Automaty z maseczkami jednorazowymi, płyny do dezynfekcji w każdym sklepie czy wyłączenie z obsługi części stolików na food court to już standard. Standard, który nie jest niestety wystarczający. Robiąc zakupy stawiamy zatem z jednej strony na bardzo duże centra handlowe, w których nie mamy poczucia tłoku. Z drugiej zaś coraz większe znaczenie zyskują pasaże handlowe czy lokalne centra convenience. Koronawirus bowiem zmienił nasze preferencje zakupowe i sposób spędzania czasu w galeriach. Coraz mniej osób „spędza w nich czas” całą rodziną, oprócz zakupów wybierając się także na obiad, do kina czy na kręgle. Dziś odwiedzamy galerie by zaspokoić konkretną potrzebę – zrobić szybkie zakupy spożywcze, wybrać nowe buty, kupić dziecku plecak do szkoły itd. Najpilniejsze potrzeby możemy zrealizować właśnie w centrach convenience, które oprócz oferty spożywczej, oferują punkty usługowe jak bank, poczta, pralnia, a także sklepy popularnych marek. Ponadto ich architektura – szerokie alejki, zewnętrzne parkingi oraz krótki dystans do pokonania między poszczególnymi punktami daje nam poczucie względnego bezpieczeństwa.
Drugim ważnym elementem w projektowaniu i aranżacji galerii handlowych są rozwiązania proekologiczne. Jako społeczeństwo jesteśmy bowiem coraz bardziej świadomi. Dziś w mniejszym stopniu zachwycamy się nowoczesnymi bryłami czy rozwiązaniami multimedialnymi do których przywykliśmy. Coraz większą uwagę poświęcamy natomiast rozwiązaniom, które są dobre dla planety. Przybywa obiektów handlowych, które oferują nie tylko kosze do segregacji czy miejsca na rowery, ale także stacje ładowania pojazdów elektrycznych, „zielone ściany” oczyszczające powietrze czy zdrowe wegetariańskie i wegańskie przekąski w strefie food court.
Coraz częściej wykorzystywanym rozwiązaniem jest umieszczanie na terenie obiektów tzw. zielonych dachów. Przybierają one różną formę – od łąk kwietnych, po aranżowane ogrody z miejscem na odpoczynek czy rekreację. W ten sposób dachy wielkopowierzchniowych budynków handlowych nie tylko stają się atrakcją dla klientów galerii, ale także stanowią doskonały sposób na ograniczenie zużycia energii. Zimą skutecznie zapobiegają utratom ciepła przez budynek, latem natomiast eliminują nadmierne nagrzewanie się całego obiektu. Niektóre budynki decydują się również na umieszczenie na swoich dachach uli dla pszczół. Jak wiadomo te owady mają zbawienny wpływ na miejską roślinność.
Rozwiązanie proekologiczne sprawiają, że mamy do czynienia z sytuacją win-win. Wprowadzając zamknięty obieg wody, oświetlenie LED czy zielone dachy punkty handlowe w dłuższej perspektywie oszczędzają sporo pieniędzy. Klienci chętniej odwiedzają miejsca, gdzie mogą zostawić rower, wejść ze swoim pupilem czy uczestniczyć w ekologicznych warsztatach. Największym zwycięzcą jest jednak w tej sytuacji nasza planeta.