Wykonane w 2018 roku badanie Edelmana, dotyczące nastrojów i zachowań konsumenckich, wskazało, że 64% respondentów oczekuje, że to właśnie marki zainicjują zmiany, których celem jest poprawa jakości życia – w wielu wymiarach. Jednymi z nich są odpowiedzialność i świadoma postawa marek oraz konsumentów. Ich przejawy obserwujemy już od dłuższego czasu, podkreśla - dla Magazynu Galerie Handlowe - Jakub Olachowski, Senior Strategy Planner, Q&A Communications
IKEA tworzy market w ścisłym centrum miasta, aby wymusić na konsumentach korzystanie z komunikacji miejskiej. Zalando otwiera stacjonarny second-hand. Popularność zyskuje Vinted, a InPost elektryfikuje flotę samochodową. W Szwecji w 2019 roku otwarte zostało centrum handlowe ReTuna, w którym znajdują się sklepy z używanymi rzeczami. To idee, które wzbudzają emocje, wykorzystują obecną lub tworzą nową przestrzeń, a przede wszystkim niosą wiedzę i zyski. Sytuacja win-win.
Skoro marki powinny stać na straży zmian, to muszą dostrzegać rosnącą świadomość ekologiczną konsumentów nowej generacji. Dziś nie wystarczy deklarować chęci zmian, należy je wprowadzać. Green Pressure („zrównoważony konsumpcjonizm”) wymusza wzięcie odpowiedzialności za swoje decyzje, a przestrzeń handlowa powinna zawierać elementy, które te decyzje ułatwiają. Handel stacjonarny (jak i online) powinien pomagać osiągać status świadomego i odpowiedzialnego konsumenta.
Najbliższy czas zwiastuje ciąg dalszy zmian. Zaprojektowane i przemyślane doświadczenie konsumenckie, wygodne i bezpieczne przestrzenie stały się standardem. Customer Experience musi nieść za sobą wartość, z którą utożsamia się coraz bardziej świadomy i zmienny konsument. Dlatego tak ważne, aby handel stacjonarny i obiekty handlowe elastycznie reagowały (analizowały i wprowadzały) na zmiany, które przyniosła pandemia. Jak wskazuje TrendWatching, najbliższy czas powinien zostać poświęcony na wypracowanie usług, które stale dostosowują się do zmieniających potrzeb użytkownika. Sprzedaż łączona (on- + offline) to za mało, potrzebne są wartości oraz prawdziwe zaangażowanie.
To czas na odważne zmiany i obranie nowego kursu. Przygotowanie sceny dla świadomych i odpowiedzialnych konsumentów.