Handel przyszłości będzie cyfrowy i międzynarodowy

2021-12-02 | 09:00

Z każdym rokiem coraz ważniejsza będzie kwestia ekologii. Świadomość zmian klimatycznych jest coraz większa, a i działania rządów państw będzie szła w tym kierunku - podkreśla na łamach projektu Ecommerce Expert Aleksandra Szarmach, Chief Marketing & Sales Officer w Nethansa Sp. z o.o.


 

E-konsument zdecydowanie będzie stawiał na produkty lokalne i baczniej będzie zwracał uwagę na drogę jaką musi przejść towar do jego domu i to z czego jest wykonany.
Jednak nadal priorytetowa będzie też szybkość dostawy. Już dziś nie chcemy czekać na przesyłkę i standardem będzie wymaganie wysyłki jeszcze tego samego dnia co zamówienie. Ważna będzie też jeszcze większa personalizacja. Klient będzie wymagał od sklepu przygotowania kompleksowej i dostosowanej do jego potrzeb oferty.

Zaangażowanie społeczne i troska o środowisko już dziś stanowią istotne trendy, lecz nie są one na tyle silne, aby stawać w szranki z wygodą, szerokim wyborem produktów czy niskimi cenami. Jedno jest pewne: o tym, gdzie będziemy robić zakupy i co wyląduje w naszych koszykach w dużej mierze decydować będą media społecznościowe. Już dziś konsumenci potrafią niemal rzucić się na wcześniej mało popularny produkt wystawiony na Amazonie, po tym jak zobaczyli go w wideo na TikToku.

Od lat obserwujemy galopującą globalizację i centralizację. Doskonale widać to na przykładzie rynku technologicznego, reklamy internetowej czy platform handlowych. O ile nie zaskoczy nas spektakularny piwot, konsument przyszłości egzystować będzie w coraz bardziej scentralizowanym świecie zintegrowanych rozwiązań technologicznych. Co za różnica, czy zakupy zrobimy na Allegro, Amazon czy w prywatnym sklepie internetowym, kiedy w koszyku ląduje identyczny produkt, być może nawet od tego samego sprzedawcy? Świadomość tych mechanizmów sprawia, że wygoda, dobry UX i bezpieczeństwo liczyć się będą bardziej niż kiedykolwiek wcześniej. A pod tym względem Amazon nie ma sobie równych.  

Wyszukiwarki online to zdecydowanie najpopularniejsze źródło informacji i odkrywania marek podczas zakupów online. Ważne są też kanały marketingowe samych sprzedawców, bo aż 60% konsumentów czyta treści, które są umieszczane w opisach produktu. Nie może być to zatem suchy i mało konkretny tekst, a raczej historia, która będzie budowała siłę marki i chęć nie tylko jednorazowego zakupu, ale też powrotu do niej w przyszłości.

Nie można zapominać też o mediach społecznościowych, które szczególnie dla najmłodszego pokolenia są ważne, gdy decydują się na jakiś produkt. Kampanie reklamowe nie powinny być jednak skupione tylko na marce, a powinny wyjść szerzej i prezentować ważny społecznie aspekt.

Warto też połączyć kampanie w mediach społecznościowych z “livestream shoppingiem”, czyli krótkimi sesjami, na których prezentowane są produkty, ale też można “na żywo” zadać pytania dotyczące jego charakterystyki czy zastosowania.

Zdecydowanie będzie rosła rola dużych marketplaców i całego rynku e-commerce. Najnowsze badania Shaping the Future’s szacują, że sprzedaż online na rynkach globalnych osiągnęła 3,5 bln dolarów w 2020 r., przy czym prognozuje się, że do 2025 r. wartość ta osiągnie 8,8 bln USD, czyli roczny wzrost będzie wynosił ok. przy 20%.
Amazon, jedna z najbardziej rozpoznawalnych marek na świecie, może pochwalić się przychodami za rok 2020 rzędu 386 miliardów dolarów. To czwarta firma technologiczna, która osiągnęła kapitalizację rynkową w wysokości 1 biliona dolarów i szybko zbliża się do 2 bilionów. Jest ona również najlepszym przykładem potęgi, jaką stanowią maretplace'y.

Z wyliczeń ekspertów z CBCommerce dowiadujemy się, że w roku poprzedzającym pandemię obroty w ramach handlu transgranicznego w sieci wyniosły na Starym Kontynencie 143 mld euro. Dla porównania wartość polskiego e-commerce w 2020 roku wyniosła 100 mld, ale złotych – poinformowała firma PwC w lutym tego roku. Paliwa, do rozwoju handlu transgranicznego, dostarczają właśnie platformy typu marketplace. Gdyby nie Amazon i spółka, które odpowiadają za 60% globalnych obrotów, czyli aż 84 mld euro, z Cross-Border Commerce mogłoby być krucho. Platforma założona przez Bezosa jest niepodważalnym liderem w tym segmencie, odpowiedzialnym za jedną czwartą (32 mld euro) transgranicznej sprzedaży online.

Jaki będzie handel przyszłości? Z pewnością cyfrowy i międzynarodowy. Sklepy tradycjonalne będą musiały przejść przeobrażenie. Więcej zakupów online to siłą rzeczy mniejszy udział sklepów stacjonarnych w sprzedaży. Zapewne nie znikną całkowicie, ale znaczna ich część będzie pełniła funkcje hybrydową, czyli będą magazynem dla sklepów online, z małą tylko funkcją sprzedażową.

Duże sklepy w centrach handlowych będą też szły w kierunku stworzenia w nich swoistego showroom, przestrzeni, gdzie będzie można zapoznać się z produktem, ale też czerpać inspirację do dalszych zakupów.

 


Czytaj więcej opinii w Ecommerce Expert

Tagi: e-commerce Ecommerce Expert Nethansa Aleksandra Szaramch Cyfryzacja handlu
Oceń artykuł:

Fot: Nethansa / Envato Źródło: Nethansa

Handel przyszłości będzie cyfrowy i międzynarodowy

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.