ROS Retail Outlet Shopping podsumowuje 2021 rok

2022-02-23 | 20:23

Wzrost odwiedzalności, wzrost obrotów, ukończone inwestycje budowlane, nowe umowy i zmiana zachowań klienta. ROS Retail Outlet Shopping podsumowuje ostatni rok na polskim rynku.

Minione dwa pandemiczne lata mocno dotknęły rynek handlu detalicznego. Lockdowny i ogólne spowolnienie gospodarki dały się we znaki zarówno zarządcom centrów handlowych jak i właścicielom sklepów. Operator centrów Designer Outlet – ROS Retail Outlet Shopping podsumowując kilkanaście ostatnich miesięcy wskazał główne obszary, które niewątpliwie zdefiniowały rynek outletowy w Polsce.

Współpraca – tylko elastyczna

Nowa, nieznana rzeczywistość wymagała podejmowania błyskawicznych decyzji i indywidualnego podejścia do partnerów biznesowych. Wyniki sprzedaży i odwiedzalności pokazały jednak siłę marki Designer Outlet, która nie straciła zaufania w czasie obostrzeń sanitarnych, a problem ten niestety dotknął wiele punktów sprzedaży nie tylko w Polsce.

– Wyzwanie, jakim była covidowa niepewność spowodowało, że jeszcze bardziej zacieśniliśmy dotychczasowe relacje na linii zarządca-najemca. W każdym obiekcie dyrektorzy centrów, managerowie marketingu i do spraw handlowych byli w stałym kontakcie ze sklepami podczas przestojów. Wiedzieliśmy, jak wygląda sytuacja w każdym z nich, a trzeba podkreślić, że pandemia w różnym stopniu dotknęła najemców. Dzięki temu potrafiliśmy przygotować dedykowane pakiety pomocowe w zależności od sytuacji danego sklepu. To zaowocowało utrzymaniem poziomu najmu

– mówi Katarzyna Ciemińska Centre Manager Designer Outlet Warszawa.  

Żaden z najemców w centrach Designer Outlet w Polsce nie zamknął salonu z powodu trudnej sytuacji pandemicznej, a niektórzy nawet zdecydowali się powiększyć swoje lokale. Miniony rok to m.in. otwarcie największego salonu Adidas w Polsce oraz powiększenie sklepów marek Boss i Lacoste (DOW), otwarcie największego salonu Nike na północy kraju (DOG) i jedynego w województwie śląskim salonu Boss Outlet (DOS).

Dużym wyzwaniem, szczególnie w Warszawie oraz w Sosnowcu, były szeroko zakrojone prace budowlane, oraz przebudowa w Gdańsku. W każdym obiekcie, pomimo uciążliwości inwestycji dla klientów, zostały utrzymane najwyższe standardy zakupowe, co było możliwe dzięki dobrej współpracy z najemcami, którzy rozumieją i wspierają potrzebę rozwoju. Jak zaznacza Katarzyna Ciemińska – W naszej strategii leasingowej w dużym stopniu stawiamy na marki premium, a ta kategoria ma wysokie wymagania dotyczące otoczenia, w którym się znajduje. Modernizacje i rozbudowy sprzyjają pozyskiwaniu nowych najemców zainteresowanych współpracą z centrami Designer Outlet. Możemy pochwalić się wieloma ciekawymi markami, dostępnymi tylko u nas i tymi, które wkrótce pojawią się w naszych obiektach. Warto podkreślić też pewną prawidłowość, że brandy debiutujące w jednym z naszych centrów chętnie decydują się także na otwarcie kolejnego sklepu w pozostałych lokalizacjach. To dowodzi temu, że spełniamy oczekiwania najbardziej wymagających partnerów. 

Miniony rok w liczbach

Okazało się, że rynek sprzedaży outletowej stał się odpowiedzią na nowe potrzeby klientów, czyli przemyślane wydatki oraz inwestycję w jakość w atrakcyjnej cenie. Dopasowana do takich wymagań oferta outletów spowodowała, że ten segment był „wygranym” ubiegłego roku.

Podsumowując ostatni rok w liczbach w polskich centrach Designer Outlet, można zauważyć wzrost odwiedzalności oraz sprzedaży. Wszystkie trzy centra outletowe zarządzane przez ROS Retail Outlet Shopping zanotowały zwiększoną liczbę odwiedzin średnio o 3% versus rok poprzedni. W tym prym wiedzie stołeczny obiekt, w którym po rozbudowie odwiedzalność wzrosła aż o 11% w stosunku do 2020. To spektakularny wynik pomimo problemów spowodowanych pandemią, mniejszą liczbą dni handlowych niż w 2020 i ogólnokrajowymi restrykcjami, w tym zamknięciami sklepów w gorących okresach handlowych: zimowych wyprzedaży i premier wiosennych kolekcji.

Zwiększony footfall naturalnie spowodował też zwiększony poziom sprzedaży w każdym z obiektów. Uśredniając, polskie centra Designer Outlet w tym obszarze w porównaniu do 2020 zanotowały wzrost aż o 21%. A bieżący rok zapowiada się być kontynuacją tego pozytywnego trendu.

Nowe marki i powiększone sklepy

2021 w centrach Designer Outlet to rok premier i powiększania lokali. Mimo niesprzyjających okoliczności zewnętrznych, w pracy działu leasingu nie nastąpiło spowolnienie.

- Pandemia sprawiła, że rynek przeszedł prawdziwą weryfikację. Wniosek jest jeden - to właśnie silne marki okazały się tymi, które w mniejszym stopniu odczuły jej skutki i co więcej, szukały możliwości rozwoju sprzedaży. Ten czas należał głównie do segmentu premium i kategorii sportowej, które w ostatnim czasie wzmocniły ofertę centrów Designer Outlet

– mówi Ireneusz Homa Centre Manager Designer Outlet Gdańsk.

Rozwój, pomimo trudnego ekonomicznie czasu, był możliwy dzięki kilku czynnikom. Przede wszystkim podjęta przed pandemią decyzja o dwóch rozbudowach - powierzchni handlowej w Warszawie i parkingu w Sosnowcu - spowodowała wzrost zainteresowania tymi obiektami. Nowe skrzydło w Designer Outlet Warszawa to 5 500 mkw. GLA wprowadzonego na stołeczny rynek. Dzięki temu centrum powitało kolejne ciekawe marki w większości z segmentu premium. Samych otwarć w minionym roku (w dobudowanej i dotychczasowej części) było niemal 20. Jednocześnie Designer Outlet Sosnowiec oraz Designer Outlet Gdańsk podpisały umowy z nowymi najemcami, które odpowiednio zaowocowały 4 salonami w Sosnowcu i 3 w Gdańsku. W 2022 roku planowane są kolejne otwarcia.

Dodatkowo, wiele marek dostępnych w centrach należących do portfolio ROS wykorzystało czas pandemii i lockdownów na inwestycje w modernizacje sklepów, relokacje i podwyższenie standardu salonu i obsługi.

W Designer Outlet Warszawa aż 12 marek zmieniło lokal na dużo większy, w Designer Outlet Gdańsk powiększono i zmodernizowano 3 sklepy (w tym olbrzymie salony Nike i Adidas).

Omnichannel – strategia w rozwoju

W wyniku pandemii handel stacjonarny wszedł w czas przyspieszonych zmian. Kształtujące się nowe trendy zakupowe wymusiły na centrach handlowych, w tym też outletowych, potrzebę stworzenia wartości dodanej zarówno dla klientów, jak i partnerów biznesowych. By zapewnić bardziej holistyczne doświadczenia zakupowe, wraz z intensywnym rozwojem cyfryzacji i handlu elektronicznego w ostatnich dwóch latach przyspieszyło tempo wprowadzania podejścia „phygital” (połączenie physical i digital). Co to oznacza?

- Wiele marek i producentów rozszerzyło w ostatnich miesiącach swoją obecność online, by dotrzeć do szerszego grona klientów. Większość marek lifestylowych, które sprzedają w sieci posiada też lokale w centrach handlowych, co odpowiada oczekiwaniom wszystkich grup docelowych. Jest to kategoria, w której kupujący czerpią przyjemność z osobistej interakcji z produktem

– mówi Dariusz Obołończyk Centre Manager Designer Outlet Sosnowiec.

Dlatego połączone działania online i offline zyskały na znaczeniu dzięki np. usługom takim jak wirtualne zakupy, kliknij i odbierz, a także poprzez działania w mediach społecznościowych. – W Designer Outlet wdrażamy działania nakierowane na lojalność klientów poprzez marketing cyfrowy czy stawiając na rozwój customer experience w naszych centrach. To kluczowe czynniki, które będą kształtować przyszłość handlu detalicznego. Pomimo wyzwań optymistycznie patrzymy na ten kierunek rozwoju rynku. Widzimy, że takie hybrydowe rozwiązania wysoko pozycjonują nasze obiekty handlowe w Polsce, gdzie centra Designer Outlet są atrakcyjnymi miejscami zakupów z wyjątkowym wyborem marek premium, ciekawą architekturą i cenami zawsze niższymi o 30 do nawet 70%. To właśnie w rynku outletowym podejście „phygital” toruje nam drogę w przyszłość – wyjaśnia Dariusz Obołończyk.

Tagi: Dariusz Obołończyk Designer Outlet Gdańsk Designer Outlet Sosnowiec Designer Outlet Warszawa Ireneusz Homa Katarzyna Ciemińska ROS Retail Outlet Shopping
Oceń artykuł:

Źródło: ROS

Zobacz także

ROS Retail Outlet Shopping podsumowuje 2021 rok

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.