Ponad połowa Polaków wydaje do 20 proc. budżetu na produkty spożywcze online

2021-09-27 | 09:00

Polacy nadal chętnie korzystają z możliwości dokonywania zakupów przez Internet. 34 proc. badanych decyduje się na to kilka razy w miesiącu, a jedna na dziesięć osób robi to raz w tygodniu – wynika z badania Jak kupuje polski konsument? Trendy e commerce w zakupach z kategorii spożywczej oraz „dom i ogród” przeprowadzonego na zlecenie Grupy Muszkieterów. Polacy wydają średnio 230,77 zł na artykuły spożywcze online miesięcznie, a ponad połowa z nich przeznacza nawet do 20 proc. swojego miesięcznego budżetu na tę kategorię w sieci. Konsumenci niezmiennie podkreślają, że pandemia wywarła wpływ na ich nawyki w tym zakresie – aż 61 proc. przyznaje, że obecnie decyduje się na internetowe zakupy spożywcze jeszcze częściej.

Co najbardziej zachęca do zakupów online?

W przypadku produktów spożywczych na pierwszym miejscu wśród czynników wpływających na podjęcie decyzji zakupowej ankietowani wskazywali wygodę. Ze względu na oszczędność czasu oraz wygodną dostawę, zakupy w sieci wybiera 54 proc. Polaków. Jako trzeci z najważniejszych czynników wymieniano możliwość zrobienia zakupów o dowolnej porze dnia (51 proc.).

Ile wydajemy w sieci?

Średnie miesięczne wydatki na zakupy produktów spożywczych przez Internet wynoszą w Polsce 230,77 zł. Jednak aż ponad połowa konsumentów wskazuje, że online wydaje nawet do 20 proc. swojego miesięcznego budżetu na kategorię spożywczą.

Kupując przez Internet badani najczęściej decydują się na produkty o dłuższym terminie przydatności – 73 proc. z nich wybiera herbaty lub kawy, 58 proc. przyprawy, a 47 proc. produkty sypkie, takie jak kasze czy makarony. Wśród rzadziej wybieranych są produkty świeże, takie jak pieczywo (13 proc.), wyroby garmażeryjne (11 proc.) czy ryby (11 proc.).

– Ze szczególnym zainteresowaniem obserwujemy obszar e-commerce, który dynamicznie się rozwija. Staramy się jak najlepiej odpowiadać na bieżące zapotrzebowanie, dlatego uruchomiliśmy usługę Drive, pozwalającą na zamawianie wybranych produktów przez Internet i odbieranie ich w wyznaczonej przy sklepie strefie o dogodnej dla klienta porze. W przypadku Intermarché aż od 45 do 48 proc. wolumenu artykułów zamawianych online stanowią produkty świeże, co bardzo nas cieszy, biorąc pod uwagę wyniki ogólnopolskiego badania

– mówi Piotr Szczerba, Kierownik Działu E-commerce Intermarché.

Jak, gdzie i kiedy?

30 proc. Polaków deklaruje, że kupuje produkty spożywcze przez Internet kilka razy w miesiącu, a minimum raz w tygodniu robi to 24 proc. z nich. Dzień dokonywania zakupów nie jest stały – ponad 60 proc. badanych deklaruje, że robi je w zależności od sytuacji. Natomiast ponad jedna trzecia ankietowanych (36 proc.) kupuje online w porze wieczornej.  

Jak wynika z badania, aż 85 proc. Polaków zakupy spożywcze w sieci najczęściej robi będąc w domu. Co ciekawe, 69 proc. badanych korzysta w tym celu z komputera oraz strony internetowej sklepu.

Ceny najważniejsze

Poziom cen to najważniejszy czynnik wpływający na decyzję o ponownym zakupie w danym sklepie internetowym według Polaków. Ponad połowa ankietowanych (53 proc.) wskazuje również, że zwraca uwagę na szerokość asortymentu. Dodatkowo, 61 proc. deklaruje, że w przypadku gdy wybrany przez nich produkt jest niedostępny chętnie akceptują oferowane przez sklep zamienniki.

Gotowość sieci Intermarché

Jak pandemia wpłynęła na zwyczaje zakupowe konsumentów? Aż 61 proc. Polaków wskazuje, że znacząco zmieniła ich nawyki w tym zakresie. Obecnie decydują się oni na zakupy produktów spożywczych online jeszcze częściej.

– Mimo iż wśród niektórych klientów branży spożywczej preferowanym modelem pozostają tradycyjne zakupy, a wraz ze zniesieniem obostrzeń część z nich wróciła do sklepów, widzimy istotną zmianę w trendach wywołaną pandemią koronawirusa. Polacy dostrzegli korzyści internetowych zakupów spożywczych, a my odpowiadamy na ich potrzeby. Dlatego Grupa Muszkieterów inwestuje w nowe technologie i rozwiązania, by jeszcze wydajniej wykorzystywać kanał online. Naszym celem jest wprowadzenie wspomnianej usługi Drive w sklepach szyldu Intermarché wszędzie tam, gdzie jest to możliwe. Dzięki temu budujemy infrastrukturę, która zabezpieczy naszą sieć na przyszłość – dodaje Piotr Szczerba.

Tagi: Intermarche Raport Piotr Szczerba
Oceń artykuł:

Źródło: Intermarche

Zobacz także

Ponad połowa Polaków wydaje do 20 proc. budżetu na produkty spożywcze online

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.