Pandemia wprowadziła do branży sportowej jedną z największych rewolucji jaka kiedykolwiek miała miejsce w tym sektorze. Zmieniły się zachowania klientów, zainteresowanie poszczególnymi dyscyplinami oraz sposób uprawiania aktywności fizycznej. Aktualny konsument nie jest tym samym odbiorcą, z którym mieliśmy do czynienia przed pierwszym lockdownem. Jednak dzięki odpowiedniej strategii oraz postawieniu na zaspokojenie jego potrzeb można odnieść sukces nawet w trudnych czasach. Jaki jest na to przepis?
Podstawa to dobry plan
Spółka INTERSPORT Polska S.A. po ciężkim pandemicznym roku wdrożyła nowy plan i korzysta z tego, że po ponad roku walki z gorszą sytuacją w sektorze artykułów i odzieży sportowej w Polsce, społeczeństwo wraca do mody na zdrowy styl życia. Spółka wypracowała masę marży r/r o 91,5% wyższą, co przyczyniło się do ograniczenia strat poniesionych w czasie pandemii COVID-19.
Początek 2021 roku był czasem, w którym wiele branż zaczynało widzieć nadzieję powolnego powrotu do normalności. Jednak wymagało to dostosowania swojej strategii do nowej rzeczywistości. Przedsiębiorcy zaczęli wiec proces optymalizacji biznesów do nowych zachowań klientów i nie tylko. Mimo to, oprócz ponownego przyciągnięcia konsumentów branża sportowa musiała się zmierzyć ze sporymi stratami.
Według European Health & Fitness Market Report na europejskim runku fitness odnotowano spadek przychodów o 32,9% do około 18,9 mld EUR, w porównaniu z rekordowym rokiem 2019 (28,2 mld).
Przez ponad rok byliśmy zamknięci w domach bez możliwości i chęci uprawiania sportu. Ograniczyliśmy naszą aktywność do minimum. My jednak – jako INTERSPORT – cały czas wierzyliśmy, że w końcu – chociaż częściowo – wrócimy do normalności. Obserwowaliśmy, jak zmienia się rynek i jego potrzeby. Podobnie jak w przypadku wielu innych sektorów, cyfryzacja w branży sportowej mocno się rozwinęła. Znaczący wzrost zainteresowania wykazano również w sprzęcie i akcesoriach do użytku domowego, produktach cyfrowych i rozwiązaniach outdoorowych. Dlatego w nowej strategii postawiliśmy m.in. na rozwój e-commerce. Decyzje te przyniosły oczekiwany skutek i już w czerwcu br. uzyskaliśmy rentowność biznesu. Ten pozytywny dla spółki trend utrzymuje się również w lipcu br.
– wskazuje Marek Kaczmarek, Prezes Zarządu Spółki INTERSPORT Polska S.A.
Zmiany jeszcze nadejdą
Spółka INTERSPORT odnotowała w najnowszych wynikach wzrost sprzedaży w kanale e-commerce o 19,1%, która stanowiła 19% udziału w ogólnej sprzedaży detalicznej. Ponadto znacznie poprawiła wynik EBITDA zmniejszając stratę do poziomu – 1.048 tys. zł (była: EBITDA -2.393 tys. zł) tj. o 56,2%.
Warto jednak wiedzieć, że pomimo odzwyczajenia się od ruchu nadal nam go brakowało. Aż 85% Polaków planowało więcej ćwiczyć po zakończeniu pandemii - wynika z badania MultiSport Index Pandemia zrealizowanego przez Kantar na rzecz Benefit Systems. Obecnie co trzeci Polak uważa, że regularna aktywność fizyczna ma największy wpływ na obniżenie ryzyka ciężkiego przebiegu COVID-19. Warto jednak wiedzieć, że konsument sprzed pandemii nie jest tym samym konsumentem, z którym mamy do czynienia obecnie.
Obecnie widzimy zainteresowanie nowymi obszarami, kategoriami produktów, które w ostatnich latach nie były pierwszymi wyborami Polaków tj.: rolkarstwo, padel, supy, outdoor czy skituring. Dzieje się tak między innymi w wyniku zmiany nawyków Polaków w pandemii. Jak będzie wyglądać nasza przyszłość, przyszłość branży? Na tę odpowiedź przyjdzie nam jeszcze długo poczekać. Jedno jest pewne – Polacy chcą być aktywni i to się nie zmieni, ewolucji mogą natomiast ulec nasze preferencje co do sposobu uprawiania sportu
– podsumowuje Marek Kaczmarek, Prezes Zarządu Spółki INTERSPORT Polska S.A.
Sektor sportowy ewoluuje i dzięki licznym możliwościom ery cyfrowej próbuje się dostosować do rzeczywistości, której warunki cały czas się zmieniają. Zrozumienie potrzeb klientów i umożliwienie im uprawiania ulubionych dyscyplin sportowych w bezpieczny i efektywny sposób będzie wyzwaniem, ale i interesującym zjawiskiem na rynku.