Ewolucja usługi technicznego utrzymania w dobie pandemii

2022-03-28 | 09:00

Najwyższą wartością, jaka przyświeca nam w dostarczaniu usługi naszym Klientom to bezpieczeństwo i wygoda dla użytkowników oraz szeroko rozumiana optymalizacja. W dobie pandemii Covid-19 hasła te zyskują na dodatkowym znaczeniu, dlatego poza rozbudową działań dotyczących instalacji technicznych wprowadzamy szereg zmian w samym modelu realizacji usługi.


W przypadku instalacji technicznych zagrożenie epidemiologiczne wymusza na nas szczególnie zwrócenie uwagi na ponowne wykorzystanie powietrza w obiekcie. W przypadku rekuperacji z zastosowaniem wymiennika krzyżowego nie ma ryzyka mieszania się powietrza świeżego z wywiewanym na zewnątrz (strumienie powietrza nawiewanego i usuwanego są całkowicie rozdzielone). Natomiast przy wykorzystaniu wymiennika obrotowego odzyskującym nie tylko ciepło, ale również wilgoć, z uwagi na fakt, iż tą samą część bębna opływa na zmianę jeden i drugi strumień powietrza, może dojść do przenikania wirusa. W tym przypadku konieczne jest zastosowanie dodatkowych instalacji, które za pomocą światła UV dezynfekują powietrze.

Na powierzchniach biurowych praca w trybie home office wymusza na firmach serwisowych konieczność stałego monitorowania i korygowania parametrów pracy instalacji c.o. jak i klimatyzacji. Na etapie projektu zakłada się zyski energii cieplnej, jaką wytwarzają pracownicy i sprzęt biurowy. Człowiek generuje energię cieplną w granicach 100W/h, komputer osobisty od 80 do 100W/h, drukarka sieciowa od 320 do 550W/h, nie wspominając o sprzęcie AGD w pomieszczeniach socjalnych. W takim przypadku ograniczenie ilości osób przebywających w biurze wymusza konieczność zwiększenie ilości dostarczanej energii cieplnej w celu zrekompensowania braków i utrzymania parametrów granicznych. W tym przypadku istotne jest monitorowanie pracy systemów w BMS, ich właściwa interpretacja przez wykwalifikowaną kadrę oraz umiejętna regulacja. Pomocny w tym obszarze jest audyt analizujący parametry istniejącej instalacji, jej stan techniczny oraz poziom sprawności (zakamieniona instalacja c.o. charakteryzuje się niską sprawnością i napowietrzeniem medium). W starszych obiektach pogłębia to niedobór ciepła zapoczątkowany przy  wymianie oświetlenia bytowego u najemców gdzie na dużą skalę wymieniano oświetlenia na LED. W przypadku oświetlenia LED praktycznie cała energia wykorzystywana jest na wytworzenie światła przy znikomym generowaniu ciepła.

Fala zwiększonej liczby zachorowań wymusza konieczność odseparowania serwisów i Zarządcy działających w budynku. W tym przypadku zastosowanie znajdują narzędzia IT, które w sposób transparentny  pozwalają na gromadzenie zgłoszeń i przebiegu ich realizacji, archiwizowania protokołów z przeglądów wymaganych prawem. Dodatkowo pozwalają na zdalny pomiar poziomu satysfakcji realizacji usługi. Zastosowanie nowoczesnych platform CAFM gwarantuje, iż gromadzone w czasie rzeczywistym dane mogą być dostępne każdemu uczestnikowi procesu, co przekłada się na niezakłóconą realizację działań a w przypadku konieczności zapewnienia zastępstwa, do szybszego wdrożenia. Dodatkowo zastosowanie platformy pozwalające na prowadzenie telekonferencji niweluje ograniczone możliwości spotkania się na obiekcie i daje komfort Stronom, iż na bieżąco są omawiane najważniejsze zagadnienia.

Te kilka kluczowych działań, z całej gamy wykorzystywanych na co dzień w pracy z naszymi Klientami, pozwoliła utrzymać ciągłość świadczonej usługi i bezpieczne funkcjonowanie obiektów na przestrzeni ostatnich lat.


O autorze:

Adam Chęcmanowski, Kierownik Projektów w firmie INNOVATIVE FACILITY MANAGEMENT POLSKA Sp. z o. o. Posiada ponad 20 letnie doświadczenie w branży związanej z gospodarką nieruchomościami w tym od ponad 10 lat z obsługą techniczną nieruchomości. Zarządzał zespołami odpowiedzialnymi za obsługę techniczną między innymi Stadionu PGE Narodowy w Warszawie, kilkunastu Galerii Handlowych zlokalizowanych w największych miastach Polski. Dodatkowo pełnił funkcję Z-cy Dyrektora ds. eksploatacji oraz Dyrektora ds. nieruchomości w Spółkach Skarbu Państwa. Jest licencjonowanym Zarządcą Nieruchomości.

Tagi: Innovative Facility Management Adam Chęcmanowski
Oceń artykuł:

Fot: Innovative Facility Management Źródło: Innovative Facility Management

Ewolucja usługi technicznego utrzymania w dobie pandemii

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.