Błędna jest opinia, że wirtualne sklepy odbierają klientów stacjonarnym placówkom

2021-10-25 | 09:04

Nowe technologie ułatwiają zarówno przedsiębiorcom prowadzenie sklepu, jak i klientom robienie zakupów. Świat zmienia się dynamicznie za sprawą rozwiązań cyfrowych, klienci się zmieniają – przedsiębiorcy muszą z tym nadążać, są to ważne narzędzia umożliwiające walkę konkurencyjną - podkreśla Maciej Ptaszyński, Wiceprezes Polskiej Izby Handlu

Dzięki technologii przedsiębiorcy mogą analizować ruch oraz monitorować sprzedaż, pracownicy nie muszą już ręcznie sprawdzać rotacji towaru  – to duża oszczędność czasu. Właściciel szybko otrzymuje dane do analizy – jak zatowarować sklep, tak aby nie zamrażać gotówki w niesprzedających się towarach, a dostarczać to, czego potrzebują akurat jego klienci. Nowoczesne rozwiązania pozwalają także kupującym zamawiać zdalnie produkty z odbiorem w sklepie, w tym niestandardowe, indywidualne artykuły – to wymaga szerokich rozwiązań IT do zarządzania logistyką. Konsument może także dostawać spersonalizowane informacje – reklamy w swojej aplikacji na smartfon, może też w sklepie dostawać podpowiedzi, gdzie są towary, które mogą go zainteresować. Ciekawym rozwiązaniem są inteligentne koszyki – już przy wrzucaniu zakupów klient wie, ile za nie zapłaci. W sklepach bezoobsługowych może szybko uregulować rachunek w zautomatyzowanej kasie lub przez aplikację w smartfonie. Są to interesujące nowinki technologiczne, które z pewnością będą coraz powszechniejsze – jednak należy pamiętać, że dziś nie we wszystkich lokalizacjach się sprawdzą.

Rozwija się sprzedaż internetowa produktów spożywczych. Niektóre sklepy umożliwiły np. zamówienie zakupów, które można gotowe odebrać ze sklepu, co zmniejsza czas przebywania w punkcie handlowym. Można zakładać, iż część konsumentów pozostanie lojalna internetowemu kanałowi sprzedaży – czy to przez przyzwyczajenie, czy na skutek zidentyfikowania jego zalet. Sklepy, które funkcjonują także w sieci bezpieczniej przetrwają ten trudny czas i w przyszłości będą zyskiwać dzięki nowym trendom, jakie teraz się kształtują.  Firmy, które dziś nie rozpoczną transformacji cyfrowej nie będą w stanie nadążyć za rozwojem handlu. Dostęp do innowacyjnych instrumentów może mieć przede wszystkim sklep, który działa w  nowoczesnej sieci franczyzowej. Dla pojedynczych, niezrzeszonych placówek tworzenie zaawansowanych aplikacji i rozwiązań informatycznych byłoby zbyt kosztowne. Dlatego, aby małe i średnie sklepy mogły sprostać walce konkurencyjnej z silnymi dyskontami oraz odnaleźć się na coraz bardziej cyfrowym rynku, powinny się jednoczyć w systemach franczyzowych oraz grupach zakupowych. Otrzymują wówczas  przydatne rozwiązania i narzędzia do sprawnego zarządzania placówką, pozwalające podjąć walkę konkurencyjną o klienta w nowym środowisku handlu detalicznego.

Bardzo rozwinął się też rynek usług dostawczych – artykuły może przywieźć do domu kurier lub możemy je odebrać w wygodnym punkcie np. w sklepie obok domu. To, czy konsumenci korzystają z nowych technologii, zależy od ich wieku oraz miejsca zamieszkania. W tej chwili obserwujemy wejście handlu w zupełnie nową erę, handel oparty tylko na sklepie stacjonarnym powoli odchodzi do historii. Budowane są zupełnie nowe zależności, gdzie głównym elementem jest Internet.

E-handel rozwija się w Polsce bardzo szybko. Ciekawym trendem jest omnichannel – czyli połączenie zakupów wirtualnych z tradycyjnymi, sprzedaż wielokanałowa. Rozwój technologii oraz nowy typ klienta, który jest stale podłączony do Internetu, wymaga od biznesu dostosowania  się do nowych realiów. Nie jest to już tylko sprzedaż tradycyjna, ani sprzedaż w Internecie, a połączenie tych dwóch kanałów. Błędna jest opinia, że wirtualne sklepy odbierają klientów stacjonarnym placówkom. Wystarczy to połączyć i można spodziewać się wzrostów sprzedaży. Sposób ten jest popularny wśród światowych firm, w Polsce też zaczyna być wykorzystywany, zatem jego rozwój będzie dynamiczny. Połączenie kanałów sprzedaży może przybierać różne formy, w zależności od sprzedawanych towarów. Klient może znaleźć towar na półce i obejrzeć go realnie, a kupić wirtualnie lub odwrotnie – wyszukać produkt w Internecie i już zdecydowany nabyć go w sklepie stacjonarnym. Dodanie oferty internetowej zwiększa dostępność produktów, zachęca też do odwiedzenia sklepu tradycyjnego. Ważne, aby klient mógł dokonywać rezerwacji, zwrotów, odbiorów czy sprawdzać dostępność artykułów w danych punktach. Takie zakupy są wygodne i szybkie. A dzisiaj mamy coraz mniej czasu i ochoty na długie chodzenie po sklepach, wpływ ma na to też pandemia. Proces zakupowy, podejmowanie decyzji zaczyna się już w domu przed komputerem, czy w autobusie przy użyciu smartfona. Online sprzedajemy wszędzie i o każdej porze. Ważne jest, aby zachęcić klienta do wybrania naszego sklepu, nie ma większego znaczenia miejsce zakończenia transakcji, czy będzie to Internet czy punkt sklepowy. Buduje to także wizerunek marki sklepu i przyczynia się do lojalności klientów. Przede wszystkim jest to wygodne i generuje wzrost zysków.

Należy zauważać zmiany społeczne, nie odwracać się od nich, a inteligentnie i szybko dostosowywać do nich biznes, być elastycznym – można na tym tylko korzystać.

 

Tagi: Maciej Ptaszyński Polska Izba Handlu
Oceń artykuł:

Źródło: PIH

Błędna jest opinia, że wirtualne sklepy odbierają klientów stacjonarnym placówkom

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.