Rekordowa inflacja, ceny żywności nie hamują

2022-01-20 | 11:15

Inflacja przyspiesza. W grudniu osiągnęła rekordowy poziom 8,6%. Początek roku w Polsce ponownie stoi pod znakiem wzrostu cen produktów żywnościowych. Na półkach sklepowych drożeje kawa i herbata, margaryna, produkty mleczne czy napoje. Najnowsze Badanie i Raport Koszyk Zakupowy® autorstwa ASM Sales Force Agency podsumowuje, jak w ostatnim czasie oraz całym minionym roku, kształtowała się polityka cenowa w największych sieciach handlowych.

Z danych GUS wynika, że w grudniu odnotowano najwyższą inflację w całym 2021 roku. Choć eksperci prognozowali wzrost na poziomie 8,3% to ceny towarów i usług konsumpcyjnych wzrosły w porównaniu do grudnia 2020 roku o 8,6%, a w stosunku do listopada 2021 r. o 0,9%. Ceny produktów żywnościowych również nie hamują. Choć za nami wyjątkowe drogie Święta Bożego Narodzenia, to po raz kolejny podrożała margaryna (7%), kawa (9%), nabiał (4-9%). Więcej trzeba też było zapłacić za niektóre napoje gazowane (4%) oraz przekąski (10%).

Drożej niż w listopadzie i przed rokiem

W grudniu ub. r. Badanie i Raport Koszyk Zakupowy® przeprowadzone przez ASM Sales Force Agency wykazało średnią cenę koszyka na poziomie 227,56 zł. To wzrost na poziomie 3,80 zł, czyli o 1,7% w porównaniu do listopada 2021 r. Dodatkowo, z danych zebranych przez ASM Sales Force Agency wynika, że w 9 na 10  sieci objętych badaniem, ceny w grudniu ub. r. były wyższe niż w listopadzie. Największy wzrost średniej ceny koszyka zakupowego miał miejsce w innej sieci Cash&Carry (5,43 %). Natomiast w ujęciu rocznym, wzrost cen odnotowano w ośmiu sieciach wobec 2020 roku. Były to min.: Carrefour (6,36%), Makro (5,33%) czy Biedronka (4,93%). Największy wzrost cen koszyka odnotowano w sieci Carrefour, w której średnia cena w grudniu 2021r. była wyższa o 13,39 zł niż przed rokiem.

Analizując koszyk złożony wyłącznie z produktów najtańszych, w grudniu ub. r. moglibyśmy zapłacić 177,74 zł (więcej o 3,91 zł niż w listopadzie), natomiast koszyk produktów najdroższych - 283,48 zł  (więcej  o 2,48 zł niż w listopadzie ). Dane w ujęciu rocznym pokazują, że suma koszyka minimalnego w grudniu 2021 r. była wyższa o 2,44% niż przed rokiem, natomiast koszyk maksymalny był w grudniu ub. r. tańszy o 7,38% niż w 2020 r. Wartość koszyka zakupowego całościowo zwiększyła się o 1,5% z 224,20 zł  w grudniu 2020 r. do  227,56 zł w grudniu 2021 r.

- Zgodnie z naszymi analizami i prognozami – początek roku przywitał nas wysokimi cenami żywności. Spore podwyżki dotknęły między innymi produkty mleczne, tłuszcze ale także kawę czy herbatę. Podobnie było przed świętami i w końcówce 2021 roku, kiedy sklepy i sieci handlowe podniosły ceny wybranych artykułów. Mimo planowanej na luty zmiany, zgodnie z którą obniżony zostanie VAT na żywność, nie spodziewamy się gwałtownych obniżek cen produktów. W naszej ocenie producenci żywności, podobnie jak wszyscy przedsiębiorcy, będą zmagać się z rosnącymi kosztami prowadzenia swoich działalności. Wysokie ceny paliw, energii i gazu powodują, że stale rosną ceny produkcji, co finalnie dotyka klientów i ich portfele

– komentuje wyniki raportu Patryk Górczyński, Dyrektor Zarządzający ASM Sales Force Agency.

