ZPPHiU: W matni pandemii – czemu nikt nam nie pomaga?

2021-04-23 | 11:00

Skala zjawisk, jakie wywołała pandemia powoduje, że tracimy realny punkt odniesienia. Za wielkimi liczbami i dyskusją polityczno-gospodarczą stoją jednak nadal realne historie przedsiębiorstw i dramaty konkretnych ludzi. ZPPHiU walczy na wielu frontach, by ratować 200 tysięcy miejsc pracy a w tym samym czasie przedstawicielka tej organizacji, Magdalena Rojewska z Exchange Group mówi: „czujemy się odpowiedzialni za los 200 osób, z którymi od 20 lat budujemy firmę”. Exchange Group jest przykładem pracodawcy, który rozkłada ręce wobec paradoksów pandemicznych regulacji i nie widzi światełka w tunelu. 

Exchange Group to największa w Polsce sieć kantorów zlokalizowanych w centrach handlowych w całym kraju. To równocześnie jedyny przedstawiciel branży kantorowej w ZPPHiU. Exchange Group jest przedstawicielem grupy firm jednocześnie skazanych na zamknięcie i pozbawionych jakiegokolwiek rządowego wsparcia. Niekorzystny splot absurdalnych okoliczności wywołanych nakładającymi się lub wykluczającymi nawzajem przepisami powoduje, że sieć kantorów od roku nie może ani działać ani liczyć na pomoc państwa. To ostatni moment, żeby wskazać na przykład tej branży zanim setki ludzi stracą pracę.

Sieć działa wyłącznie stacjonarnie, poza rynkiem e-commerce. Oprócz wymiany walut oferuje klientom dodatkowe usługi: przekazy pieniężne Western Union, skup i sprzedaż złota, zwrot podatku – TAX FREE, posiada również w sprzedaży własne, logowane sztabki złota. Pandemia zatrzymała plany wprowadzania kolejnych usług.  

W pierwszych tygodniach pandemii i lockdownu sieć zwróciła się do Ministerstwa Zdrowia o opinię prawną dotyczącą możliwości funkcjonowania placówek w galeriach handlowych. Otrzymała odpowiedź odmowną. W ocenie Ministerstwa Zdrowia działalność kantoru nie znajduje się wśród działalności wymienionych jako wyjątki od zakazu: „Dlatego też należy uznać, że możliwości prowadzenia działalności kantorowej w galeriach handlowych jest zabroniona.” W przeciwieństwie do wielu innych kantorów, które pomimo zapisów pozostają otwarte, sieć respektując prawo zamknęła swoje placówki i zachowywała się tak w przypadku wszystkich kolejnych lockdownów. 

Firmie udało się pozyskać środki z tzw. pierwszej tarczy i na tym skończyło się wsparcie państwa. Pierwsze tygodnie maja 2020 roku - w porównaniu do odpowiednich w roku 2019 - przyniosły dramatyczny, sięgający 70% spadek obrotów przy jednoczesnym spadku odwiedzalności placówek na podobnym poziomie. Zamknięcie granic kraju dla obcokrajowców oraz zamrożenie branży turystycznej pozbawiły kantory niemal zupełnie klientów. 

Jesienią 2020 pojawił się nowy wątek – klasyfikacja PKD i firmy włączone lub wykluczone z pomocy państwa. Działalność kantorowa to działalność regulowana znajdująca się pod nadzorem NBP, wymagane dla niej PKD to 66.12 Z (Działalność maklerska związana z rynkiem papierów wartościowych i towarów giełdowych). W sytuacji, gdy wiele nowych PKD zostało dołączonych do działań pomocowych, wiele firm mogło zmodyfikować kody, by pomoc otrzymać. Siec kantorów nie ma takiej możliwości. Samo brzmienie kodu może również wymykać się analizom zmierzającym do udzielenia pomocy branżom poszkodowanym przez kolejne lockdowny.

Niemal 200 zatrudnionych lojalnych pracowników, wszyscy od lat na umowach o pracę jest zagrożonych. Ci ludzie budowali wraz ze mną firmę, a dziś  nie możemy pozwolić im pracować i nie otrzymujemy żadnych środków, by ich ratować. Mamy przez cały czas stałe koszty przy równoczesnym 100% spadku przychodów. A Państwo udaje, że nas nie ma. Jak długo możemy wytrzymać? Przecież przez ostatni rok przepracowaliśmy zaledwie osiem miesięcy

- nie kryje rozgoryczenia Magdalena Rojewska, Dyrektor ds. rozwoju w Exchange Group.

Już wiele miesięcy sygnalizujemy dramatyczną sytuację niektórych przedsiębiorców – członków Związku Polskich Pracodawców Handlu i Usług. Niezrozumiała jest bezwzględność decydentów, do których wiedza o konsekwencjach ich rozstrzygnięć legislacyjnych, dociera zarówno z mediów, jak i bezpośrednich spotkań. Budowanie dobrego zespołu sprzedaży to lata pracy, szkoleń i setki spotkań rekrutacyjnych. Przypominamy - za każdym PKD stoją przedsiębiorstwa, ludzie i ich perspektywy – w tym przypadku mówimy o  dwustu pracownikach i ich rodzinach. Z czego wynika niewzruszone stanowisko rządu?

- komentuje Zofia Morbiato, Dyrektor Generalna ZPPHiU.

Tagi: Zofia Morbiato ZPPHiU Magdalena Rojewska Exchange Group
Oceń artykuł:

Fot: Pixabay Źródło: ZPPHiU

Zobacz także

ZPPHiU: W matni pandemii – czemu nikt nam nie pomaga?

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.