Zależy nam na tym, by dzielić się naszą pasją do urządzania domu z jak największą liczbą ludzi. Dla Polaków dom to najważniejsze miejsce, ale jego urządzanie nie jest jeszcze priorytetem. Wynika to z różnych przyczyn, jedną z nich jest słaba wiedza na temat urządzania wnętrz i brak wiary w to, że najbliższe otoczenie może mieć wpływ na jakość życia w ogóle. Chcemy pomagać ludziom w rozpoznaniu ich potrzeb i dopasowaniu wnętrza domu do ich sytuacji życiowej.
Lokowanie produktu traktujemy więc jako działanie długofalowe, które ma za zadanie, nie tyle promować konkretny produkt, ale wskazywać na priorytet urządzania pięknych i wygodnych wnętrz, by życie na co dzień stało się lepsze. Ponieważ seriale telewizyjne są oglądane przez masową widownię i Polacy spędzają sporo czasu przed telewizorem, uznaliśmy, że ten sposób promocji, czy kształtowania estetyki może docierać do wielu ludzi. Nie spodziewamy się natychmiastowych rezultatów, ale wierzymy, że długofalowe działania przyniosą efekty w przyszłości.
Na dłużej związaliśmy się z serialem w TVP2 „rodzinka.pl”. W tej chwili emitowana jest już 3 seria. Praktycznie cały dom serialowych Boskich urządzony został meblami i dodatkami użyczonymi przez IKEA, świetnie komponując się z „pamiątkami po babci”. Oczywiście wspólnie ze scenografem wyszliśmy od potrzeb i charakteru serialowej rodzinki, tak żeby scenografia pasowała do ich sytuacji życiowej i konkretnych osobowości bohaterów. Dokładnie takimi samymi kryteriami kierujemy się doradzając przy wyborze mebli naszym klientom. „rodzinka.pl” to serial rodzinny trafiający do naszej grupy docelowej, jest zabawny, traktuje o codziennym życiu, toczy się niemal w całości we wnętrzach, które są prawdziwe i żywe (w elementach scenografii obecne są np. stare meble, obrazy, dekoracje nie pochodzące z IKEA), a produkty IKEA dynamicznie „grają” razem z serialowymi postaciami w bardzo różnorodnych scenach. W serialu lokowaliśmy także Katalog IKEA.
IKEA urządziła również wnętrza w innym serialu TVP2 „Ja to mam szczęście”. Tam akcja toczyła się głownie w kuchni i tu zależało nam na pokazaniu wielu funkcjonalnych i estetycznych rozwiązań, które widzowie mogli podejrzeć oglądając serial. Wspólnie ze scenografem wybraliśmy nowoczesną kuchnię FAKTUM z drzwiami ĂRSTA i ABSTRAKT oraz wszystkie dodatki i akcesoria. Jako nośnik logo wykorzystano między innymi produkty żywnościowe (np. ketchup, pasty rybne) IKEA ze sklepiku szwedzkiego i ich naturalną obecność w domowej kuchni i lodówce.
W tej chwili lokowanie produktów IKEA jest obecne także w programie „Perfekcyjna Pani Domu” dla telewizji TVN. Tu najbardziej zależało nam na pokazaniu niedrogich i funkcjonalnych rozwiązań przydatnych do ozdobienia i uporządkowania domu oraz promocji łatwego i szybkiego montażu mebli IKEA. Stąd skupiamy się bardziej na konkretnych produktach: pojemnikach, pudłach, rozwiązaniach do wnętrz szaf i szafek, ramkach, dekoracjach, czy tekstyliach. Jako nośnik logo wykorzystywane są np. rozpoznawalna, niebieska torba IKEA oraz płaskie paczki.
Kwestie finansowe pozostają tajemnicą handlową. Chcemy się naturalnie wpisywać w scenariusz domowego życia, więc liczy się głównie możliwość zaprezentowania oferty IKEA, jako całość we wnętrzu i pokazanie produktu w naturalny sposób pasujący do danej sceny i sytuacji i na ekranie. Niezwykle ważna jest dobra współpraca i zrozumienie z producentem, a co za tym idzie ze scenografem i reżyserem, którzy decydują o tym, jak najlepiej pokazać produkt, czy zaprojektować scenografię, z korzyścią zarówno dla filmu czy programu, jaki i dla firmy lokującej produkt. Najwięcej ustaleń dotyczących scenografii zapada oczywiście na etapie jej planowania. W negocjacjach finansowych z biurem reklamy i sponsoringu brana jest także pod uwagę możliwość długofalowej współpracy.
Tak jak wspomniałam product placement traktujemy długofalowo. Korzyści to dotarcie do dużej liczby odbiorców i wzbudzenie ich zainteresowania urządzaniem wnętrz, niejako przy okazji oglądania ulubionego serialu, a więc w łatwy i przyjemny sposób. Zawsze jednak jest ryzyko, że program, czy serial po prostu nie spodoba się widzom. W przypadku nowości w ramówkach telewizyjnych czy zupełnie nowych formatów to dosyć duże zagrożenie.
Myślimy o dalszym inspirowaniu Polaków i zachęcaniu ich do zmian w domach poprzez wykorzystanie naszej wiedzy na temat wyposażania wnętrz, np. w programach poradniczych. Chcielibyśmy także współpracować z blogerami, którzy pasjonują się urządzaniem domu i wspólnie inspirować wielu ludzi. Z pewnością tego typu działania będziemy kontynuować, choć w różnym zakresie. W długoterminowej perspektywie, jako jeden z elementów naszych aktywności, przynoszą one oczekiwane efekty.