Auchan gwarantem najniższych cen

Liderem grudniowego rankingu wciąż pozostaje Auchan. Już trzeci miesiąc z rzędu, cena zestawu analizowanych produktów była dostępna w tej sieci za mniej niż 200 zł. W sklepach Auchan średni koszt koszyka zakupowego wyniósł 195,63 zł. To najniższa średnia cena koszyka zakupowego, którą odnotowano w 2021 roku.

Dodatkowo w sieci Auchan wszystkie analizowane grupy produktowe (10) były najtańsze (chemia domowa i kosmetyki, dodatki, mięso, wędliny, ryby, mrożonki, nabiał, napoje, produkty tłuszczowe, słodycze, produkty sypkie oraz używki i alkohol). Ani jednej najtańszej grupy produktów, nie było w grudniu w kanale e-grocery oraz w sieciach: Biedronka, Carrefour, E.Leclerc, Intermarché, Kaufland, Lidl, Makro oraz innej sieci Cash&Carry.

Natomiast najwięcej w zeszłym miesiącu trzeba było wydać w innej sieci Cash&Carry, gdzie za analizowany zestaw produktów trzeba było zapłacić 245,21 zł, czyli o ponad 25% więcej niż w najtańszych sklepach Auchan. Niezmiennie e-grocery pozostaje najdroższym kanałem zakupów. Tam średnia suma koszyka zakupowego kształtowała się na poziomie 262,09 zł, co stanowi wzrost cen w tym kanale o 1,11 zł (0,43%) wobec listopada. Spośród 10 analizowanych grup produktów 9 było najdroższych w tym kanale sprzedaży.

Kolejne podwyżki cen produktów tłuszczowych

Badanie koszyka zakupowego przeprowadzone przez ASM Sales Force Agency w grudniu 2021 r. wskazało, że podobnie jak w zeszłym miesiącu, najtańsze zakupy można było zrobić w dyskontach - 218,34 zł. Za zakupy w najdroższym kanale e-grocery, trzeba było wydać ponad 23% więcej.

W grudniu 2021 r. względem 2020 roku podrożało 6 kategorii produktów: produkty tłuszczowe, napoje, nabiał, słodycze, dodatki oraz używki i alkohol. Podobnie jak w listopadzie w największym stopniu zdrożały produkty tłuszczowe. Wzrost ten wyniósł 34,7% wobec 2020 r.

Podsumowanie 2021 roku

Najtańszą siecią w skali 2021 roku podobnie jak w roku ubiegłym okazała się sieć Auchan. W ujęciu miesięcznym wygrała ona ranking najtańszej sieci aż 10 razy – wyjątkiem był luty i lipiec, gdzie najtańszy był Lidl. Średnia wartość koszyka zakupowego w tej sieci wyniosła 209,11 zł. Spośród sklepów tradycyjnych najdroższa była inna sieć Cash&Carry z koszykiem na poziomie 238,28 zł. Najstabilniejsze pod względem cokwartalnego poziomu cen były w 2021 roku sklepy sieci Biedronka. W rankingu najwyższych cen, podium w skali 2021 r. zajmuje kanał e-grocery ze średnią wartością koszyka na poziomie 260,56 zł.

Średnia wartość średniej ceny koszyka w 2021 r. wyniosła 225,39 zł. Największą wartość średniej ceny koszyka odnotowano w lipcu i wyniosła ona 227,75 zł, natomiast najniższa wartość średniej ceny koszyka była widoczna w sierpniu (221,99 zł).

Zgodnie z przyjętą metodologią, w Badaniu i Raporcie Koszyk Zakupowy® przeanalizowano ceny przykładowego koszyka zakupowego, w którym znalazły się najpopularniejsze artykuły FMCG z podstawowych kategorii (tj. nabiał, mięso i wędliny, napoje, słodycze, alkohole, chemia domowa, kosmetyki i inne). ASM Sales Force Agency bada ceny tych samych 40 produktów w 10 sieciach handlowych zarówno w sklepach tradycyjnych jak i w kanale e-commerce.

Tagi: ASM Sales Force Agency Inflacja Patryk Górczyński Raport
Oceń artykuł:

Źródło: ASM

Zobacz także

Rekordowa inflacja, ceny żywności nie hamują

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.