Każde wsparcie finansowe przedsiębiorców będzie bezcenne

2021-01-26 | 09:00

Stałe monitorowanie sytuacji w centrach handlowych i bieżące informowanie o niej rządu, dawały też branży odczucie, że nie powinno jej spotkać jakieś nieoczekiwane nieszczęście - podkreśla dla Magazynu Galerie Handlowe - Jerzy Osika, CEO Promedia, szkoleniowiec, wykładowca i doradca.

Po sukcesie, jakim było porozumienie się między organizacjami handlowymi i skuteczny wspólny lobbing na rzecz uruchomienia handlu w galeriach, a także po podjęciu przez handel działań poprawiających bezpieczeństwo zakupów, popartych szeroką akcją informacyjno-edukacyjną adresowaną do klientów i pracowników handlu, głośno zaczęło się mówić o planach uzyskania zgody rządu na kolejną handlową niedzielę pod koniec grudnia. Mniejsza w stosunku do poprzedniego roku odwiedzalność galerii w grudniu (o ok. 30 proc., wg danych Polskiej Rady Centrów Handlowych), też pozytywnie wpływała na poczucie bezpieczeństwa konsumentów podczas przedświątecznych zakupów. Stałe monitorowanie sytuacji w centrach handlowych i bieżące informowanie o niej rządu, dawały też branży odczucie, że nie powinno jej spotkać jakieś nieoczekiwane nieszczęście. Tym większym zaskoczeniem dla handlu był trzeci lockdown, a jego przedłużenie do końca stycznia skrajnie podniosło, wysoką już temperaturę emocji.

Komunikaty prasowe Związku Polskich Pracodawców Handlu i Usług (ZPPHiU) nigdy nie brzmiały mocniej od tego z 12.01.2021. Zdaniem Zarządu Związku „brak logicznego klucza w przyznawaniu możliwości prowadzenia działalności gospodarczej podczas lockdownu dla wybranych oraz odbieranie tego prawa innym przedsiębiorcom to dyskryminacja i absurd”. Zdesperowani przedstawiciele handlu i usług oświadczyli: „Oczekujemy otwarcia naszych sklepów, jak zostało to określone na początku trzeciego już lockdownu. W przeciwnym wypadku nie będziemy mieli wyjścia, wprowadzimy ostrzejsze formy protestu oraz będziemy masowo występować na drogę sądową”.

PRCH szacuje, że „tylko w wyniku trzeciego, przedłużonego do końca stycznia, lockdownu branża centrów handlowych straci kolejne ponad 6 mld zł obrotów”, a „łączna strata wyniesie ponad 32 mld zł”. Ostrzega, że „przedsiębiorcy ze względu na problemy finansowe i płynnościowe nie są w stanie wywiązywać się ze zobowiązań kredytowych, co będzie miało wpływ na sektor bankowy” oraz, że „bankructwa w sektorze, który zatrudnia ponad 400 tys. pracowników, grożą zwolnieniami zarówno w samej branży, jak i w podmiotach, które świadczą usługi na jej rzecz”. PRCH podpowiada jednocześnie, że „dofinansowania do kosztów stałych obejmujących czynsze umożliwiłyby wszystkim uczestnikom branży centrów handlowych regulowanie zobowiązań finansowych, w tym należności czynszowych oraz rat kapitałowo-odsetkowych na rzecz banków”.

Jak rząd może pomóc branży w najbliższym czasie? Każde wsparcie finansowe przedsiębiorców, w tym rekompensujące przynajmniej część kosztów stałych, np. w ramach kolejnych tarcz, będzie bezcenne. Należy się jednak spodziewać, że środków pomocowych w tym roku będzie znacznie mniej niż w poprzednim. Lepsza współpraca z biznesem i większa czytelność oraz przewidywalność decyzji pomoże firmom w planowaniu działań. Największym wsparciem dla nas wszystkich, także zabezpieczeniem przed kolejnymi lockdownami, będzie maksymalnie skuteczna walka z pandemią, w tym coraz lepsza realizacja programu szczepień przeciw Covid-19.  

Stare powiedzenie handlowe mówi „żądaj więcej, bo i tak dostaniesz mniej”, a ludowa mądrość „umiesz liczyć? Licz na siebie”. Ubiegajmy się o wsparcie i komunikujmy się skutecznie z rządem, by lepiej rozumiał nasze potrzeby i w jak największym stopniu je realizował. Jednocześnie uczmy się jak najwięcej z obecnych doświadczeń i z dostępnej na rynku wiedzy (korzystając m.in. z profesjonalnych szkoleń), by dziś i w przyszłości radzić sobie coraz lepiej z wyzwaniami szybko zmieniającej się rzeczywistości. Bądźmy coraz lepiej przygotowani na nieznane, bardziej elastyczni w działaniu, dywersyfikujmy ryzyko, odważniej korzystajmy z nowych technologii i zalet internacjonalizacji.

Doskonalmy współpracę z klientami, także podczas lockdownu, częściej i lepiej komunikujmy się z nimi, wzmacniajmy ich lojalność, współtwórzmy silne społeczności. Współpracujmy z innymi firmami, także konkurencyjnymi, dla realizacji wspólnych celów i pomagajmy tym, którzy teraz najbardziej tego potrzebują. Ciągle szukajmy nowych pomysłów na współdziałanie, bo choć wiemy, że „razem łatwiej”, to potencjał współpracy ciągle należy do tych najbardziej niewykorzystanych. A teraz jest nam ona bardziej potrzebna, niż kiedykolwiek dotąd. Jednoczenie sił i solidarna współpraca to sprawdzony i skuteczny sposób na pokonanie każdego wroga, więc pomoże nam również wygrać z każdym wirusem.


Tagi: Jerzy Osika Promedia Przedłużenie lockdownu
Oceń artykuł:

Fot: Promedia Źródło: Promedia

Każde wsparcie finansowe przedsiębiorców będzie bezcenne

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.