Młodzi ludzie mają oczekiwania, za którymi nie nadążył rynek pracy

2018-12-04 | 09:00

Od kilku lat dostrzegalna stała się zmiana struktury rynku pracy. Przyczyną tego jest m.in. zmiana preferencji zawodowych ludzi młodych, tzn. studiujących lub będących absolwentami, którzy są zdecydowanie bardziej wybiórczy i mają wyższe wymagania w stosunku do pierwszej pracy, niż jeszcze 20 lat temu. Mają oczekiwania, za którymi nie nadążył rynek pracy i który nie może im w pełni sprostać - uważa Wojciech Stefańczyk, Country Manager w firmie Super Prezenty. 

Efektem może być to, iż cześć adaptacji rynku będzie musiała być realizowana po stronie osób wchodzących na ten rynek. Jest to pewnego rodzaju próba sił, a jej rezultat jest trudny do oceny, gdyż w dużej mierze zależy również od tego, co będzie działo się z ogromną rzeszą pracowników spoza granic naszego kraju, głównie z Ukrainy, którzy podejmują pracę w branżach, którymi młodzi Polacy nie są już zainteresowani. Dodatkowo większość studentów, którzy mogliby rozpocząć swoją ścieżkę zawodową jeszcze podczas studiów, nie chce podejmować pracy, ze względu na dobrą sytuację materialną w rodzinie. Wszystkie te czynniki sprawiają, że to pracodawcy będą musieli postarać się o przyciągniecie pracownika, poprzez udowodnienie swojej atrakcyjności, a nie odwrotnie, jak było dotychczas, kiedy to pracownik usilnie starał się o zatrudnienie, nawet za niską płacę, chcąc zdobyć przede wszystkim doświadczenie. Pracodawcy będą musieli robić to zdecydowanie bardziej aktywnie ze względu na aktualnie rekordowo niską stopę bezrobocia, nie mówiąc już o faktycznym bezrobociu oraz niesprzyjającej polskiej demografii, czyli starzejącym się społeczeństwie. Firmy będą musiały przejść totalną zmianę w zarządzaniu procesami HR, co w skrócie można by określić jako „mniejszy nacisk na administrację, większy na empatię”. Oczywiście liczą się wszelkie dodatki oraz benefity pracownicze, które zachęcą młodych ludzi do pracy właśnie w tej konkretnej firmie. Coraz ważniejsze stają się niestandardowe, nowatorskie i nastawione na indywidualne potrzeby kandydata formy angażowania i budowania lojalności pracowników. Przede wszystkim ważna jest kultura pracy oraz możliwość rozwoju, które sprawią, iż pracownicy realnie zaangażują się w pracę i pozostaną w firmie na długie lata. 

 

Zmieniliśmy całkowicie proces poszukiwania i rekrutacji pracowników z anonimowego „podobnego do wszystkich innych”, na bardziej spersonalizowany, odwołujący się do wartości naszej firmy. Przede wszystkim zamieszczamy personalizowane ogłoszenia o pracę, które odbiegają stylem od standardowego schematu, by przykuwały uwagę poszukujących. Dodatkowo bierzemy udział w targach pracy, na których wystawiamy nasze stoisko, by odwiedzający je mogli sprawdzić jakiego rodzaju prezenty oferujemy, jak realnie wygląda nasza praca i ludzie z którymi będą spędzać czas oraz dlaczego warto z nami pracować. Chętnie korzystamy również z możliwości, które dają nam nowe technologie, np. dedykowane aplikacje mobilne, jak kiwijobs, z którą podjęliśmy współpracę, by nasze ogłoszenia o pracę jeszcze bardziej się wyróżniały i zwracały uwagę poszukujących pracy. Te wszystkie działania sprawiają, iż czasem pozyskujemy pracowników mniej przygotowanych merytorycznie i technicznie, ale z większym potencjałem na współpracę długofalową, co jest dla nas bardzo ważne. Uważam, że ważniejsze niż podejmowanie dodatkowych inicjatyw w utrzymaniu pracowników, jest po prostu stworzenie im dobrego miejsca pracy, które da im możliwość realizacji własnych zainteresowań oraz rozwoju, a dzięki temu będą wykonywać powierzone zadania z większą ochotą i na 100%. Należy pamiętać, że dla pracowników, oprócz odpowiedniej płacy, liczy się pozytywna atmosfera, wzajemny szacunek i pomoc oraz gra zespołowa. My stosujemy te wszystkie składniki, by pracownicy byli z nami jak najdłużej.

 

Do tej pory centra handlowe nie wspierały procesu rekrutacji w sposób, który mógłby być odpowiedzią na najważniejsze, wspomniane na początku problemy. Z pewnością pomogłaby zmiana wizerunku centrów jako miejsc, gdzie „wykonuje się pracę” z bardziej korporacyjnego na otwarty i elastyczny oraz wprowadzenie działań budujących społeczność pracowników. W praktyce, w chwili obecnej model centrum handlowego sprowadza się do zebrania funkcjonujących silosowo najemców, którzy muszą spełniać „suche” wymogi zawarte w umowach i regulaminach, zamiast podążać za zmianami. Nie ma żadnej przestrzeni (w sensie fizycznym i organizacyjnym), wspólnej dla pracowników, w której mogliby w sposób własny lub chociażby moderowany budować związek z miejscem pracy, zrelaksować się podczas przerwy, zjeść czy porozmawiać z innymi. A jak w każdej branży, również w centrach handlowych pracownicy mają swoje oczekiwania i potrzeby. Centra handlowe są całkowicie nastawione na konsumenta, co do tej pory było komercyjne uzasadnione. Jednak zmiany na rynku pracy oraz niskie bezrobocie na pewno wymuszą przemianę w podejściu do osób w nich pracujących. Chcąc przyciągać nowe osoby, tak jak to się stało w wielu firmach bezpośrednio zatrudniających pracowników, centra handlowe powinny zbudować więź między pracownikami, a samym miejscem pracy.

Tagi: Super Prezenty Wojciech Stefańczyk
Oceń artykuł:

Źródło: Super Prezenty

Młodzi ludzie mają oczekiwania, za którymi nie nadążył rynek pracy

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.