Sklepy odzieżowe zajmują znaczą część powierzchni każdego centrum handlowego. Jednak na wysokość stawek czynszu, wielkość powierzchni oraz lokalizację ma wpływ kilka czynników. O tym jaka wielkość powierzchni najczęściej jest przeznaczana pod sklep odzieżowy oraz czy przyszły najemca ma całkowitą swobodę w wyborze lokalu, czy w jakiś sposób zostaje mu on narzucony opowiada Agnieszka Gach, specjalista ds. komercjalizacji w CH Stara Kablownia Sp. z o.o.
Powierzchnie przeznaczone pod sklepy odzieżowe są zróżnicowane. Skala wielkości lokalu jest uwarunkowana tym czy są one wynajmowane przez sieciowe marki czy też lokalnych najemców, a także zależna jest od asortymentu oferowanego przez najemcę. Powierzchnie lokali oscylują w przedziale od 40 mkw. do 900 mkw. Największa popularnością cieszą się lokale o wymiarach od 60 mkw. do 80 mkw.
Sklepy z odzieżą stanowią znaczną część powierzchni najmu każdego centrum. Dobierając ich lokalizację zwracamy uwagę na to, by sklepy znanych, sieciowych marek były rozproszone, aby wymusić tym naturalną cyrkulację i przepływ klientów. Sklepy odzieżowe z reguły umieszczamy w sąsiedztwie pozostałych lokali z branży odzieżowej oraz sklepów oferujących asortyment taki jak obuwie, dodatki czy galanteria skórzana.
Największą swobodę w wyborze lokalu zarówno pod względem lokalizacji jak i powierzchni mają najemcy, którzy jako pierwsi podpisują umowę najmu w nowo budowanym centrum. Zasadniczo unikamy sytuacji, w których sklep odzieżowy byłby zlokalizowany naprzeciwko marketu spożywczego oraz obok rozrywki takiej jaki kino, kręgielnia etc. Często lokalizację narzuca sam plan centrum. Należy również pamiętać, że poszczególne marki mają przeważnie odgórnie ustalone wymagania dotyczące powierzchni wynajmowanego lokalu, a także jego kształtu. Na etapie budowy centrum istnieje jeszcze możliwość wprowadzania drobnych zmian w projekcie np. przesunięcia ściany działowej by zmniejszyć lub powiększyć wybrany lokal. Takiej możliwości nie mają już nowi najemcy istniejących centrów handlowych.
Na stawkę czynszu w lokalach przeznaczonych pod sklep odzieżowy ma wpływ wiele czynników. Najważniejsze to lokalizacja samego centrum i jego prestiż. Istotna jest również wielkość wynajmowanego lokalu oraz jego usytuowanie w obiekcie. Im większa powierzchnia wynajmowanego lokalu tym niższa stawka czynszu za mkw. W CH Stara Kablownia czynsz dla sklepów odzieżowych waha się od 50 zł/mkw. do 100 zł/mkw.
Nie ulega wątpliwości, że największą liczbę klientów w centrum generują sklepy sieciowych marek. Nie możemy jednak zapomnieć o indywidualnych przedsiębiorcach, zwłaszcza lokalnych handlowcach, którzy są dobrze znani i cenieni w mieście oraz posiadają ugruntowana pozycję na niewielkim obszarze, mimo że nie są siecią. Idealny najemca powinien wykazywać się doświadczeniem w handlu, oferować produkty dobrej jakości, pasujące do profilu centrum handlowego. Najemca indywidualny może przekonać nas do siebie bogatą i oryginalną ofertą oraz asortymentem, który nie jest dostępny w okolicy i pobliskich centrach.
Tagi: