Obroty sklepów spadły nawet o 80%

2020-05-19 | 09:00

Epidemia koronawirusa spowodowała praktycznie całkowite wstrzymanie działalności w placówkach stacjonarnych wielu segmentów branży, takich jak m.in. handel odzieżą czy elektroniką. Sprzedaż artykułów żywnościowych i FMCG nie uległa tak dalekim zakłóceniom, jednak konieczne było wprowadzenie szeregu dodatkowych środków ostrożności – zabezpieczenia pracowników sklepów oraz odpowiedniego zorganizowania procesu obsługi klientów - podkreśla Marek Kowalski, Przewodniczący Federacji Przedsiębiorców Polskich.

Branża musiała szybko osiągnąć gotowość do wprowadzania istotnych zmian – wynikających z ogólnie przyjętych zasad podwyższonego bezpieczeństwa, jak również wymogów prawnych wynikających z wydawanych przez rząd rozporządzeń. Oznacza to bieżące kontrolowanie liczby klientów przebywających jednocześnie na terenie sklepu, jak również zabezpieczenia dostępu do środków dezynfekujących oraz jednorazowych rękawic. Pociąga to za sobą konieczność dalszych zmian, związanych z wydłużaniem czasu pracy sklepów w celu ograniczenia kolejek. Odbywa się to w warunkach istotnie zmniejszonego popytu. Wstępne dane wskazują na to, że od połowy marca wydatki konsumpcyjne Polaków zmniejszyły się o ok. 1/3, a obroty sklepów spadły nawet o 80%.

Wiele zależy od tego, jak będzie przebiegała dalsza walka z rozprzestrzenianiem się epidemii. Jeśli uda się relatywnie szybko ją opanować w stopniu umożliwiającym przywrócenie normalnego funkcjonowania społeczeństwa i gospodarki, ograniczone zostaną jej długofalowe skutki dla branży. Jeżeli jednak centra i sieci handlowe będą musiały zawiesić lub głęboko ograniczać swoją działalność przez okres liczony w miesiącach, będzie to miało bardzo poważne konsekwencje. Musielibyśmy liczyć się z likwidacją części punktów sprzedaży oraz tym, że zainteresowanie zwolnionymi powierzchniami w centrach handlowych będzie mniejsze. Popyt konsumpcyjny w warunkach pogorszenia sytuacji na rynku pracy pozostawałby osłabiony również przez dłuższy okres. Prawdopodobnie obecna sytuacja przyczyni się również do przyspieszenia ekspansji kanału sprzedaży online. W okresie epidemii wielu konsumentów z konieczności zaczyna bowiem go testować i zapoznawać się z jego funkcjonowaniem, co może przełożyć się na utrzymanie zwiększonego zainteresowania również w późniejszym czasie.

W momencie udzielania odpowiedzi na to pytanie nie znamy jeszcze treści drugiej wersji „tarczy antykryzysowej”. Do tej pory przewidziane rozwiązania zmierzają we właściwą stronę – służą utrzymaniu miejsc pracy i zachowaniu płynności finansowej firm. To kluczowe działania niezbędne do utrzymania gospodarki w stanie umożlwiającym sprawne wznowienie jej działalności po opanowaniu sytuacji związanej epidemią. Potrzebne są jednak zmiany przepisów doprecyzowujące działanie instrumentów wsparcia przedsiębiorców, tak aby zagwarantować ich efektywne funkcjonowanie w praktyce. Proponujemy także wprowadzenie dodatkowych rozwiązań, nie generujących obciążeń po stronie budżetu państwa, które jednak pomogą przedsiębiorcom poradzić sobie z tą trudną sytuacją, poszerzając ich pole do podejmowania potrzebnych decyzji i działań. Chodzi m.in. o umożliwienie pracodawcom określania zasad pracy zdalnej w akcie wewnętrznym, wysyłania pracowników na urlop wypoczynkowy do 14 dni, czy poszerzenia możliwości modyfikacji wewnętrznych aktów prawa pracy.

Tagi: Federacja Przedsiębiorców Polskich Marek Kowalski
Oceń artykuł:

Źródło: FPP

Obroty sklepów spadły nawet o 80%

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.