W odpowiedzi na zmianę otoczenia biznesowego, przeformatowaliśmy praktycznie każdy obszar naszej działalności. O ile wcześniej VRG rosła przez regularny przyrost metrów kwadratowych, od 2020 roku (po wybuchu pandemii) skupiliśmy się na optymalizacji sieci w oparciu o kryterium rentowności poszczególnych sklepów. Uczymy się na doświadczeniach trudnego 2020 i wprowadzamy wiele innowacji operacyjnych. Postawiliśmy na rozwój e-commerce. Sukcesywnie doskonaliliśmy nasze procesy logistyczne, aby coraz sprawniej obsługiwać zamówienia klientów. Zmieniamy silniki sklepów internetowych, aby w 2021 jeszcze skuteczniej sprzedawać w kanale online i przez komórki.
Tak. Pod kątem asortymentu zeszły rok przyspieszył obserwowane wcześniej trendy rozluźniania dress code i zmiany definicji stroju formalnego. Widzieliśmy ten trend już wcześniej, ale COVID-19 i wymuszone przejście na pracę zdalną stały się dodatkowymi katalizatorami tego procesu. Idąc za oczekiwaniami konsumentów rozszerzyliśmy asortyment. Dziś klient może w naszym sklepie Vistula czy Bytom zaopatrzyć się w każdy element „total look” – od eleganckich i wygodnych zestawów do pracy, na uroczystość rodzinną czy na weekend, przez koszule po dresy. Do tego buty, bielizna, t-shirty, jeansy, kurtki, spinki do mankietów, torby czy perfumy. Również w markach Wołczanka i Deni Cler pojawia się coraz więcej dzianin i strojów nieformalnych.
Od niemal roku jesteśmy narażeni na konieczność stosowania się do obostrzeń – często ogłaszanych w ostatniej chwili. To powoduje frustrację zarówno po stronie wynajmujących, jak i właścicieli centrów handlowych. Celem każdej ze stron jest realizacja jej interesów biznesowych. Ostatnie miesiące to pasmo negocjacji. Wydaje się, że sytuacja powoli się klaruje. Prowadzimy indywidualne rozmowy z najemcami, z wieloma mamy długoletnie relacje. Zarówno my, jak i galerie handlowe liczymy na to, że powoli będziemy wracać do większej stabilności i możliwości zwiększania ruchu.
Trudno jest mi mówić w imieniu wszystkich. Widzimy natomiast czym kierują się nasi konsumenci. Klientów od zawsze przyciąga wysoka jakość naszych produktów, połączona ze spersonalizowaną obsługą. Wielu z naszych klientów od wielu lat wraca do konkretnego salonu i prosi, aby obsługiwała go np. Pani Ewa czy Pan Maciej. Mają pewność, że oni im doradzą, są profesjonalistami. Naszym celem jest zagwarantowanie klientowi najlepszego doświadczenia zakupowego – czegoś ponad zwykłą wizytę w sklepie.
Od kilku lat w modzie obserwowana jest rewolucja lub jak kto woli - ewolucja. Unisex, athleisure (łączenie garnituru z formalem), ubrania oversize. Tradycja zawsze będzie widoczna w kolekcjach naszych marek. Garnitury i koszule to nasze DNA. Jednocześnie jesteśmy otwarci, chcemy się zmieniać. Śledzimy trendy i odpowiadamy na potrzeby naszych klientów. Garnitury damskie to ukłon w stronę współczesnej kobiety, ale także widoczny w ostatnich latach trend. Mówi się, że garnitur powinien znaleźć się w każdej szafie. Wierzymy, że dotyczy to również kobiet i każda z nich powinna mieć garnitur w swojej garderobie – na co dzień i na wielkie wyjścia. Najlepiej, jeśli będzie to dobrej jakości garnitur polskiej marki.
W DNA mamy odzież formalną, ale podążamy za trendami. Wraz ze zmianą oczekiwań klientów, zmienia się nasz asortyment. Vistula Move jest przeznaczona dla aktywnych mężczyzn, którzy chcą realizować sportowe pasje i jednocześnie wyglądać nowocześnie. Linia zawiera pełny asortyment produktów – T-shirty, longsleeve w wariancie klasycznym i ze stójką, bluzy rozpinane i hoodie, klasyczne rozpinane kurtki i anorak, spodnie dresowe w wariantach ze ściągaczami i bez, a także buty, skarpety i czapki, które razem tworzą spójną całość. Vistula Move to pierwszy krok w kierunku mody sportowej, którą będziemy rozwijać w kolejnych sezonach.
Wyzwanie numer jeden dla każdego biznesu działającego w tak niezwykłych warunkach jak pandemia jest stabilizacja. W tym trudnym czasie związanym z Covid-19 bardziej niż kiedykolwiek ważne jest też dbanie o pracowników i klientów – ich bezpieczeństwo fizyczne w trakcie interakcji w naszych sklepach stacjonarnych. Dbanie o morale i motywację zespołów – zmęczonych presją sytuacji, nieprzewidywalnością działalności w salonach, pracą zdalną w centrali, koniecznością radzenia sobie z życiem zawodowym i rodzinnym w sytuacji, kiedy dzieci i rodzice funkcjonują razem w zamknięciu. Zarządzanie łańcuchami dostaw – które w przypadku rynków azjatyckich zostały zaburzone i nadal nie wróciły do normy sprzed epidemii (wyzwaniem jest np. zdobycie miejsca na kontenerowcach kursujących do portów w Europie). Skuteczna sprzedaż w sytuacji, kiedy nastroje konsumenckie pogarszają się, a przedłużający się kryzys gospodarczy uderza w kieszenie coraz większej grupy Polaków.
Dziękuję.