Według ekspertów CBRE, firmy doradczej w sektorze nieruchomości, warszawski rynek powierzchni handlowej nadal plasuje się wśród najniżej nasyconych spośród polskich aglomeracji, dysponując łącznie 1,33 miliona mkw. nowoczesnej powierzchni handlowej. Odsetek wolnych powierzchni jest bardzo niski i wynosi zaledwie 1,6% łącznych zasobów, przy czym są to powierzchnie głównie w starszych i słabiej radzących sobie centrach. O warszawskim rynku nieruchomości opowiada Karina Kreja, dyrektor w dziale badań rynku i doradztwa w CBRE w Polsce.
W 2012 przybędzie bardzo niewiele nowej powierzchni, w zaledwie dwóch projektach, zlokalizowanych w dzielnicach podmiejskich. Pierwszy z nich to Galeria Brwinowska (10 tys. mkw. GLA) oddana do użytku w I kw. w Brwinowie, a drugim będzie pierwsza faza centrum handlowego Auchan Łomianki (łącznie 33,6 tys. mkw. GLA), którego otwarcie planowane jest przed końcem roku. Na rok 2013 planowane jest oddanie do użytku dwóch nowych projektów w Warszawie: Galerii Miejskiej Plac Unii, która zaoferuje 15,3 tys. mkw. powierzchni handlowej, oraz Factory Annopol, nowe centrum outlet w dzielnicy Białołęka.
Brak dostępnej powierzchni handlowej tworzy presję na wzrost stawek czynszu w najlepszych galeriach i lokalizacjach, przez co lokale handlowe w Warszawie są zdecydowanie najdroższe w Polsce. Czynsz za najlepsze lokale wynosi ok. 90 euro/mkw./miesiąc (za lokal o powierzchni 100 mkw. w bardzo dobrym miejscu w jednej z wiodącej galerii), natomiast średnie stawki czynszu wynoszą 30–45 euro/mkw./miesiąc. Stawki czynszu za lokalne przy głównych ulicach handlowych wynoszą średnio 70-90 euro/mkw./miesiąc.
Rozwój nowych centrów w Warszawie jest trudny ze względu na obecność w mieście wielu różnorodnych formatów handlowych, jednak na rynku nadal istnieją obiecujące nisze. Są to przede wszystkim nowe lokalizacje takie jak Wilanów, Bielany czy Białołęka, gdzie planowane są duże projekty, z których jednak żaden nie został dotychczas rozpoczęty. Korzystają z tego mniejsi deweloperzy inwestując w niewielkie centra o zasięgu osiedlowym oraz supermarkety na nowych osiedlach mieszkaniowych. Są wśród nich Czerwona Torebka, Marcpol, Lidl czy Biedronka. Na braku powierzchni w galeriach wyraźnie korzystają też warszawskie ulice handlowe. Obszar pomiędzy ul. Świętokrzyską a Placem Zbawiciela buduje sobie pozycję wiodącej strefy handlowej, a główne ulice handlowe to Trakt Królewski i Marszałkowska.
Jak wynika z raportu CBRE o rozwoju rynku nieruchomości komercyjnych, w tym także biurowych i magazynowych, wartość inwestycji w sektorze nieruchomości komercyjnych w pierwszych trzech kwartałach 2012 r. wyniosła w Polsce 1,5 miliarda euro. Biorąc pod uwagę wartość realizowanych obecnie transakcji, na koniec roku łączny wolumen inwestycji powinien osiągnąć 2 miliardy euro. Inwestorzy najczęściej zainteresowani są wynajętymi budynkami biurowymi o wysokim standardzie, w najlepszych lokalizacjach.
Tagi: