Synergia kanałów retail oraz e-commerce z logistyką w tle

2023-03-02 | 08:00

Jeszcze kilkanaście lat temu, wiele firm nie podchodziło do kanału e-commerce w sposób strategiczny ze względu na bardzo małą wartość  e-sprzedaży w stosunku do sprzedaży sieci detalicznej. Co więcej  marki/sieci handlowe obawiały się kanibalizacji sprzedaży, a pomiędzy kanałami  dochodziło do niezdrowej rywalizacji. Na szczęście to przeszłość.


Obecnie kanały on-line oraz off-line nie dość, że się uzupełniają to praktycznie stanowią całość, a jednocześnie każdy z nich dostarcza drugiemu dodatkowych wartości.

Punkty styku: Klient

Z jednej strony retail, np. sklepy w galeriach handlowych są jednym z generatorów ruchu e-sklepów poprzez:

  • Zaoferowanie przez obsługę sklepu przystąpienia do programu lojalnościowego – poprzez zainstalowania aplikacji mobilnej
  • Złożenie przez obsługę sklepu e-zamówienia w przypadku braku danego produktu (np. rozmiaru) w punkcie handlowym

Z drugiej strony e-sklep może także dostarczyć dodatkowych wartości retailowi, przykładowo:

  • Oferując możliwość odbioru lub zwrotu e-zamówień w swoich sklepach stacjonarnych tworzy się opcja dosprzedaży w punkcie handlowym lub minimum dotarcia z informacją o nowych produktach czy kolekcji
  • Przeprowadzając pilotaż na zainteresowanie nowym produktem, gdyż łatwiej i taniej taki test jest przeprowadzić w kanale on-line, a w przypadku zainteresowania kupujących wdrożyć daną ofertę w sieci detalicznej.

Punkty styku: Logistyka

  • Bez względu na kanał sprzedaży, w celu osiągnięcia sukcesu sprzedażowego niezbędna jest sprawna obsługa logistyczna.
  • Operator logistyczny (taki jak Arvato Supply Chain Solutions) pomaga firmom w kompleksowym zarządzaniu łańcuchem dostaw, co pozwala budować przewagę konkurencyjną i przede wszystkim pozytywnie wpływa na zadowolenie klientów końcowych.

Obsługa logistyczna (fulfillment magazynowy) realizowany jest w dwóch modelach:

  • Kompleksowa obsługa kanału B2B (hurt/retail) oraz B2C (e-commerce) we jednym magazynie, na bazie wspólnego zapasu – zazwyczaj dotyczy małych i średnich projektów
  • Odrębna obsługa kanałów B2B (hurt/retail) oraz B2C (e-commerce) w dwóch różnych magazynach – zazwyczaj dotyczy dużych projektów.

Dostawy do sklepów stacjonarnych:

  • W przypadku prowadzenia obsługi logistycznej kanału B2B (retail) – praktycznie codziennie lub w odstępach kilkudniowych mamy zasilanie (replanishment) punktów sprzedaży
  • Natomiast, w przypadku wykorzystywania sklepów stacjonarnych jako punkty odbioru, część e-zamówień zostaje dodatkowo przesortowane i spakowane do kartonów zbiorczych, które ostatecznie trafią do konkretnych sklepów stacjonarnych.

Zwroty:

  • Jak pisałem już wcześniej, zwroty z kanału B2C (e-commerce) także mogą trafić do sklepu w galerii handlowej
  • Jednakże w tym miejscu chciałbym podkreślić jak ważna jest sprawna obsługa zwrotów sezonowych ze sklepów stacjonarnych (kanał B2B), które powinny być szybko przeprocesowane w magazynie logistycznym, aby za chwilę pojawić się jako… ostateczna wyprzedaż w e-sklepie (kanał B2C).

Podsumowując:

Przenikanie się klientów, a także operacji biznesowo-operacyjnych pomiędzy kanałami B2B (retail) oraz B2C (e-commerce) to w dzisiejszych czasach standard/wymóg. Bardzo ważna jest komunikacja: marki/sieci do Klienta: Zapraszamy…bez względu na kanał sprzedaży! Jednocześnie, nie mniej ważne są sprawne operacje logistyczne, które potwierdzą konsumentowi właściwą decyzję o skorzystaniu z zaproszenia. Cały cykl można porównać do znanego powiedzenia/sytuacji: „Pierwszy samochód sprzedaje salon, ale drugi samochód sprzeda serwis.”

Tagi: Arvato Supply Chain Solutions e-commerce Logistyka retail
Oceń artykuł:

Fot: Arvato Supply Chain Solutions Źródło: Arvato Supply Chain Solutions

Synergia kanałów retail oraz e-commerce z logistyką w tle

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.