalistami.

Preferowane metody płatności

Najczęstszą metodą płatności w Rumunii są karty płatnicze: prawie 56% e-konsumentów wybiera ten rodzaj płatności przy zakupach online. Rumuni coraz chętniej korzystają jednak z innych nowoczesnych metod płatności online. Z e-portfeli korzysta aż 23,5% konsumentów kupujących online. Kolejne preferowane sposoby płatności to płatność za pobraniem (9,9%) i przelew internetowy (9,4%). Na znaczeniu szybko zyskują też płatności odroczone. Aż połowa mieszkańców miast w Rumunii deklaruje, że zamierza dokonywać zakupów z wykorzystaniem usług "kup teraz i zapłać później" - wynika z badania iSense Solutions , natomiast aż 55% respondentów twierdzi, że zamierza dokonać zakupów z wykorzystaniem BNPL w ciągu najbliższych 12 miesięcy. Natomiast już 6 na 10 konsumentów korzysta z telefonu komórkowego podczas zakupów w sklepach stacjonarnych.

Mokka jest wiodącym dostawcą usług finansowania zakupów konsumenckich w regionie Europy Środkowo-Wschodniej. Firma oferuje usługi sieciom handlowym działającym w branży modowej, kosmetycznej, sportowej, artykułów dla dzieci oraz RTV AGD. W Rumunii Mokka oferuje usługi "Kup teraz, zapłać później" u wiodących rumuńskich sprzedawców, takich jak Lensa, Boutique Mall, CCC oraz Wellness Solutions. W Polsce wśród sklepów partnerskich Mokka w Polsce znajdują się m.in. YES, Verona, Diverse, Paris Optique, Kross, PAWO, Deni Cler, Worldbox, czy Adrenaline – sieć salonów Nike oraz Adidas. W Europie Środkowo-Wschodniej Mokka obsługuje 10 mln, klientów współpracując z 7 tys. sklepów stacjonarnych i internetowych w Polsce, Rumunii oraz innych krajach regionu.

 

Tagi: Marek Biernacki Mokka Raport
Oceń artykuł:

Źródło: Mokka

Polskie marki wśród liderów retailu w Rumunii

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.