Rozwojowi branży retail w Azji uważnie przygląda się coraz więcej sieci handlowych z całego świata. Trudno się temu dziwić, bo to jeden z najszybciej rozwijających się w tym sektorze regionów. O tym, które państwa prezentują ciekawe możliwości i z jakimi problemami muszą się liczyć detaliści rozmawiamy z Karen Eidsvik Moody, regional director Asia, Subway. M.in. dzięki pomocy Karen Subway z niecałych 50 lokali rozrósł się do prawie 1100 działających w Azji obecnie.
Jak ocenia Pani obecne tempo rozwoju branży retail w regionie Azji i Pacyfiku?
Azja to ogromny obszar i aktualnie część państw radzi sobie lepiej niż inne. Na handel detaliczny Chin mocno wpłynęła możliwość robienia zakupów w internecie i różnice w cenach pomiędzy sklepami internetowymi, a tradycyjnymi. Świetnie radzi sobie branża na Filipinach, sytuacja w Indiach w końcu zaczyna się odwracać. Myślę, że detaliści i centra handlowe powinni zweryfikować sposób w jaki komunikują się z klientami i to co robią w swoich sklepach, tak aby dostosować je do nowych zwyczajów zakupowych konsumentów, zwłaszcza tych w sferze online.
Czy można wskazać takie obszary kontynentu, które są obecnie najbardziej perspektywiczne?
Tak naprawdę aktualnie bardzo trudno byłoby wskazać takie regiony, ponieważ możliwości w wielu miejscach zdają się kurczyć, a nie rosnąć. Myślę, że znaczenia nabierać będzie wciąż sektor online.
To tylko jedno z wielu wyzwań, z którymi musi się zmagać obecnie branża retail, prawda?
Zgadza się. Innym problemem jest to, że moim zdaniem właściciele, inwestorzy i specjaliści ds. rozwoju nie rozumieją, że ich ciągłe poszukiwanie lepszego zwrotu z inwestycji (ROI) jest zabijaniem ich własnej działalności, ponieważ detaliści muszą przenosić swoje sklepy lub je zamykać, gdyż nie mogą sobie pozwolić na wysokie czynsze. Problemem może być także to, że nawet doświadczony personel, jeśli nie ma odpowiedniego podejścia w zakresie obsługi i usług, w rezultacie jest bardzo trudny do szkolenia i utrzymania. Inne wyzwanie to nadopiekuńcza polityka niektórych rządów, która może skutkować stłumieniem konkurencji w części państw.
Karen Eidsvik Moody jest jednym z prelegentów tegorocznej edycji Retail Congress Asia Pacific, której patronem medialnym jest m.in. magazyn
Galerie Handlowe.
Tagi: