W czasach wszechobecnego smogu i wzrostu zanieczyszczeń na naszej planecie, Natura stawia na ekologiczne rozwiązania. Jak twierdzi Arkadiusz Szczepaniak, Wiceprezes Zarządu ds. Finansowych, Natura Sp. z o.o., dbałość o środowisko naturalne jest obowiązkiem wynikającym chociażby z samej nazwy sieci.
Nasza gazetka promocyjna produkowana jest z papieru w 92% pozyskiwanego z makulatury. Publikujemy również wersję elektroniczną gazetki co pozwala nam od kilku lat sukcesywnie zmniejszać zapotrzebowanie na produkcję egzemplarzy papierowych. Nasza dbałość o drzewa przejawia się również w tym, że zoptymalizowaliśmy obieg dokumentów w firmie i aktualnie większość z nich funkcjonuje tylko i wyłącznie w wersji elektronicznej.
W biurach i drogeriach wprowadziliśmy kilka lat temu segregację śmieci, zbieramy baterie i elektroodpady od naszych klientów. W 2017 roku zebraliśmy 341 ton papieru i tektury, 13 ton opakowań z tworzyw sztucznych oraz 108 ton zmieszanych odpadów opakowaniowych. W drogeriach wycofujemy również stopniowo torby jednorazowe na rzecz toreb papierowych pochodzących z makulatury lub wielorazowego użytku. Aby zmniejszyć ilość odpadów, korzystamy w dostawach z magazynu do drogerii z pojemników wielorazowego użytku, które eliminują zwiększoną ilość opakowań kartonowych czy foliowych, wykorzystywanych ciągle jeszcze przez wiele firm. Od 2 lat sukcesywnie wymieniamy oświetlenie w naszych drogeriach na LED-owe, dzięki czemu pobieramy jako firma coraz mniej energii wytwarzanej głównie w naszym kraju ze źródeł nieodnawialnych. Zoptymalizowaliśmy również łańcuch dostaw. Staramy się aby trasy dostaw były skonstruowane w ten sposób, żeby jedno auto mogło dostarczyć towar do jak największej ilości drogerii na trasie przejazdu.
Nie przez przypadek wybraliśmy lokalizację dla naszego biura. Budynek w którym mieści się biuro naszej spółki, jest zielonym budynkiem przyjaznym użytkownikom i środowisku, co zostało potwierdzone amerykańskim precertyfikatem LEED CS na najwyższym poziomie PLATINIUM. Oznacza to, że m.in. że woda wykorzystywana do spłukiwania toalet czy podlewania roślin w atriach jest wodą w 100% deszczową. Zastosowane w konstrukcji duże przeszklenia pozwalają na oszczędność energii wykorzystywanej do doświetlenia powierzchni biurowych. Inteligentny system oświetleniowy posiadający czujniki ruchu i zmiany natężenia światła również wpływa na zmniejszenie poboru energii elektrycznej. Na terenie kompleksu znajdują się punkty ładowania samochodów elektrycznych oraz stacja Veturilo.
W naszej działalności staramy się wdrażać wszystkie założenia filozofii zero waste, które są możliwe do zrealizowania. Kilka przykładów już wymieniłem, ale jest cały szereg mniejszych działań, które mają miejsce w naszej firmie. Nie wymagają ogromnego zaangażowania a przynoszą dobre dla środowiska efekty. Ustawienie druku na druk dwustronny w odcieniach szarości. Różnica niewidzialna gołym okiem, a wpływająca na zużycie tuszu. Wyznaczone miejsce, w którym gromadzimy kartony nadające się do ponownego użytku, papier zadrukowany z jednej strony wszystko to wykorzystujemy ponownie. Mydło w łazienkach jest dolewane z dużych opakowań uzupełniających. Woda dla gości w naszych salach konferencyjnych, magazynie centralnym pochodzi z dystrybutora, nie z butelki. Oczywiście to mało i dużo zarazem. Mało bo to drobne rzeczy, ale dużo bo wpływa na ochronę środowiska i sprawia, że przy niewielkim wysiłku możemy realnie wpływać na jego stan.
W naszej ofercie pojawia się coraz więcej produktów kosmetycznych opartych o składniki naturalne lub w 100% naturalne nie szkodzące środowisku lub wytworzone w zgodzie z ekologią. Zgodnie z panującą dzisiaj modą nasi klienci chcą żyć zgodnie z naturą we wszystkich aspektach swojego życia (zdrowo się odżywiając, używając produktów eco, bio, vege, czy dbając o ochronę środowiska poprzez korzystanie np. z toreb wielorazowego użytku, czy wspierając inicjatywy takie jak sadzenie drzew wspólnie z nami).
Nie trzeba popadać w skrajności, wystarczy zacząć od małych rzeczy jak np. zabieranie swojej torby na zakupy. Poproszenie w kawiarni o wlanie kawy do ceramicznego kubka, a nie papierowego (nawet jeśli nie dostaniemy za to rabatu – śmiech). W produkcji coraz popularniejsze jest „odsztucznianie” plastiku, wprowadzenie zmian w procesach technologicznych, w których można zastosować przyjazne środowisku materiały. Owszem, często są one droższe od powszechnie stosowanych, jednak znacznie podnoszą postrzeganą jakość i wartość produktu, wzmacniając pozytywny wizerunek marki i zwiększając zaufanie konsumentów. Można np. zmienić opakowania produktów na takie, które pochodzą z recyclingu bądź są biodegradowalne.
Wiemy, że konsument dzisiaj jest znacznie bardziej świadomy niż kilka lat temu. Nie interesuje go jedynie cena i skuteczność działania produktu. Już nie tylko jego skład i pochodzenie produktu ma znaczenie. Klient chce wiedzieć, czy kupowany przez niego towar powstał zgodnie z pewnymi normami, czy jego produkcja nie odbywała się kosztem praw człowieka albo środowiska.