Zdecydowana większość firm zarządzających obiektami handlowymi lub sieciami handlowymi stawia swoim kandydatom jako warunek konieczny znajomość branży retail. Doświadczenie po jednej lub drugiej stronie jest jednym z ważniejszych czynników decydujących o sukcesie zatrudnienia w tych rolach - zauważa Cezary Holenderski, Młodszy Kierownik Sieci Sprzedaży, Wyjątkowy Prezent.
Zarówno stanowisko Leasing Managera, jak i Kierownika Sieci Sprzedaży wymaga wysoko rozwiniętych umiejętności interpersonalnych. Do tych najważniejszych zaliczyłbym umiejętności negocjacyjne, komunikacyjne oraz pracy zespołowej. Kolejną ważną umiejętnością jest znajomość języków obcych. W przypadku pracy po stronie centrum handlowego trzeba mieć na uwadze, że będziemy rozmawiać z różnymi najemcami, których firmy wywodzą się z całego świata. Niezbędne doświadczenie potrzebne do pracy na ww. stanowiskach może różnić się od siebie w zależności od pełnionej roli, przy czym bez wiedzy na temat funkcjonowania obiektów handlowych może być trudno. Podobnie jest przy zarządzaniu siecią sklepów – doświadczenie oraz wiedza merytoryczna jest kluczem do osiągnięcia wszystkich założonych celów. Dodatkowo osoby te powinny mieć wiedzę techniczną przynajmniej w stopniu podstawowym, która potrafi być nieoceniona np. podczas planowania aranżacji sklepu lub jego wykończenia.
Praca zarządcy obiektem handlowym lub siecią sprzedaży nie należy do najłatwiejszej, przy czym trzeba umieć sobie pomagać i wiedzieć, gdzie można znaleźć „pomocną dłoń”, dzięki której zaoszczędzimy trochę czasu, co bezpośrednio przełoży się na zaoszczędzone pieniądze. Jest bardzo dużo firm zewnętrznych, które ułatwiają nam tę pracę. Począwszy od agencji reklamowych, które przejmą część lub wszystkie obowiązki związane z promocją marki. Poprowadzą całą kampanię, zajmą się PR brandu oraz zorganizują potrzebne konkursy czy przeprowadzą eventy, które pozytywnie wpłyną na rozpoznawalność marki, co przełoży się na sprzedaż firmy. Zarządzający sieciami handlowymi mogą liczyć na wsparcie i gotowe rozwiązania firm np. produkujących meble do sklepów czy aranżacyjnych całych wnętrz oraz tych zapewniających niezbędnych ludzi do pracy.
Praca w branży retailowej od zawsze zmaga się z różnymi regulacjami prawnymi. Dlatego też chcąc pracować i rozwijać się w tej branży, musisz być elastyczny. Prostym przykładem będą obostrzenia odnośnie niedziel handlowych. To właśnie branża handlowa musiała dostosować najbardziej swoje działanie do wymogów ustawy. A to tylko jeden z wielu przykładów. Nie sposób nie zauważyć, że w tym sektorze działanie musi być jak najbardziej dopasowane do potrzeb i preferencji Klientów, a te często zmieniają się lub zwyczajnie rosną. To także jeden z aspektów, z którymi trzeba się zmierzyć, chcąc efektywnie działać w tej branży.