Sztuka niemarnowania żywności według Lidl Polska

2021-09-14 | 10:00

Niemarnowanie żywności to sztuka. Każdy może być artystą i nie marnować produktów spożywczych. Takimi słowami, w swojej najnowszej kampanii edukacyjnej, Lidl Polska zachęca wszystkich do walki z tym zjawiskiem. Partnerami akcji są Caritas Polska oraz Federacja Polskich Banków Żywności.

377 tys. ton pomidorów każdego roku trafia do śmietnika. To tak jakby zmarnować 90 km2 ziemi uprawnej, 57 mld litrów wody oraz 7 mln godzin pracy. Pozbywając się tych warzyw emitujemy 312 tys. ton gazów – to tyle co 55 tys. aut wciągu roku (dane EPRS). 

Zmiany są konieczne i możliwe do osiągnięcia wspólnymi staraniami. W swojej najnowszej kampanii edukacyjnej „Sztuka niemarnowania” sieć Lidl Polska opowiada, jakie kroki podjęła wspólnie ze swoimi partnerami oraz co jeszcze da się zrobić, aby nie marnować żywności. 

Jak robić zapasy, aby nie marnować jedzenia?

Przygotowania do działania w duchu zero waste rozpoczynają się już na etapie planowania zakupów.

  • W pierwszej kolejności należy zaplanować jakie posiłki planujemy przygotować w najbliższym czasie oraz jakich składników chcemy użyć. 
  • Następnie konieczny jest przegląd produktów, które już znajdują się w kuchennych szafkach i spiżarniach. Często okazuje się, że część z nich konsumenci już posiadają. Należy zatem skorzystać z zapasów ze zbliżającym się terminem przydatności do spożycia. 
  • Ostatnim istotnym elementem przygotowań jest stworzenie listy zakupów, która powinna zawierać tzw. „suche artykuły”, które mogą być długo przechowywane oraz świeże owoce, warzywa i mięso, które planujemy spożyć w krótkim czasie. W ten sposób zapewnimy sobie różnorodne i pełnowartościowe posiłki.

Co więcej, gromadząc produkty, które nadają się do długoterminowego przechowywania zawsze możemy przygotować z nich posiłek, nie wychodząc z domu. Należą do nich m.in. makaron, kasza i ryż, przetwory, płatki owsiane, mrożonki, bakalie oraz mąka. Pamiętajmy jednak o tym, żeby regularnie weryfikować ich daty przydatności do spożycia.

Konserwowanie to z kolei sposób na to, aby świeże produkty, jeżeli nie spożyjemy ich od razu, zostały z nami na dłużej. Do najbardziej popularnych metod konserwowania należą – mrożenie oraz suszenie, kiszenie, które ma zastosowanie dla wielu warzyw i owoców, marynowanie oraz peklowanie.   

Kreatywność w kuchni również jest bardzo cenna. Zanim wyrzucimy jakikolwiek składnik lub resztki produktu możemy zastanowić się, czy jednak można go jeszcze przetworzyć, jak np. przyrządzić chipsy z obierek po ziemniakach według prostego przepisu. 

W najnowszej kampanii „Sztuka niemarnowania” sieć Lidl Polska zachęca wszystkich klientów do bycia artystą i uprawiania sztuki kulinarnej w rytmie zero waste! Sieć przygotowała specjalny e-book z przepisami na dania przygotowane z resztek i bez resztek.

Jakie działania w zakresie niemarnowania żywności podejmuje Lidl Polska? 

Firma Lidl Polska podkreśla, że w ramach całego łańcucha dostaw optymalizuje zamówienia oraz dostawy żywności w taki sposób, aby na sklepowych półkach znajdowało się dokładnie tyle produktów, ile potrzebują klienci. Dodatkowo, we wszystkich swoich sklepach Lidl Polska prowadzi własny projekt „kupuję, nie marnuję”, który ma na celu wsparcie sprzedaży produktów w pełni wartościowych, ale o zbliżającym się terminie przydatności do spożycia. Przeceny sięgają nawet -70%. Od początku swojej działalności Lidl Polska współpracuje z Caritas Polska oraz Federacją Polskich Banków Żywności. Wspólnie podejmuje działania edukacyjne w zakresie niemarnowania żywności. Uczestniczy także w projekcie jadłodajni Caritas. Sieć każdego roku organizuje wspólnie z partnerami zbiórki żywności dla potrzebujących w sklepach Lidl Polska.

W ramach działań wynikających z ustawy o przeciwdziałaniu marnowaniu żywności, od początku jej obowiązywania Lidl Polska przekazał 94 519 kg żywności, o wartości blisko 1,53 mln zł do Caritas Polska.

Ponadto firma wydała także prawie 24 767 kg artykułów nieżywnościowych (jak np. pasty do zębów, szampony) o wartości ponad 714 tys. zł.

Lidl Polska pomaga także swoim dostawcom w przekazaniu towarów, które mogłyby się zmarnować z różnych powodów na etapie produkcji i dystrybucji. Od początku 2021 firma pośredniczyła w przekazaniu blisko 23 ton żywności o wartości ponad 390 tys. zł.

Warto także podkreślić, że owoce, warzywa oraz pieczywo, które stracą świeżość, są przekazywane przez Lidla do dalszej przeróbki na biogaz. Zatem wszystkie działania sieci Lidl Polska dążą do możliwie najlepszych rozwiązań wokół niemarnowania żywności.

Kampania „Sztuka niemarnowania” potrwa od poniedziałku, 13.09 przez trzy tygodnie. Partnerami merytorycznymi akcji są Caritas Polska oraz Federacja Polskich Banków Żywności. Za kreacje odpowiada agencja brand experience VMLY&R. 

Tagi: Federacja Polskich Banków Żywności Lidl Lidl Polska Caritas Polska
Oceń artykuł:

Źródło: Lidl Polska

Sztuka niemarnowania żywności według Lidl Polska

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.